2026-02-10, 18:16
Medlem
Hej allt och alla, jag ska välja universitet nu i vår och jag tvekar mellan uppsala och KI. Läkarlinjen i Sverige hade jag bestämt mig så det här lär vara något många har funderat på. Jag har hört från andra att Uppsala ger bättre connections då de har kurser som tar plats på andra ställen i Sverige. Och att Uppsala har mer "modern" utlärning. Min uppfattning på KI är att man är mer nördig där som allt i stockholm, och att man har en mer gammaldags utlärning. En följdfråga blir att om det hjälper att ha studerat på KI för att lättare hitta ST-tjänster i stockholm?

Rätta mig såklart, jag är inte känslomässigt investerad i dessa åsikter så knappa iväg.

De som har gått/går på uppsala och KI får jätte gärna skriva om sin upplevelse, behöver inte vara begränsad till just utlärning.
2026-02-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detjagdet
Hej allt och alla, jag ska välja universitet nu i vår och jag tvekar mellan uppsala och KI. Läkarlinjen i Sverige hade jag bestämt mig så det här lär vara något många har funderat på. Jag har hört från andra att Uppsala ger bättre connections då de har kurser som tar plats på andra ställen i Sverige. Och att Uppsala har mer "modern" utlärning. Min uppfattning på KI är att man är mer nördig där som allt i stockholm, och att man har en mer gammaldags utlärning. En följdfråga blir att om det hjälper att ha studerat på KI för att lättare hitta ST-tjänster i stockholm?

Rätta mig såklart, jag är inte känslomässigt investerad i dessa åsikter så knappa iväg.

De som har gått/går på uppsala och KI får jätte gärna skriva om sin upplevelse, behöver inte vara begränsad till just utlärning.

Läkarutbildningen på KI sägs ju vara av hög nivå (seriös). Men det är inte nödvändigtvis roligt studentliv på KI. Nästan/helt utebliven. Så vill du ha de tråkigt men seriöst välj KI.
Men sen är frågan.... sjukhusen i Stockholm kan vara bättre... bättre handledning vad jag förstått, mindre självständigt "tvång" (?)

Uppsala är nog säkert bra också, men roligare tror jag du får vad jag hört från studenterna. Däremot kan du mötas av andra utmaningar ( praktik platser som där du mer förväntas göra mer /självständigt (?)

Det är absolut möjligt att du får in en lättare fot i Stockholm (ST) om du går där, men det är nog inte omöjligt att komma från Upsala och lyckas med det.

Inget av ovan ägs av min personliga erfarenhet, utan vad jag hört. Själv jobbar jag på KS.
Senast redigerad av rawjudge 2026-02-11 kl. 00:38.
2026-02-11, 05:42
Medlem
Citat:

Utlärning finns varken i Solna eller Uppsala. Var beredd på att äga din lärandeprocess själv vid högre studier! Till och med i högstadiet håller ju ungdomarna i sitt lärande. Lycka till!
2026-02-11, 06:04
Medlem
Fundera på om du föredrar katedralundervisning eller PBL. Det "nyare" sättet att lära ur är just PBL. Problem based learning låter bra men det sker i grupp.
2026-02-11, 11:33
Medlem
är katedral undervisning enskilt då. Hur är din upplevelse av pbl?
2026-02-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Läkarutbildningen på KI sägs ju vara av hög nivå (seriös). Men det är inte nödvändigtvis roligt studentliv på KI. Nästan/helt utebliven. Så vill du ha de tråkigt men seriöst välj KI.
Men sen är frågan.... sjukhusen i Stockholm kan vara bättre... bättre handledning vad jag förstått, mindre självständigt "tvång" (?)

Uppsala är nog säkert bra också, men roligare tror jag du får vad jag hört från studenterna. Däremot kan du mötas av andra utmaningar ( praktik platser som där du mer förväntas göra mer /självständigt (?)

Det är absolut möjligt att du får in en lättare fot i Stockholm (ST) om du går där, men det är nog inte omöjligt att komma från Upsala och lyckas med det.

Inget av ovan ägs av min personliga erfarenhet, utan vad jag hört. Själv jobbar jag på KS.

Hej, tack för svar. Jag hade mest troligen varit sjukt utbränt utan ett studentliv på ett program så tufft. Vad jag har hört är väl ST- tjänst mer om vad för ST inriktning man väljer och sedan utifrån det hitta ställen där de tar emot det. Kände du att de från KI hade fördel när två personer ansökte om samma ST tjänst i stockholm?
2026-02-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Utlärning finns varken i Solna eller Uppsala. Var beredd på att äga din lärandeprocess själv vid högre studier! Till och med i högstadiet håller ju ungdomarna i sitt lärande. Lycka till!

Jag syftade mer på om man hade mer grupp arbeten och PBL eller katedral undervisning där det är mer enskilt.
2026-02-11, 11:41
Medlem
Pripps0.0s avatar
Du måste helt enkelt visa dig vara följbar enligt Socialstyrelsens rekommendationer och inte ifrågasätta, sedan är saken klar.
Lägg all moral åt sidan.
2026-02-12, 07:36
Medlem
Citat:
är katedral undervisning enskilt då. Hur är din upplevelse av pbl?
Nej, katedral undervisning är ju inte enskilt.

Det är för övrigt den lägsta formen av pedagogik. Retentionen är ju nästan noll.

Men läkarutbildningen har svårt att förändras, eftersom både lärosätena och själva yrket bygger så hårt på gamla traditioner, på ett osunt sätt. Modern pedagogik kommer få genomslag där sist av alla områden i samhället.

PBL är inte perfekt, men det hamnar ju närmare den skarpa kliniska verkligheten, och med drivna studenter kan det fungera även i skolan.
2026-02-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du måste helt enkelt visa dig vara följbar enligt Socialstyrelsens rekommendationer och inte ifrågasätta, sedan är saken klar.
Lägg all moral åt sidan.
Fattar vad du försöker säga.

Men jag säger: TS, rannsaka dig själv, ta reda på VARFÖR du vill gå läkarutbildningen och tillägna dig det yrket. Den kompassen måste finnas och fungera, för din egen, dina patienters och dina kollegors skull.

Så, om omvärlden är kall och hård, så är det extra viktigt att släppa fram bra vårdare.
2026-02-12, 10:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Se (FB) Läkarprogrammet i Sverige - Tråden

Tråd låst.

Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in