Citat:
Ursprungligen postat av
Detjagdet
Hej allt och alla, jag ska välja universitet nu i vår och jag tvekar mellan uppsala och KI. Läkarlinjen i Sverige hade jag bestämt mig så det här lär vara något många har funderat på. Jag har hört från andra att Uppsala ger bättre connections då de har kurser som tar plats på andra ställen i Sverige. Och att Uppsala har mer "modern" utlärning. Min uppfattning på KI är att man är mer nördig där som allt i stockholm, och att man har en mer gammaldags utlärning. En följdfråga blir att om det hjälper att ha studerat på KI för att lättare hitta ST-tjänster i stockholm?
Rätta mig såklart, jag är inte känslomässigt investerad i dessa åsikter så knappa iväg.
De som har gått/går på uppsala och KI får jätte gärna skriva om sin upplevelse, behöver inte vara begränsad till just utlärning.
Läkarutbildningen på KI sägs ju vara av hög nivå (seriös). Men det är inte nödvändigtvis roligt studentliv på KI. Nästan/helt utebliven. Så vill du ha de tråkigt men seriöst välj KI.
Men sen är frågan.... sjukhusen i Stockholm kan vara bättre... bättre handledning vad jag förstått, mindre självständigt "tvång" (?)
Uppsala är nog säkert bra också, men roligare tror jag du får vad jag hört från studenterna. Däremot kan du mötas av andra utmaningar ( praktik platser som där du mer förväntas göra mer /självständigt (?)
Det är absolut möjligt att du får in en lättare fot i Stockholm (ST) om du går där, men det är nog inte omöjligt att komma från Upsala och lyckas med det.
Inget av ovan ägs av min personliga erfarenhet, utan vad jag hört. Själv jobbar jag på KS.