2026-02-11, 10:04
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
070-381... är bekant, det är iSales eller liknande företag.
Det är förmodligen en bättre strategi att NIX:a sitt nummer och använda en spamblockerare på toppen av detta. Att svara från en serie som nuisiance calls kommer ifrån i allmänhet ingen bra idé även om det funkade i ditt fall. Det är precis som med spam via e-post, genom att alls svara så bekräftar du att numret är aktivt vilket är en attraktiv uppgift som kan och kommer säljas vidare till andra säljare.

Mycket möjligt men som jag förstått det funkar det inte att NIX:a längre
Citera
2026-02-11, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
De har inte ringt min morfar i alla fall. Så några klarar sig tydligen.

Han kanske inte minns att de ringt?
Citera
2026-02-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Mycket möjligt men som jag förstått det funkar det inte att NIX:a längre

Det fungerar och bör göras, men effekten är såklart begränsad, bedragare skiter ofta i dylika register eftersom ... de är bedragare. Du har iallafall lagen på din sida om du står i det registret och ändå blir uppringd.

Den sista delen nuisiance calls NIX i praktiken inte rår på får man som sagt hantera med andra metoder.
Citera
2026-02-11, 22:21
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Han kanske inte minns att de ringt?

Man ska inte döma andra efter sig själv.
Citera
2026-02-11, 22:29
Medlem
BusigaMusens avatar
Är nog omöjligt tyvärr.

Har ens nummer kommit i händerna på bedragare säljer dom det vidare till andra bedragare eller byter nummer …
Citera
2026-02-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Man ska inte döma andra efter sig själv.

Nä jag skrev ju att jag blir uppringd varje dag om du minns? Skönt för din släkting att slippa
Citera
2026-02-11, 22:48
Medlem
borguss avatar
Citat:
Jag har precis samma problem. Dom har ringt varje morfar i 3 mån m olika nr

Citat:
Nä jag skrev ju att jag blir uppringd varje dag om du minns? Skönt för din släkting att slippa

Du minns nog fel. Du skrev ju om morfar.
Citera
2026-02-12, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Är nog omöjligt tyvärr.

Har ens nummer kommit i händerna på bedragare säljer dom det vidare till andra bedragare eller byter nummer …

att blockera alla okända nummer i mobilen och vänta ett halvår kan rekommenderas som "lavemang". Oftast räcker detta för att numret ska markeras som ogiltigt av bedragarna och sluta säljas runt. Mindre inconvenient än att byta nummer för många, vilket ändå bara är en tillfällig lösning, när någon av ens bekantskaps mobiler hackas läcker ett nytt nummer ut igen.
Citera
2026-02-12, 10:00
Medlem
swebarbs avatar
Borde finnas filtrera spam samtal i din telefon app, sätt på den. Minns inte när jag senast fick ett samtal från säljare. Men annars prova blocka alla nr som ringer.
Citera
2026-02-12, 12:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag blir flera gånger i veckan uppringd av olika 079-095 xxxx nummer. Jag svarar aldrig och spärrar varje nummer när jag blivit uppringd. Jag har försökt att spåra vem som äger numren men det visas aldrig några kunduppgifter. Dock är operatören alltid Tele2. Trots att jag spärrar alla nummer blir jag efter någon dag uppringd av ett snarlikt nummer. Jag skulle inte tro att de som ringer har skaffat så oändligt många abonnemang, i så fall borde ju Tele2 reagera och stoppa skiten. Eller är de bara glada för att få sälja sina tjänster?

Någon som har något förslag på hur man kan hantera eländet, dvs få stopp på ringandet? Och får Tele2 verkligen göda den här verksamheten?

Är du NIXad? Dvs skrivit upp dig på Nix-listan som telefonförsäljare inte får ringa till?

Sen kan det ju vara indiska scammers som ringer.
Citera
2026-02-12, 12:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Efter några månader... jag tror jag drabbats i 7-8 månader och det verkar inte sluta. Är det någon som tror att det skulle hjälpa att svara en gång och kanske bli avförd hos uppringaren?

Svara och skrik VEM FAN ERE! SLUTA RING HIT!
Citera
2026-02-12, 18:52
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Svara och skrik VEM FAN ERE! SLUTA RING HIT!

Tror knappast det hjälper men jag ska prova några andra tips jag fått i tråden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in