2026-02-16, 22:28
Medlem
Kontakta Sven Yrvind och köp en båt av honom. Han seglar från Norge till Nya Zeeland non stop i sina små båtar.

Om pengar inte är ett problem så köper du en ny Hallberg-Rassy. Vilken som helst av deras modeller tar dig över Atlanten bekvämt.
Senast redigerad av Veridictores 2026-02-16 kl. 22:31.
Citera
2026-02-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Kontakta Sven Yrvind och köp en båt av honom. Han seglar från Norge till Nya Zeeland non stop i sina små båtar.

Om pengar inte är ett problem så köper du en ny Hallberg-Rassy. Vilken som helst av deras modeller tar dig över Atlanten bekvämt.
Yrvind har aldrig seglat från Norge till Nya Zeeland. Han har försökt att segla dit, både från Norge och Irland, men misslyckats i sina värdelösa båtar.

Hallberg Rassy är dock en bra båt, precis som du säger. Väl i klass med Najad, Swahn, Oyster och andra serietillverkade premiumbåtar.

Å andra sidan så seglar folk över atlanten i små 28-fots båtar också. Att korsa Atlanten är inte så krångligt, det är en relativ enkel resa. Tråkig, men enkel.
Citera
2026-03-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Som andra antytt: en stor båt kommer att ha en stor bränslekostnad. Om du hittar en båt som är runt åtta meter lång kan du räkna med att den drar minst en liter bränsle (vanligen diesel) per sjömil. Omräknat till landtermer så blir det runt en halvliter per kilometer. Och då är båten snål.... Jag har sett stora motorbåtar som drar åtta liter per sjömil (dvs cirka fyra liter per kilometer!).

Men den lite större frågan är exakt vad du menar med "stor yacht". Måste det vara motorbåt? Eller går det bra med en segelbåt med hjälpmotor? Och hur "stor" måste den vara? Om du vill ha en båt stor nog för att tex ta dig runt i Stockholms skärgård sommartid med viss bekvämlighet så bör det räcka med något runt åtta meter. Men (förenklat) får du mer komfort/bekvämlighet med ökande storlek, men du får också högre bränslekostnad och mer problem att manövrera båten.

Sedan har vi frågan om vad det får kosta dig att ha båten. Du skall inte bara köpa den, du lär vilja använda den, annars är det ingen idé att köpa den. Och utöver bränslekostnaden finns det en hel del annat att ta hänsyn till: du bör ha en "hemmahamn" där båten ligger permanent när du inte använder den, du bör försäkra båten, du kommer att behöva kosta på den en del underhåll och diverse driftskostnader utöver bränsle.

Och, för att ge lite perspektiv på skar och ting, gjorde jag ett litet räkneexperiment. Enligt Google Maps är det 4611 km från El Hierro (Kanarieöarna) till Barbados. Det blir 2483 sjömil. Om din båt drar en liter per sjömil och diesel kostar 15 kronor per liter så skulle det kosta dig strax över 37000 att korsa Atlanten. Och det är bara i bränslekostnader! Om båten skulle dra två liter per sjömil så hamnar bränslekostnaden på över 70 papp! Då blir det kanske billigare att flyga över Atlanten i första klass...

Man korsar gärna inte Atlanten med motorbåt från Kanarieöarna, o speciellt inte i marschfart.
Sen 1 liter per sjömil är ej rimligt, 15-25 liter är mer rimligt och man behöver tanka var 10e timma.

Rimligtvis får man sänka farten ner mot, eller under, 10 knop, så kommer man 2-4 ggr så långt såser tank. Men då är man nästan nere på segelbåtar fart.

Sierra Leone- Brasilien är mer rimligt, men då snackar vi ändå båt med ett nypris på 25-50 miljoner.

Billigare att köpa en svartlistad tankbåt som du fyller.
Citera
2026-03-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Köp en segelbåt om du skall segla långt. Motorbåt över atlanten är i praktiken omöjligt med privatbåtar om de inte är stor, >30 meter.

