2026-02-12, 19:56
Medlem
Min tjej blev glad när jag nämnde detta om båt. Jag menar en stor båt. Kan inget om båtar men skulle gärna ha en riktigt snabb. En jättestor yacht känns mest besvärlig.

Jag tänker mer på en snabb båt som inte är så hög. Går det att korsa Atlanten med en sådan? Dum fråga? Någon smart båtperson som kan det här?
Senast redigerad av pj5 2026-02-12 kl. 20:00.
Citera
2026-02-12, 20:26
Medlem
Dum fråga svar JA
Citera
2026-02-12, 20:51
Medlem
För att korsa Atlanten någorlunda säkert behöver nog båten vara på minst 30-40 fot och utrustad för uppgiften, radar, mm..
Citera
2026-02-12, 20:58
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pj5
Min tjej blev glad när jag nämnde detta om båt. Jag menar en stor båt. Kan inget om båtar men skulle gärna ha en riktigt snabb. En jättestor yacht känns mest besvärlig.

Jag tänker mer på en snabb båt som inte är så hög. Går det att korsa Atlanten med en sådan? Dum fråga? Någon smart båtperson som kan det här?

En liten roddbåt skulle nog passa bäst för dig. De är inte så höga. Du kan inget om båtar så därför blir en roddbåt nog bäst som sagt. Tips: ro med lugna, jämna tag. Roddbåt mycket mindre besvärlig än en yacht.
Citera
2026-02-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solkraften
Dum fråga svar JA

Varför då?
Citera
2026-02-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
För att korsa Atlanten någorlunda säkert behöver nog båten vara på minst 30-40 fot och utrustad för uppgiften, radar, mm..

Ja typ så
Citera
2026-02-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pj5

Kolla hur mycket en motorbåt förbrukar och sen tittar du på en jordglob.
Du märker snart hur stor båten måste vara för att bära tillräckligt med bränsle för att gå över Atlanten.
Citera
2026-02-12, 22:01
Avstängd
Vad är tanken med båten?
Fiske, sol och bad, åka till någon ö i sjö eller hav, sova över och tak?
Om du aldrig haft båt tidagare och inte vet om det är något ni kommer att uppskatta och använda så finns det relativt billiga motorbåtar på typ 25 knop.
Köp något som inte kräver en massa underhållning.
Om ni får mersmak och då vet vad ni uppskattar med just en båt blir det också enklare att ställa in sig på vad man vill investera i och vad som är värt.
Citera
2026-02-12, 22:15
Medlem
Som andra antytt: en stor båt kommer att ha en stor bränslekostnad. Om du hittar en båt som är runt åtta meter lång kan du räkna med att den drar minst en liter bränsle (vanligen diesel) per sjömil. Omräknat till landtermer så blir det runt en halvliter per kilometer. Och då är båten snål.... Jag har sett stora motorbåtar som drar åtta liter per sjömil (dvs cirka fyra liter per kilometer!).

Men den lite större frågan är exakt vad du menar med "stor yacht". Måste det vara motorbåt? Eller går det bra med en segelbåt med hjälpmotor? Och hur "stor" måste den vara? Om du vill ha en båt stor nog för att tex ta dig runt i Stockholms skärgård sommartid med viss bekvämlighet så bör det räcka med något runt åtta meter. Men (förenklat) får du mer komfort/bekvämlighet med ökande storlek, men du får också högre bränslekostnad och mer problem att manövrera båten.

Sedan har vi frågan om vad det får kosta dig att ha båten. Du skall inte bara köpa den, du lär vilja använda den, annars är det ingen idé att köpa den. Och utöver bränslekostnaden finns det en hel del annat att ta hänsyn till: du bör ha en "hemmahamn" där båten ligger permanent när du inte använder den, du bör försäkra båten, du kommer att behöva kosta på den en del underhåll och diverse driftskostnader utöver bränsle.

