Igår, 18:18
Medlem
-Hengpung-s avatar
Är det inte snart dags för Europas lastbilstillverkare att börja erbjuda rymligare hytter direkt från fabrik, för oss som tillbringar större delen av veckan på vägen och har hytten som både arbetsplats och hem? Ekipagen blir allt längre, och i Sverige är maxlängden numera 34,5 meter, men förarutrymmet har i stort sett stått still i utvecklingen. Jag förstår att dessa längder ännu inte är tillåtna i hela Europa, men det borde vara en tidsfråga innan tillverkare som Scania, Volvo, Mercedes, MAN och DAF börjar sätta större fokus på förarnas arbetsmiljö. Det handlar inte alls om att kopiera de amerikanska "nose trucks", utan snarare om att skapa generösare ytor där man kan leva bekvämt även under långa körpass och under dygnsvilan.

Den tillverkare som först introducerar en förlängd version – låt säga cirka två meter längre än dagens längsta hytter – skulle sannolikt snabbt ta ledningen på den europeiska marknaden för fjärrtrafiken. För yrkesförare som bor och sover i sina lastbilar under långa veckor vore det en självklar favorit. Förr eller senare kommer nationella regelverk ändå behöva anpassas för att möjliggöra bättre levnadsstandard för chaufförer. Min förhoppning är att Scania ska börja tillverka den första, verkligt stora hytten, här i Europa, enligt vad jag beskrivit här ovan. Om den blir populär, vilket den kommer bli, så kan inte Volvo och dom andra ha råd att inte ha en egen sådan modell också. Som sagt, glöm det där med nosbyggen, det är mer hytt som behövs.

Vad tänker ni andra om det hela?
Senast redigerad av -Hengpung- Igår kl. 18:24.
Citera
Igår, 18:42
Medlem
Enligt europeisk standard skall det, förutom en chaufför, rymmas en rejäl salami, två långhylsor Löwenbrau, och två påsar snacks av processad majsmjöl.

(Mer seriöst) Varför skuller hytten behöva vara större för att bilarna kan ta mer gods? Behöver ni co-pilot?
Citera
Igår, 21:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-

Om hytten görs längre så kommer det ju rymmas mindre gods, och åkerierna kommer inte dra in lika mycket pengar, och det kommer därför på sikt ge chauffören sämre lön. Är det det du vill?
Citera
Igår, 22:12
Medlem
Jag tycker att det är konstigt att tillverkarna inte anammar husbilstänk mer än vad de gör.

Om jag bodde i min lastbil skulle jag bygga in en dusch med mugg och ett riktigt kök. Och en 100-liters färskvattentank och en varmvattenberedare.
Och solceller på hela skåptaket.

Som i en "Plåtis"-husbil.

Kollar man in i en tom tradarhytt är det ganska stort. Så med en bättre planering finns det massor att göra.

Sängen ovanför vindrutan.
Citera
Igår, 22:44
Moderator
Neksnors avatar
Scania bygger om kunderna beställer. Försvaret håller ungefär nu på att få stridsvagnsdragare med manskapshytt. Vid transport kan vagnbesättningen åka i den och övrig tid kan lastbilens besättning sova i den.
Citera
Idag, 01:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Är det inte snart dags för Europas lastbilstillverkare att börja erbjuda rymligare hytter direkt från fabrik, för oss som tillbringar större delen av veckan på vägen och har hytten som både arbetsplats och hem? Ekipagen blir allt längre, och i Sverige är maxlängden numera 34,5 meter, men förarutrymmet har i stort sett stått still i utvecklingen. Jag förstår att dessa längder ännu inte är tillåtna i hela Europa, men det borde vara en tidsfråga innan tillverkare som Scania, Volvo, Mercedes, MAN och DAF börjar sätta större fokus på förarnas arbetsmiljö. Det handlar inte alls om att kopiera de amerikanska "nose trucks", utan snarare om att skapa generösare ytor där man kan leva bekvämt även under långa körpass och under dygnsvilan.

Den tillverkare som först introducerar en förlängd version – låt säga cirka två meter längre än dagens längsta hytter – skulle sannolikt snabbt ta ledningen på den europeiska marknaden för fjärrtrafiken. För yrkesförare som bor och sover i sina lastbilar under långa veckor vore det en självklar favorit. Förr eller senare kommer nationella regelverk ändå behöva anpassas för att möjliggöra bättre levnadsstandard för chaufförer. Min förhoppning är att Scania ska börja tillverka den första, verkligt stora hytten, här i Europa, enligt vad jag beskrivit här ovan. Om den blir populär, vilket den kommer bli, så kan inte Volvo och dom andra ha råd att inte ha en egen sådan modell också. Som sagt, glöm det där med nosbyggen, det är mer hytt som behövs.

