2026-02-12, 20:20
Moderator
Hjv9s avatar
#6 av 12.

Efter Fridas uppvisning idag ska herrarna ge sig ut på samma distans imorgon.

William Poromaa gjorde en helt okej insats på skiathlonen som slutade i en tolfteplats. Det var framförallt skejtdelen som fungerade bra vilket då lovar gott för morgondagens övning. Att han ska blanda sig in i medaljstriden är inte rimligt att förvänta. En topp-10 och ett positivt besked inför stafetten får vi hoppas på.

Edvin Anger föll tidigt på skiathlonen och då var det loppet kört. Sprinten gick inte mycket bättre när det blev respass redan i kvarten. Bättring vill vi se nu för framtida viktiga lopp (stafett och sprintstafett). De tuffa banorna kombinerat med föret blir antagligen en utmaning för Edvin. Återstår att se hur förutsättningarna blir för herrarna. Hårt eller löst. Salt eller inte salt.

Truls Gisselman var det stora utropstecknet från skiathlonen. En lysande insats där han jagade ikapp uppför i klassisk och sen höll oväntat bra i skejt. Sjundeplats blir antagligen lite väl svårt att upprepa nu. Ska ändå bli intressant att se om formen fortsatt är god och hur han tacklar ett lopp med individuell start.

Gustaf Berglund hade en tung upplevelse på skiathlonen där han inte hängde med någonstans och landade utanför T30 på resultatlistan. 10 km f ska vara en distans som passar bra men frågetecken om formen finns där. Hur det går blir avgörande om han får köra stafett eller ej.

Program

Fredag 13 februari

11:45 10 km fristil, herrar

Startlista och resultat: https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=49729
Livetiming:
joows eminenta tjänst: https://fis-live.github.io/#/
FIS (inte fullt lika eminenta tjänst): https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html?mi=menu-live

Banprofil (FIS): https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/homologations.html?place=Fiemme%2C+Lago+di+Tesero&
Röd 3,75 + Blå 3,75 + Blå 2,5

Tv-tider (ej studiosändningar): SVT och Eurosport

11:45-13:40 SVT 2
11:30-13:45 Eurosport 1

Loppet kommenteras av Jacob Hård & Anders Blomqvist (SVT) och Jonas Karlsson & Niklas Jonsson (Eurosport/HBO).

OS i Peking 2022

VM i Trondheim 2025

Medaljliga längd
Citera
2026-02-12, 22:14
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Någon norrman vinner helt klart.
Kläbo, nyenget, amundsen gissar jag slåss om guldet och medaljerna.
Svenskar har ingen chans på medalj tyvärr men visst kan anger eller porris bli top 10.

Jag säger 5 norrmän top 10, 1 svensk,1 fransman,1 amerikan, sen vettifan, eller jo, ryssen kanske.
Citera
2026-02-12, 22:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Någon norrman vinner helt klart.
Kläbo, nyenget, amundsen gissar jag slåss om guldet och medaljerna.
Svenskar har ingen chans på medalj tyvärr men visst kan anger eller porris bli top 10.

Jag säger 5 norrmän top 10, 1 svensk,1 fransman,1 amerikan, sen vettifan, eller jo, ryssen kanske.

Så många fel. Hedegart är ju storfavorit. Och man får bara ställa upp med fyra åkare per nation.
Citera
2026-02-12, 22:20
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ska bli spännande att se duellen Hedegart vs KLäbo.

Frågan är om Korostelev kan blanda sig in i medaljstriden. Fransmännen med superskidor?

Deprimerande nog har ingen svensk någon större chans på medalj. Det gör ont i ett skidåkarhjärta att konstatera.
Citera
2026-02-12, 22:32
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ska bli spännande att se duellen Hedegart vs KLäbo.

Frågan är om Korostelev kan blanda sig in i medaljstriden. Fransmännen med superskidor?

Deprimerande nog har ingen svensk någon större chans på medalj. Det gör ont i ett skidåkarhjärta att konstatera.
Jag hoppas att Hedgart krossar imorgon. Jag tror inte Korostelev kommer blanda sig i medaljstriden. Två norrmän och en fransman kanske. Eller en trippel norsk. Hoppas på topp 10 för Poromaa.
Citera
2026-02-12, 22:32
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så många fel. Hedegart är ju storfavorit. Och man får bara ställa upp med fyra åkare per nation.

