Citat:
Ursprungligen postat av
weedclub
Så den största frågan är väl om man kan framföra en "jorden-runt-seglare" ensam oavsett om det är segelbåt eller motorbåt.
Jag börjar med det enkla svaret: NEJ! Du kan kanske hantera båten ensam ute på öppet hav, men i hamnar lär du behöva fler händer som inte bara hjälper utan också vet vad de gör.
-----------------------------
Det krångligare svaret: jo, det går, men det ställer oerhörda krav på dig.
Till att börja med så har vi alla manövrar i hamn: om du är ensam kan du som nybörjare väldigt enkelt hamna i lägen där du måste vara på (minst) två platser samtidigt. Med (mycket) mer erfarenhet kan du troligen undvika liknande situationer, men erfarenhet tar tid att bygga upp.
Sedan har vi den tid du är utanför hamnarna: det kan blåsa upp till storm medan du är mitt emellan två hamnar (eller skyddade vikar), och då måste du ensam göra allt som måste göras. Om båten är förberedd för ensamsegling går det självklart mycket smidigare, men det är fortfarande krävande att ensamsegla i hårt väder.
Sedan har vi de längre etapperna: på en del platser ter det sig väldigt naturlig att ta vissa genvägar som sparar mycket tid, men kräver tex att du skall vara vaken över 24 timmar i sträck (tex Biscayabukten). Det är inte vidare kul om man är ensam, men det går om vädret är bra. Men igen: erfarenhet hjälper.
----------------
Jag vill inte på något vis avskräcka dig från att prova på segling, men jag tycker du bör ha rimliga chanser att faktiskt ha kul med det. Mitt främsta tips blir då att du försöker hitta någon (person eller företag) som håller seglingskurser på beboeliga båtar. Ofta blir det så att båten seglas från hamn till hamn, så du får känna på alla moment du kan tänkas stöta på i verkligheten. Du kommer inte att hinna lära dig tillräckligt för att på ett säkert sätt ge dig ut ensam på långsegling, men du hinner utan vidare inse om segling är din grej eller inte.
Ett annat tips är att du köper en liten segelbåt (typ 6-8 meter lång) och seglar i de vatten du har närmast dig. idealiskt vore om du bor nära till skärgård, så du kan segla i ganska skyddade vatten: det spelar inte lika stor roll om det blåser upp till storm om du seglar i en skärgård jämfört med om du seglar på öppet hav. Segla omkring med denna båt i 1-3 år, så du hinner inse om segling är din grej eller inte. Oavsett vad du kommer fram till så säljer du sedan båten, och om segling var din grej köper du en större båt, och börjar segla på större vatten och utanför skärgården. Under vintrarna passar du på att ta minst förarbeviset (det kan också kallas skärgårdsskepparen) men gärna också kustskepparintyget. Dessa två är lite som körkortsteorin plus orientering, men flyttat till havs. Med båtar som är korta/smala nog behövs inget av dessa ur lagens synvinkel, men det är bra att veta vad man gör ute på havet.