2026-02-12, 11:58
Medlem
-Hengpung-s avatar
Väldigt positiva svar man fick här (eller inte) från lastbilschaufförer, eller f.d. sådana. Ni vill ligga ute med hytter som är många gånger mindre än en jävla fängelsecell och man knappt får plats med en airfryer och annat man har med sig?

Givetvis förstår jag att det blir mindre gods om vi ska ha längre sovhytter. Men vi kör redan längre epikage som det är, för samma lön, och än längre blir dom. Jag argumenterar heller inte för att man ska ta bort dom befintliga sovhytter som produceras idag. Kör dom då om det är vad ni önskar och drömmer om. Idag är det fler än någonsin som kör i egen regi också, och som spenderar hutlösa summor på sina dyra Scania sovhytter. Eftersom ekipagen blir allt längre på europas vägar så är det nu dags för tillverkarna att inför nya modeller med längre sovhytter från fabrik. Det blir en bortprioritering av mer gods, ja, men en bekvämare och drägligare tillvaro för all fjärrtrafik som ligger ute stora delar av året.

Som sagt, jag tror starkt på denna idén. Scania, ta initativet och erbjud en ny modell med sovhytt variant större och längre än någonsin tidigare för europas lastbilschaufförer. Det kommer ge Scania ett stort försprång i att äntligen etablera rejäla hytter på den europeiska marknaden.
Senast redigerad av -Hengpung- 2026-02-12 kl. 12:08.
Citera
2026-02-12, 16:48
Medlem
StorFetAnkas avatar
Scania återinför Longline i år för R och S modellerna som förlänger den större standardhytten med 1.1m. Därmed blir det den största fabriksbyggda hytten av alla märken, större än vad du kan köpa i Amerikat också.

Problemet med de större hytterna är ju annars att allt ska sitta på luftfjädring, å allt ska vara förstärkt som en enda stor kraschbur, å sen ska allt kunna lyftas upp när du ska göra en större reparation på motorn, vilket inte är jätteofta, men ändock en begränsning i cabover lastbilar.

Sen är väl kanske efterfrågan lägre då många som kör inom EU är nöjda med det utrymmet som finns och som ju ändå utnyttjas skapligt effektivt, med mycket förvaring och smarta lösningar även om det är kompakt. Specialbyggen är alltid en möjlighet, i USA är det många som vänder sig till tredje parts marknaden för så grundläggande saker som stänkskydd och baklysen.
Citera
2026-02-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Är det inte snart dags för Europas lastbilstillverkare att börja erbjuda rymligare hytter direkt från fabrik, för oss som tillbringar större delen av veckan på vägen och har hytten som både arbetsplats och hem? Ekipagen blir allt längre, och i Sverige är maxlängden numera 34,5 meter, men förarutrymmet har i stort sett stått still i utvecklingen. Jag förstår att dessa längder ännu inte är tillåtna i hela Europa, men det borde vara en tidsfråga innan tillverkare som Scania, Volvo, Mercedes, MAN och DAF börjar sätta större fokus på förarnas arbetsmiljö. Det handlar inte alls om att kopiera de amerikanska "nose trucks", utan snarare om att skapa generösare ytor där man kan leva bekvämt även under långa körpass och under dygnsvilan.

Den tillverkare som först introducerar en förlängd version – låt säga cirka två meter längre än dagens längsta hytter – skulle sannolikt snabbt ta ledningen på den europeiska marknaden för fjärrtrafiken. För yrkesförare som bor och sover i sina lastbilar under långa veckor vore det en självklar favorit. Förr eller senare kommer nationella regelverk ändå behöva anpassas för att möjliggöra bättre levnadsstandard för chaufförer. Min förhoppning är att Scania ska börja tillverka den första, verkligt stora hytten, här i Europa, enligt vad jag beskrivit här ovan. Om den blir populär, vilket den kommer bli, så kan inte Volvo och dom andra ha råd att inte ha en egen sådan modell också. Som sagt, glöm det där med nosbyggen, det är mer hytt som behövs.

Vad tänker ni andra om det hela?

Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Jag tycker att det är konstigt att tillverkarna inte anammar husbilstänk mer än vad de gör.

Om jag bodde i min lastbil skulle jag bygga in en dusch med mugg och ett riktigt kök. Och en 100-liters färskvattentank och en varmvattenberedare.
Och solceller på hela skåptaket.

Som i en "Plåtis"-husbil.

Kollar man in i en tom tradarhytt är det ganska stort. Så med en bättre planering finns det massor att göra.

Sängen ovanför vindrutan.

Ni har nog rätt kass koll, och sitter och drömmer…

Moderna europeiska lastbilar har mycket komfortabla hytter, med mycket väl utnyttjade utrymmen så det är som en liten lägenhet med kompakt living.
Jag har själv kört en semitrailer över hela Skandinavien och ner genom Europa för ett raceteam i STCC i många år, och då bott många nätter i sådana hytter.
Det enda som egentligen saknas är en toalett, men var fan skulle man få plats med den, och hur, utan att nåt annat går åt helvete? I de allra flesta fall vill man ju behålla en ergonomisk passagerarstol.
I övrigt så har man ju kaffebryggare, micro, kyl/frys, TV, klimatanläggning som funkar oavsett motor på eller inte. Sköna stolar, skön säng/sängar. Och ja, det finns redan sedan länge sängar framåt ovan förarplatsen med trevligt takfönster.
Dessutom är moderna tradare mycket komfortabla att köra, mycket tysta, och lättkörda med moderna automatlådor etc.

