2026-02-11, 13:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Bedragarna trodde de fått jackpot och skulle hämta guldsmycken och kontanter. I stället fastnade de på kroken till en Kärrtorpsbo med skådespelartalang.

– Han blev jätteförskräckt, säger Marie-Louise Moell, 82.

Det var i förra veckan som bedragarna fastnade i fällan som Kärrtorpsbon Marie-Louise Moell och polisen gillrade.

– Jag bredde på rätt mycket om hur mycket smycken jag hade hemma, säger 82-åringen som blir full i skratt när hon berättar om fällan.

Hon visar det sms som allt började med. Avsändaren som utgav sig för att vara ett välkänt hemtjänstföretag skrev att städhjälp skulle komma. Marie-Louise Moell som inte har någon hemtjänst ringde upp för hon tänkte att rätt pensionär behövde meddelandet. I andra änden svarade en kvinna. Men när finten om städhjälp inte gick hem kom nästa vals. Kvinnan sa nu att deras "företag" vid flera tillfällen polisanmält en man som använt deras namn för att stjäla guld hos äldre. Därför skulle Marie-Louise bli kontaktad av polis.

Men i nästa stund förstod hon till fullo att hon hade bedragare på tråden.

– Hon sa de skulle skicka en värdetransport och låsa in mina smycken i ett bankfack. Det låter konstigt.

När samtalet avslutats ringde hon 112. Ganska snart fanns två civilklädda poliser i lägenheten. Väntan på att bedragarna skulle ringa igen började. Och nu skulle Marie-Louise spela med.

Snart ringde en falsk polis på. Men i stället för att få smycken och kontanter blev mannen indragen i lägenheten av lagens långa arm. Marie-Louise visar var i hallen mannen lades ned med ansiktet mot golvet.

– Han låg där och pep "vad är det som händer, vad är det som händer?". Han trodde ju han skulle komma till en tant som med glädje lämnade över sina smycken.

Mannen som greps är nu häktad misstänkt för försök till grovt bedrägeri.

Snyggt samarbete mellan pensionären och polisen. Mer sånt tack!

Har ni lurat tjuvar och bedragare nån gång?

https://www.mitti.se/nyheter/marielouise-82-ledde-guldtjuvarna-in-i-falla-6.3.345214.0b306be110

https://www.sverigesradio.se/artikel/bedragarna-forsokte-lura-marie-louise-i-stallet-blaste-hon-dem
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-11 kl. 13:31.
Citera
2026-02-11, 13:17
Medlem
Kul att 82-åringen fick spela lite i sina äldre dar. Måste varit riktigt roligt, speciellt att ta fast ett äckel som försöker lura äldre.
Citera
2026-02-11, 13:22
Medlem
Tanten är värd en förtjänstmedalj, en stor i äkta guld.
Citera
2026-02-11, 13:29
Medlem
Room531s avatar
Bra jobbat Marie-Louise!
Samt polisen. Men önskar att vi hade rätt att gillar riktiga råttfällor för tjuvpack.... och misshandla skiten ur dem. Eller ta bort problemet helt i vissa fall.
Citera
2026-02-11, 13:48
Medlem
Bra att en skitstövel åkte dit i alla fall. Men får väl ett löjligt lågt straff som vanligt.
Citera
2026-02-11, 13:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Bra att en skitstövel åkte dit i alla fall. Men får väl ett löjligt lågt straff som vanligt.

Nej, grovt bredrägeri är det hårda straff på. Om åklagaren är lite smart lägger hen också dit ett hemfridsbrott tilll åtalet.
Senast redigerad av rtlkertkerjterk5 2026-02-11 kl. 14:49.
Citera
2026-02-11, 14:00
Medlem
Underbar story, beundransvärd tant.

Det vanliga rådet är ju att vara "otrevlig" och lägga på. Det är ju också ett klokt råd. Frågan är om man alltid kan räkna med att polisen kommer så snabbt att det funkar att rigga en sån här fälla.
Citera
2026-02-11, 14:27
Medlem
Onanikrems avatar
1-0 till Marie-Louise. Hoppas den pipande jäveln får stryk på kåken!

Det är pga. sådant här ingen skall ha telefonnumret offentligt på diverse söksidor. Visst, det kanske inte stoppar allt, men vet de inte vad man har för telefonnummer söker de något lättare offer.
Citera
2026-02-11, 14:40
Medlem
Vad är straffet för såna här upplägg? Borde vara stenhårt att utge sig för att vara polis eftersom det underminerar förtroende för riktig polis? Artbrott?
Citera
2026-02-11, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Vad är straffet för såna här upplägg? Borde vara stenhårt att utge sig för att vara polis eftersom det underminerar förtroende för riktig polis? Artbrott?

Jag frågade "AI" (ja, jag vet);

Straffskala

För grovt bedrägeri döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Om brottet bedöms som synnerligen grovt kan straffet bli upp till 10 års fängelse.

Föregivande av allmän ställning (17 kap. 15 § brottsbalken) är ett svenskt brott som innebär att man olovligen utger sig för att utöva myndighet, bär uniform/tjänstetecken eller på annat sätt låtsas vara polis, ordningsvakt eller liknande. Straffet är böter eller fängelse i högst 6 månader, eller max 2 år om brottet bedöms som grovt.

Således stenhårda straff för grovt bedrägeri, lite mindre för föregivande av allmänn ställning men 6-24 mån är ändå ganska hårt bara för att i telefonen uppge att man är polis tycker nog jag.

Rätt åt aset.
Citera
2026-02-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Jag frågade "Ai" (ja, jag vet);

6-24 mån är ändå ganska hårt bara för att i telefonen uppge att man är polis tycker nog jag.

Rätt åt aset.

Det är ju inte särskilt hårt straff för detta utstuderade bedrägeriupplägg. 6 år vore passande här för att väcka en klocka hos andra som tänker leka polis. Märkligt att man inte ser på det hårdare ändå.

6 månader, och 2/3 på straffet sen är man ju ute typ direkt o kan ta nästa stackars tant.
Citera
2026-02-11, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Det är ju inte särskilt hårt straff för detta utstuderade bedrägeriupplägg. 6 år vore passande här för att väcka en klocka hos andra som tänker leka polis. Märkligt att man inte ser på det hårdare ändå.

...

Men det är inte 6 år för att leka polis, det är 6 år och kanske tom 10 år för grovt och/eller synnerligt grovt bedrägeri. Du missar nog poängen här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in