Många fel? du påpekar ett fel, vilka andra fel upptäckte du?
Hedegarts första OS så nej, han har inte nerverna och så jävla stor favorit är han inte.
Unga åkare har heller inte stabiliteten som krävs för att va bra över hela säsongen men vi får se.
Citera
2026-02-12, 22:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Hedegart är, med rätta, favorit. Och när det nu av allt att döma kommer att bli en norsk segrare vore det kul om den friska fläkten lyckades. Han står i 2.10 för vinst, en i stor form varande Klaebo 3.20, Amundsen och Nyenget 6, sedan ett rejält skutt till Desloges på 34 och fyra åkare på 41 i odds.

En konkret illustration av konkurrenssituationen i Norges herrlandslag i längdskidor: Hedegart har åkt fem lopp på distansen 10 km i fri stil under säsongen, och vunnit samtliga (säsongspremiären i Beitostölen, tre världscuplopp, norska mästerskapen). I tre av dem har Andreas Fjorden Ree varit tvåa, men det räcker inte för att han ska få köra i OS.

https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=CC&competitorid=226569&t ype=result
Citera
2026-02-12, 23:50
Medlem
Vilka kör för Sverige. Är Calle med som dark horse möjligen?
Citera
2026-02-12, 23:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Vilka kör för Sverige. Är Calle med som dark horse möjligen?

Nej, ingen Halfvarsson i morgon. Han lär få pina ut sig i femmilen om han är fit for fight.

(FB) Längdskidor: 10 km fristil, herrar (13/2)
Citera
2026-02-13, 00:01
Medlem
JSM-GTOs avatar
Om Hedegart vinner så kan dom väl lika gärna hänga tre guldmedaljer runt halsen på honom på samma gång, för då ska han väl tas ut till båda stafetterna.
Citera
2026-02-13, 01:53
Medlem
Nån svensk medalj syns knappast till imorgon. Banan är nåt slags Fridabygge som passar åkare som Frida och ytterligare nån enstaka åkare.

Jag gissar att Poromaa är den som har bäst chans. Och då tänker jag främst på en top10-15 i första hand. Nån medalj kommer det nog inte bli på detta OS trots att släktforskning visar att han har alla chanser i världen.

Berglund lyckas nog bättre än i skiathlonen. Och för Gisselman blir det nog tvärtom. Men det vore kul om han visar på ännu ett bra åk. Formen verkar det inget fel på. Men viss skillnad på massstart och individuell sådan.

Anger kan säkert överraska med en top10. Fast det finns banor som passar honom bättre. Men det är inte över förrän Anger har åkt skidor.

Lite konstigt att dom väljer Kläbo före Iversen, men han är väl nån slags favvo som får åka allt, om han vill. I dec-25 var det sju norrmän top7 och Kläbo var sjunde man 21.2s bakom vinnaren.
Hedegart vann över Ree med 0.4s så även om Ree inte är med imorgon så kan en nog räkna med 3-4 norrmän inom halvminuten.
Amundsen såg lite mör ut senast, även innan fallet så får väl se om det finns några krafter till revansch. Nyenget känns som en åkare som kan ramla bort medaljlägen.

Det står nog mellan Hedegart och Kläbo till slut. Och jag tror det är Kläbo som drar det längsta strået, särskilt nu när vi hört om hans insidertips till Karlsson hur hon ska lägga upp loppet. Hans hoppskejt som kan komma till användning är vassare än Hedegarts. Fördelen för Hedegart är väl att han startar 22 placeringar efter Kläbo.

Sen tänker jag att Lapalus kan va en man för top10.
Citera
2026-02-13, 07:32
Medlem
Alltså Hedegart, kommer han vinna? Han vann övertygande i Davos och Trondheim men jag (vi??) vet ingenting om han historiskt, hur han hanterar mästerskap m.m.. Hur vet vi att han inte hade sin formtopp under den perioden när han vann VC-loppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in