En lastbil är till för att transportera gods, inget vandrarhem.
Varför tror du att maxlängden nyligen ökats med 10 meter, för att få med mer gods kanske? Du får snarare vara glad att inte hytten minskas för att få plats med mer gods. 2 meter är 5 pallplatser...

Jag har bott i lastbilar med "sovhytt" många år när jag körde tradare och även övernattat någon natt i bilar med "bäddbar ståhytt" vilket inte är något nöje direkt.
En normal sovhytt var redan på 80 och 90-talen ett komfortabelt boende och det har inte blivit sämre direkt.
Hade redan på den tiden TV och Video, idag finns oändliga möjligheter till mer förströelse, för den som har det behovet.
Citera
Idag, 01:42
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En lastbil är till för att transportera gods, inget vandrarhem.
Varför tror du att maxlängden nyligen ökats med 10 meter, för att få med mer gods kanske? Du får snarare vara glad att inte hytten minskas för att få plats med mer gods. 2 meter är 5 pallplatser...

Jag har bott i lastbilar med "sovhytt" många år när jag körde tradare och även övernattat någon natt i bilar med "bäddbar ståhytt" vilket inte är något nöje direkt.
En normal sovhytt var redan på 80 och 90-talen ett komfortabelt boende och det har inte blivit sämre direkt.
Hade redan på den tiden TV och Video, idag finns oändliga möjligheter till mer förströelse, för den som har det behovet.
Har maxlängden på lastbilsekipage ökat med 10 meter? Alltså uppe i runt 35 meter nu då? När skedde detta? Det har verkligen gått mig förbi 😲
Citera
Idag, 02:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Har maxlängden på lastbilsekipage ökat med 10 meter? Alltså uppe i runt 35 meter nu då? När skedde detta? Det har verkligen gått mig förbi 😲
34,5 meter. Det gäller under vissa förutsättningar på utvalda vägsträckor där det anses lämpligt/möjligt och inte generellt för alla fordon och alla vägar.
https://www.youtube.com/watch?v=LHngucYRJu0#:~:text=Fr%C3%A5n%20den%201%20 december%202023%20till%C3%A5ts%2034%2C5,utpekat%20 v%C3%A4gn%C3%A4t.%20De%20huvudsakliga%20f%C3%B6rde larna%20med%20l%C3%A5nga
Citera
Idag, 02:04
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
34,5 meter. Det gäller under vissa förutsättningar på utvalda vägsträckor där det anses lämpligt/möjligt och inte generellt för alla fordon och alla vägar.
https://www.youtube.com/watch?v=LHngucYRJu0#:~:text=Fr%C3%A5n%20den%201%20 december%202023%20till%C3%A5ts%2034%2C5,utpekat%20 v%C3%A4gn%C3%A4t.%20De%20huvudsakliga%20f%C3%B6rde larna%20med%20l%C3%A5nga
Ser man på, det hade gått mig förbi. Man lär sig nåt nytt emellanåt. Tackar för upplysningen 👍
Citera
Idag, 02:37
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är bara en tidsfråga när chaufförerna i EU i huvudsak består av indiska s.k flip flops. De är redan en landsplåga i USA, och nu har det träffats avtal mellan EU och Indien om att underlätta arbetsmigration av även lågutbildade.
Och då räcker det med minimala hyttutrymmen.
Citera
Idag, 04:53
Medlem
MrMarios avatar
Hytten och sovkomforten tycker jag är helt okej redan, i alla fall i Scanias sleepers. Bädden är ofta minst lika bekväm som bäddar i sovhytter på tåg eller färja. Vore ju dock nice om man kunde klämma in en liten toa också, skulle ju öka komforten ordentligt om man ställer sig för att sova nånstans med dålig tillgång till WC.
Citera
Idag, 05:48
Medlem
Giant Squids avatar
Lastbilar är väl en av fordonsgrupperna man räknar med kommer bli de föesta att vara självkör de efter taxibranschen.
Det blir nog så att man inte behöver någon hytt övvt, utan kan fylla det utrymmet med gods istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in