Jag vet en 39 fots kvalitetsbåt till salu i Kap Verde. Då är du redan på vägen till karibien och har bara sista benet kvar.
Jag tillhör också de där tomtarna som aldrig ägt en båt men faktiskt funderat på att köpa en. Inte någon båt man bara drar iväg över dagen med som en sol- och badbåt utan mer en båt man kan åka jorden runt med. Eftersom jag aldrig ägt en båt så har jag följaktligen aldrig framfört varken segelbåt eller motorbåt. Är nybliven pensionär och funderar starkt på att sälja av med allt jag äger i Sverige och ex flytta till Mauritius. Inte köpa fastighet där utan bara hyra. Så iom det lär jag ju ha en hyfsad kassa med mig när jag flyttar. Så en båt skulle vara mysigt. Så den största frågan är väl om man kan framföra en "jorden-runt-seglare" ensam oavsett om det är segelbåt eller motorbåt. Enda kravet är väl att det är full ståhöjd på båten under golvet (däcket) på båten.

Jaja... det är en så länge bara en önskedröm.
Citera
2026-03-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Så den största frågan är väl om man kan framföra en "jorden-runt-seglare" ensam oavsett om det är segelbåt eller motorbåt.

Jag börjar med det enkla svaret: NEJ! Du kan kanske hantera båten ensam ute på öppet hav, men i hamnar lär du behöva fler händer som inte bara hjälper utan också vet vad de gör.

-----------------------------

Det krångligare svaret: jo, det går, men det ställer oerhörda krav på dig.

Till att börja med så har vi alla manövrar i hamn: om du är ensam kan du som nybörjare väldigt enkelt hamna i lägen där du måste vara på (minst) två platser samtidigt. Med (mycket) mer erfarenhet kan du troligen undvika liknande situationer, men erfarenhet tar tid att bygga upp.

Sedan har vi den tid du är utanför hamnarna: det kan blåsa upp till storm medan du är mitt emellan två hamnar (eller skyddade vikar), och då måste du ensam göra allt som måste göras. Om båten är förberedd för ensamsegling går det självklart mycket smidigare, men det är fortfarande krävande att ensamsegla i hårt väder.

Sedan har vi de längre etapperna: på en del platser ter det sig väldigt naturlig att ta vissa genvägar som sparar mycket tid, men kräver tex att du skall vara vaken över 24 timmar i sträck (tex Biscayabukten). Det är inte vidare kul om man är ensam, men det går om vädret är bra. Men igen: erfarenhet hjälper.

----------------

Jag vill inte på något vis avskräcka dig från att prova på segling, men jag tycker du bör ha rimliga chanser att faktiskt ha kul med det. Mitt främsta tips blir då att du försöker hitta någon (person eller företag) som håller seglingskurser på beboeliga båtar. Ofta blir det så att båten seglas från hamn till hamn, så du får känna på alla moment du kan tänkas stöta på i verkligheten. Du kommer inte att hinna lära dig tillräckligt för att på ett säkert sätt ge dig ut ensam på långsegling, men du hinner utan vidare inse om segling är din grej eller inte.

Ett annat tips är att du köper en liten segelbåt (typ 6-8 meter lång) och seglar i de vatten du har närmast dig. idealiskt vore om du bor nära till skärgård, så du kan segla i ganska skyddade vatten: det spelar inte lika stor roll om det blåser upp till storm om du seglar i en skärgård jämfört med om du seglar på öppet hav. Segla omkring med denna båt i 1-3 år, så du hinner inse om segling är din grej eller inte. Oavsett vad du kommer fram till så säljer du sedan båten, och om segling var din grej köper du en större båt, och börjar segla på större vatten och utanför skärgården. Under vintrarna passar du på att ta minst förarbeviset (det kan också kallas skärgårdsskepparen) men gärna också kustskepparintyget. Dessa två är lite som körkortsteorin plus orientering, men flyttat till havs. Med båtar som är korta/smala nog behövs inget av dessa ur lagens synvinkel, men det är bra att veta vad man gör ute på havet.
Citera
2026-03-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Man korsar gärna inte Atlanten med motorbåt från Kanarieöarna, o speciellt inte i marschfart.
Sen 1 liter per sjömil är ej rimligt, 15-25 liter är mer rimligt och man behöver tanka var 10e timma.

