Citat:
Ursprungligen postat av
-Hengpung-
Är det inte snart dags för Europas lastbilstillverkare att börja erbjuda rymligare hytter direkt från fabrik, för oss som tillbringar större delen av veckan på vägen och har hytten som både arbetsplats och hem? Ekipagen blir allt längre, och i Sverige är maxlängden numera 34,5 meter, men förarutrymmet har i stort sett stått still i utvecklingen. Jag förstår att dessa längder ännu inte är tillåtna i hela Europa, men det borde vara en tidsfråga innan tillverkare som Scania, Volvo, Mercedes, MAN och DAF börjar sätta större fokus på förarnas arbetsmiljö. Det handlar inte alls om att kopiera de amerikanska "nose trucks", utan snarare om att skapa generösare ytor där man kan leva bekvämt även under långa körpass och under dygnsvilan.
Den tillverkare som först introducerar en förlängd version – låt säga cirka två meter längre än dagens längsta hytter – skulle sannolikt snabbt ta ledningen på den europeiska marknaden för fjärrtrafiken. För yrkesförare som bor och sover i sina lastbilar under långa veckor vore det en självklar favorit. Förr eller senare kommer nationella regelverk ändå behöva anpassas för att möjliggöra bättre levnadsstandard för chaufförer. Min förhoppning är att Scania ska börja tillverka den första, verkligt stora hytten, här i Europa, enligt vad jag beskrivit här ovan. Om den blir populär, vilket den kommer bli, så kan inte Volvo och dom andra ha råd att inte ha en egen sådan modell också. Som sagt, glöm det där med nosbyggen, det är mer hytt som behövs.
Vad tänker ni andra om det hela?
En lastbil är till för att transportera gods, inget vandrarhem.
Varför tror du att maxlängden nyligen ökats med 10 meter, för att få med mer gods kanske? Du får snarare vara glad att inte hytten minskas för att få plats med mer gods. 2 meter är 5 pallplatser...
Jag har bott i lastbilar med "sovhytt" många år när jag körde tradare och även övernattat någon natt i bilar med "bäddbar ståhytt" vilket inte är något nöje direkt.
En normal sovhytt var redan på 80 och 90-talen ett komfortabelt boende och det har inte blivit sämre direkt.
Hade redan på den tiden TV och Video, idag finns oändliga möjligheter till mer förströelse, för den som har det behovet.