Scania producerade under några år en specialhytt i några få exemplar som var kanske dryga metern längre, en sådan hade man i Tony Rickardssons Porsche team, Swedish Match, en blå stilig sak. Den var rejält rymlig och hade en intressant historia.

Dessa var specialare där man hade petat in flera säten i hytten, sen hade man en fast monterad trailer på vändskivan. Posten hade några sådana ekipage som gick skytteltrafik mellan södra Sverige och upp till Sthlm med post etc. Och de fick lagligt köra i 90 eller om det var 100 (minns inte exakt) på motortrafikled/motorväg, för de var reggade som ledbuss. Det sparade man tid på.

En sådan hytt skulle man ju kunna göra mer med, men det är ändå primärt last som drar in intäkterna och då kommer man alltid att prioritera just lastvolymen före förarnas bekvämligheter, utom i extrema undantag som i fallet med dessa specialare åt Posten.
Citera
2026-02-13, 13:08
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Scania återinför Longline i år för R och S modellerna som förlänger den större standardhytten med 1.1m. Därmed blir det den största fabriksbyggda hytten av alla märken, större än vad du kan köpa i Amerikat också.

Problemet med de större hytterna är ju annars att allt ska sitta på luftfjädring, å allt ska vara förstärkt som en enda stor kraschbur, å sen ska allt kunna lyftas upp när du ska göra en större reparation på motorn, vilket inte är jätteofta, men ändock en begränsning i cabover lastbilar.

Sen är väl kanske efterfrågan lägre då många som kör inom EU är nöjda med det utrymmet som finns och som ju ändå utnyttjas skapligt effektivt, med mycket förvaring och smarta lösningar även om det är kompakt. Specialbyggen är alltid en möjlighet, i USA är det många som vänder sig till tredje parts marknaden för så grundläggande saker som stänkskydd och baklysen.

Fantastiskt! Jag sökte på det nu när du nämnde det, och det stämmer att Scania inför longline igen från i år. Det kommer till en början vara till ett nischat segment som vill ha dessa hytter och som ligger ute stora delar av året. Men jag tror att allt fler fjärrchaufförer i framtiden kommer vilja ha dessa hytter, och då kan produktionen komma igång ordentligt. Många kör också på maxvikt och inte maxlängd, varför det inte kommer hindra nämnvärt med den större hytten. Europa känns redo för detta nu. Något vi inte var i början av 00-talet. Grattis Scania att ta ledningen på detta segment. Helt ärligt så kan det bara vara Scania.
Senast redigerad av -Hengpung- 2026-02-13 kl. 13:10.
Citera
2026-02-13, 13:16
Medlem
Hur bred och lång är en lastbilssäng?
Citera
2026-02-14, 10:24
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lastbilar är väl en av fordonsgrupperna man räknar med kommer bli de föesta att vara självkör de efter taxibranschen.
Det blir nog så att man inte behöver någon hytt övvt, utan kan fylla det utrymmet med gods istället

Kommer dröja hundratals år, om ens någonsin, som självkörande lastbilar kommer kunna ta sig fram på mer obskyra platser än välplogade klanderfritt underhållna riks- och motorvägar.
Citera
2026-02-21, 15:17
Medlem
karlgunnars avatar
https://www.tidning.akeri.se/innehall-artiklar/fordonsteknik/sverigepremiar-for-scanias-nya-longline

Vad är det för fel på den?
Citera
2026-03-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lastbilar är väl en av fordonsgrupperna man räknar med kommer bli de föesta att vara självkör de efter taxibranschen.
Det blir nog så att man inte behöver någon hytt övvt, utan kan fylla det utrymmet med gods istället

För 15 år sedan sade man "om 10 år kommer chaufförsyrket att vara utrotat."
10 år kom och gick, och man har precis börjat förstå hur ohyggligt komplext arbetet egentligen är.
Citera
2026-03-02, 16:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
För 15 år sedan sade man "om 10 år kommer chaufförsyrket att vara utrotat."
10 år kom och gick, och man har precis börjat förstå hur ohyggligt komplext arbetet egentligen är.
Jo, för att det skall fungera i snötäckta regionerna så måste hela vägnätet byggas om, och lära sig vad som kan vara en grupp skolbarn i det norrländska mörkret är något man ska väja för. Vart vägen börjar och slutar längs sidorna

Vad jag förstått så är det t,ex Google Captcha teknik som låter vanligt folk träna deras AI vad som är en lyktstolpe, cykel, människa, osv.

Känns som som det vore billigare och enklare och ha en mänsklig gubbe bakom ratten som förstår det dagliga väglaget, klockslag när det kan finnas folk längs vägarna och stanna för en ren eller två..

Tekniken kanske funkar bäst i vissa områden med samma förhållanden året runt.
Citera
2026-03-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur bred och lång är en lastbilssäng?
Lika lång som hyttens innerväggar på bredden och lika bred som en person i princip, så kanske max 90cm. Har för mig att en vanlig lastbil är 2.5 meter bred, så räkna lite mindre på isolering, paneler och annat på insidan som tar upp lite av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in