I
Citat:
Ursprungligen postat av
Incendio
Såvida det inte föreligger några speciella förhållanden(som styvfamiljer med barn med olika föräldrar) så tycker jag snarare att det är märkligt att ha separata ekonomier när man lever ihop och har barn, ännu märkligare om man är gifta. Ska man inte leva livet ihop? Litar man inte på varandra? Ska hela familjen inte ha samma standard?
Vi har alltid haft delad ekonomi. Oavsett vem som tjänat mest eller tjänat alls. Vi är ju en familj. Ingen av oss frågar den andre om lov för att köpa saker med vettig kostnad(dock är det jag, hemmafrun, som sköter ekonomin), ingen av oss är dum i huvudet, liksom. Större inköp kommer upp naturligt i samtal.
Mina skilda föräldrar hade separat ekonomi när de var gifta. Jag kommer ihåg att jag till och med som liten tyckte att det var knäppt när de diskuterade om något skulle bekostas av det gemensamma kontot eller av det egna.
Finns för och nackdelar med båda typerna (semi-delad är väl mer rätt benämning, helt delad är ganska ovanligt när man bor ihop), men jag tycker det ger en frihet att ha en viss del av min lön som jag sköter själv, och hon har motsvarande. Det är alltså de pengar vi använder till hobbies, egna nöjen osv, inte boende, mat, gemensamma resor, bruksbilarna osv
Vi har ganska olika intressen, och man slipper fundera på om ens inköp ev drabbar den gemensamma ekonomin orimligt osv.
Funkar finfint för oss, kanske sämre för andra. Kört så i 26 år nu utan ett enda ekonomiskt tjafs.