2026-02-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Men det är inte 6 år för att leka polis, det är 6 år och kanske tom 10 år för grovt och/eller synnerligt grovt bedrägeri. Du missar nog poängen här.
Ja om det ger max. Det är ju inte klart än
Citera
2026-02-11, 15:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Kul att 82-åringen fick spela lite i sina äldre dar. Måste varit riktigt roligt ...
Hon verkar inte helt obekant med sådant, hon var ihop med en riktig kändis vad det verkar ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tommy_Johnson
https://www.expressen.se/nyheter/skadespelaren-hittad-mystiskt-dod/
Citera
2026-02-11, 18:10
Medlem
SnutteFia03s avatar
Vilken feel-good story för en gångs skull.

Avskyr den här typen av bedragare.
Citera
2026-02-12, 02:05
Medlem
Fantastiskt av Marie-Louise.
Citera
2026-02-12, 06:53
Medlem
Citat:
Jag frågade "AI" (ja, jag vet);

Straffskala

För grovt bedrägeri döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Om brottet bedöms som synnerligen grovt kan straffet bli upp till 10 års fängelse.

Föregivande av allmän ställning (17 kap. 15 § brottsbalken) är ett svenskt brott som innebär att man olovligen utger sig för att utöva myndighet, bär uniform/tjänstetecken eller på annat sätt låtsas vara polis, ordningsvakt eller liknande. Straffet är böter eller fängelse i högst 6 månader, eller max 2 år om brottet bedöms som grovt.

Således stenhårda straff för grovt bedrägeri, lite mindre för föregivande av allmänn ställning men 6-24 mån är ändå ganska hårt bara för att i telefonen uppge att man är polis tycker nog jag.

Rätt åt aset.

Ja men nu är det väl bara försök till bedrägeri brott, lär inte bli mycket till straff.
Nu är det knappast första bedrägeriet dessa utfört så man kan hoppas man kan knyta dom till fler bedrägerier och ett straff på högre skalan används.
Citera
2026-02-12, 10:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja men nu är det väl bara försök till bedrägeri brott, lär inte bli mycket till straff.
Nu är det knappast första bedrägeriet dessa utfört så man kan hoppas man kan knyta dom till fler bedrägerier och ett straff på högre skalan används.

Läs gärna artikeln innan du postar;

Citat:
Mannen som greps är nu häktad misstänkt för försök till grovt bedrägeri.
Citera
2026-02-13, 04:00
Medlem
Citat:
Läs gärna artikeln innan du postar;

Ja FÖRSÖK till grovt bedrägeri, då blir det inte så hårt straff.
Citera
2026-02-17, 19:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja FÖRSÖK till grovt bedrägeri, då blir det inte så hårt straff.

Jag vet inte vad du fantiserar om vad som är ett "hårt" straff, försök till grovt bedrägeri kan ge lägst sex månader och högst sex år, motsvarande fullbordat brott.
Eftersom mannen fullbordade brottet så lär det bli den övre straffskalan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in