Rimligtvis får man sänka farten ner mot, eller under, 10 knop, så kommer man 2-4 ggr så långt såser tank. Men då är man nästan nere på segelbåtar fart.

Sierra Leone- Brasilien är mer rimligt, men då snackar vi ändå båt med ett nypris på 25-50 miljoner.

Billigare att köpa en svartlistad tankbåt som du fyller.

Så vitt jag vet brukar de flesta långseglare lämna Kanarieöarna och segla till någon av öarna i Karibien när de korsar Atlanten. Troligen är det för att med den rutten får man ganska bra hjälp av en ström, vilket förkortar restiden en del (klicka på kartan för att få upp den i större format). Om jag räknat rätt så gör en ström på 25 cm/sek att du kommer 21km extra per dygn.

Sedan vad gäller bränsleförbrukningen du anger: en båt som drar 15 liter per sjömil är ordentligt stor. Jag tror inte att man kan framföra en så stor båt utan att ha en anställd besättning (eller många kompisar som vill vara med på resan).
Citera
2026-03-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Så vitt jag vet brukar de flesta långseglare lämna Kanarieöarna och segla till någon av öarna i Karibien när de korsar Atlanten. Troligen är det för att med den rutten får man ganska bra hjälp av en ström, vilket förkortar restiden en del (klicka på kartan för att få upp den i större format). Om jag räknat rätt så gör en ström på 25 cm/sek att du kommer 21km extra per dygn.

Sedan vad gäller bränsleförbrukningen du anger: en båt som drar 15 liter per sjömil är ordentligt stor. Jag tror inte att man kan framföra en så stor båt utan att ha en anställd besättning (eller många kompisar som vill vara med på resan).

Segelbåtar avgår ofta från Kanarieöarna, men med motorbåt behöver man mycket bränsle så det måste till en större båt som i sin tur drar mer bränsle.

Nu sitter jag med mobilen men du kan ju surfa in på azimut eller sunseeker o se vilken range båtarna har.

Range anges oftast för fart runt 9 knop, o skall man ha marschfart slukar den 2-4 ggr så mycket.

Går snabbare med motorbåt, o ska man segla bränslesnålt får man gå så långsamt att man nästan är nere på segelbåtsfart, men du gör sig ändå av med 100 liter i timmen.

Ska man besöka öar i Grekland, Turkiet, eller Kroatien, kan en motorbåt vara värt det, då räcker det säkert med 30-40 fot också och man kanske förbrukar 50-100 liter i timmen.

Men för att korsa Atlanten marschfart går nog inte utan att tanka på vägen, vet ej hur det ser ut med bunkerbåtar på vägen.
Fast island, grönland kanada skulle iof gå med motoryacht i matschfart.
Citera
2026-03-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Jag tillhör också de där tomtarna som aldrig ägt en båt men faktiskt funderat på att köpa en. Inte någon båt man bara drar iväg över dagen med som en sol- och badbåt utan mer en båt man kan åka jorden runt med. Eftersom jag aldrig ägt en båt så har jag följaktligen aldrig framfört varken segelbåt eller motorbåt. Är nybliven pensionär och funderar starkt på att sälja av med allt jag äger i Sverige och ex flytta till Mauritius. Inte köpa fastighet där utan bara hyra. Så iom det lär jag ju ha en hyfsad kassa med mig när jag flyttar. Så en båt skulle vara mysigt. Så den största frågan är väl om man kan framföra en "jorden-runt-seglare" ensam oavsett om det är segelbåt eller motorbåt. Enda kravet är väl att det är full ståhöjd på båten under golvet (däcket) på båten.

Jaja... det är en så länge bara en önskedröm.
Det går bra att hantera en båt ensam men man behöver träna lite.

Köp min båt! Den behöver lite kärlek men är en bra jordenruntseglare.
Å andra sidan vill jag inte sälja den, det skall nog bli lite mer segling men det är en bra båt, 39 fot, robust, ståhöjd o s v.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in