Och, för att ge lite perspektiv på skar och ting, gjorde jag ett litet räkneexperiment. Enligt Google Maps är det 4611 km från El Hierro (Kanarieöarna) till Barbados. Det blir 2483 sjömil. Om din båt drar en liter per sjömil och diesel kostar 15 kronor per liter så skulle det kosta dig strax över 37000 att korsa Atlanten. Och det är bara i bränslekostnader! Om båten skulle dra två liter per sjömil så hamnar bränslekostnaden på över 70 papp! Då blir det kanske billigare att flyga över Atlanten i första klass...
Citera
2026-02-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Som andra antytt: en stor båt kommer att ha en stor bränslekostnad. Om du hittar en båt som är runt åtta meter lång kan du räkna med att den drar minst en liter bränsle (vanligen diesel) per sjömil. Omräknat till landtermer så blir det runt en halvliter per kilometer. Och då är båten snål.... Jag har sett stora motorbåtar som drar åtta liter per sjömil (dvs cirka fyra liter per kilometer!).

Men den lite större frågan är exakt vad du menar med "stor yacht". Måste det vara motorbåt? Eller går det bra med en segelbåt med hjälpmotor? Och hur "stor" måste den vara? Om du vill ha en båt stor nog för att tex ta dig runt i Stockholms skärgård sommartid med viss bekvämlighet så bör det räcka med något runt åtta meter. Men (förenklat) får du mer komfort/bekvämlighet med ökande storlek, men du får också högre bränslekostnad och mer problem att manövrera båten.

Sedan har vi frågan om vad det får kosta dig att ha båten. Du skall inte bara köpa den, du lär vilja använda den, annars är det ingen idé att köpa den. Och utöver bränslekostnaden finns det en hel del annat att ta hänsyn till: du bör ha en "hemmahamn" där båten ligger permanent när du inte använder den, du bör försäkra båten, du kommer att behöva kosta på den en del underhåll och diverse driftskostnader utöver bränsle.

Och, för att ge lite perspektiv på skar och ting, gjorde jag ett litet räkneexperiment. Enligt Google Maps är det 4611 km från El Hierro (Kanarieöarna) till Barbados. Det blir 2483 sjömil. Om din båt drar en liter per sjömil och diesel kostar 15 kronor per liter så skulle det kosta dig strax över 37000 att korsa Atlanten. Och det är bara i bränslekostnader! Om båten skulle dra två liter per sjömil så hamnar bränslekostnaden på över 70 papp! Då blir det kanske billigare att flyga över Atlanten i första klass...

Ja segel är roligt med. Pengar no problem.
Senast redigerad av pj5 2026-02-12 kl. 22:42.
Citera
2026-02-13, 00:13
Avstängd
kyrkstockens avatar
Viksund golfish 31 är den säkraste båt du kan köpa. Det är en norsk 70-tals båt. Av samma skrov byggde man även riktiga fiskebåtar.

https://www.google.com/search?q=viksund+31+goldfish&client=firefox-b-d&hs=sW09&sca_esv=a079968832e6ea06&biw=1208&bih=70 8&sxsrf=ANbL-n7gU45b1LSYaWoOoJJamMNztKoBtA%3A1770937817989&ei=2 V2OadyQPLWtwPAPmIycuQs&oq=goldfish+viksund&gs_lp=E gxnd3Mtd2l6LXNlcnAiEGdvbGRmaXNoIHZpa3N1bmQqAggAMgY QABgIGB4yBhAAGAgYHjIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yBh AAGAgYHjIGEAAYCBgeSJYdUIYJWIYJcAF4AJABAJgBZKABqAGq AQMxLjG4AQHIAQD4AQGYAgKgAoIBwgIIEAAYsAMY7wWYAwCIBg GQBgSSBwMxLjGgB80GsgcDMC4xuAd4wgcFMi0xLjHIBxSACAA& sclient=gws-wiz-serp

Men sådant här brukar alltid vara fantasier
Citera
2026-02-13, 08:37
Medlem
Köp en segelbåt om du skall segla långt. Motorbåt över atlanten är i praktiken omöjligt med privatbåtar om de inte är stor, >30 meter.

Jag vet en 39 fots kvalitetsbåt till salu i Kap Verde. Då är du redan på vägen till karibien och har bara sista benet kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in