2026-02-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Efter några månader... jag tror jag drabbats i 7-8 månader och det verkar inte sluta. Är det någon som tror att det skulle hjälpa att svara en gång och kanske bli avförd hos uppringaren?

Jag tror det. Förut så brukade jag trycka bort samtalen och blockera, men då blev jag ofta uppringd igen från något liknande nummer.

Numera tar jag emot samtalet och lägger på utan att säga ett ord när jag hör att det är nåt sälj. Räcker med att personen säger "hello" eller så fattar man ju. Blir typ aldrig uppringd igen.
Citera
2026-02-10, 12:23
Avstängd
Room531s avatar
telefonförsäljare.

Förresten, bra integritetsskydd vi har i Sverige, när man skulle regga sitt kontantkort med ID (med ganska nytt nummer som ingen hade) för att det nu blev olagligt enligt globalist-politiker att få ha en privat telefon/fickdator för staten med stort $, moralens väktare och framtidens ledare ska ju få ha insyn i allt som bekant. - att det började ringa telefonförsäljare redan dagen efter... men de var det ju bara att driva med så slutade dem..

Svara bara, är det på kontorstider så är det antagligen bara ditt nummer som getts eller sålts ut till någon reklam & sälj-lista... driv med alla som ringer ett tag så lär du bli strykt från deras listor.. det finns ju andra, snabbare sätt men det kan vara kul.
Citera
2026-02-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
när man skulle regga sitt kontantkort med ID (med ganska nytt nummer som ingen hade) för att det nu blev olagligt enligt globalist-politiker att få ha en privat telefon/fickdator för staten med stort $, moralens väktare och framtidens ledare ska ju få ha insyn i allt som bekant. - att det började ringa telefonförsäljare redan dagen efter...

Ja, åtminstone någon operatör hade registrering i telefonkatalogen som standard i samband med att telefonnumret registrerades om man inte bad om annat, det var dock inget nytt i samband med att registrering blev obligatoriskt för att kunna använda kontantkort utan har funnits tidigare.

Kommersiell "konspiration" att detta var förifyllt vet jag dock inte. Oklart om själva operatören tjänar något på att registrera numret i telefonkataloger osv, de kan ju förstås ha nån deal med Hitta och Eniro.

Jag har stått i telefonkatalogen men som firmatecknare går det inte. Fick mellan 20 och 25 säljsamtal i veckan, och business-to-business säljsamtal är farliga då något som tolkas som ett "ja" rättsligt i luren kan innebära slutet för ens firma som går bankrutt av ett ingånget avtal.
Tystnade nästan direkt när jag plockade bort mig, ner emot 1-2 i veckan istället. Det sista fick man råda bot på med NIX samt anti-spam appar som Hiya.
Citera
2026-02-10, 13:36
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
också många Android stöder detta. Bra förslag, men den som gör det bör lägga in 08112 i telefonboken då räddningstjänsten ringer därifrån. Tänk också på att läkare och polis kan ringa från hemligt nummer (ett otyg, men det gör de).

Det är såklart nackdelen, på iphone är funktionen väldigt lätt att slå av och på, så det går att parera om man inväntar viktiga samtal från olika håll, är det verkligen akut brukar det gå att bli nådd via anhöriga eller andra kontaktvägar.

Jag använde funktionen en period där jag helt plötsligt blev terroriserad från fler håll i form av telefonförsäljare, även om jag inte svarade så var det ett jävla purrande och plingande, stängde av inkommande samtal från alla okända nummer ett par veckor, efter detta upphörde det helt och hållet för mig, kanske man svartlistas om man aldrig svarar under en period?
Citera
2026-02-10, 14:27
Avstängd
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja, åtminstone någon operatör hade registrering i telefonkatalogen som standard i samband med att telefonnumret registrerades om man inte bad om annat, det var dock inget nytt i samband med att registrering blev obligatoriskt för att kunna använda kontantkort utan har funnits tidigare.

Kommersiell "konspiration" att detta var förifyllt vet jag dock inte. Oklart om själva operatören tjänar något på att registrera numret i telefonkataloger osv, de kan ju förstås ha nån deal med Hitta och Eniro.

Jag har stått i telefonkatalogen men som firmatecknare går det inte. Fick mellan 20 och 25 säljsamtal i veckan, och business-to-business säljsamtal är farliga då något som tolkas som ett "ja" rättsligt i luren kan innebära slutet för ens firma som går bankrutt av ett ingånget avtal.
Tystnade nästan direkt när jag plockade bort mig, ner emot 1-2 i veckan istället. Det sista fick man råda bot på med NIX samt anti-spam appar som Hiya.
Wow, det där visste jag inte. Riktigt lågt... Så det finns såna fall till och med...

edit; ta verkligen INTE mitt förslag då att driva med telefonförsäljare hur som helst för att få dem att sluta...

Comviq hade jag förresten.
Senast redigerad av Room531 2026-02-10 kl. 14:30.
Citera
2026-02-10, 15:43
Medlem
jag fixade nix mobil för runt 12 år sen funkar perfekt
Citera
2026-02-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Wow, det där visste jag inte. Riktigt lågt... Så det finns såna fall till och med...

edit; ta verkligen INTE mitt förslag då att driva med telefonförsäljare hur som helst för att få dem att sluta...

Comviq hade jag förresten.

Ja, det var nog Comviq jag också hade när jag blev inskriven i telefonkatalogen utan att be om det. Detta var dock typ 15 år sen.

Som vanlig konsument har man alltid 14 dagars ångerrätt vid ingångna distansavtal men det gäller inte för företag emellan, det är det som gör det så farligt. Något försäljarteam från en mobiloperatör kan ringa dig och erbjuda dig 10 surfplattor med abbonemang som enmansföretag bundet på 24 månader, du mumlar något i luren som tolkas som ett ja, och sen står de på sig att ingånget avtal ska hållas och du får dra upp skiten i domstol (true case).
Citera
2026-02-10, 18:06
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Blocka dom ba..
Citera
2026-02-10, 19:56
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag blir flera gånger i veckan uppringd av olika 079-095 xxxx nummer. Jag svarar aldrig och spärrar varje nummer när jag blivit uppringd. Jag har försökt att spåra vem som äger numren men det visas aldrig några kunduppgifter. Dock är operatören alltid Tele2. Trots att jag spärrar alla nummer blir jag efter någon dag uppringd av ett snarlikt nummer. Jag skulle inte tro att de som ringer har skaffat så oändligt många abonnemang, i så fall borde ju Tele2 reagera och stoppa skiten. Eller är de bara glada för att få sälja sina tjänster?

Någon som har något förslag på hur man kan hantera eländet, dvs få stopp på ringandet? Och får Tele2 verkligen göda den här verksamheten?

Jag hade samma problem men numret började på 070-381. Som för dig så ringde de bara från ett nytt nummer när jag blockade det förra. Tillslut svarade jag och svamlade på, sa att jag hade ett annat abonnemang än vad de påstod, att jag aldrig använde mobildata (som de ville sälja på mig) för att nätet var farliga grejer osv. Efter det har de inte ringt igen så testa något sådant?
Citera
2026-02-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Jag hade samma problem men numret började på 070-381. Som för dig så ringde de bara från ett nytt nummer när jag blockade det förra. Tillslut svarade jag och svamlade på, sa att jag hade ett annat abonnemang än vad de påstod, att jag aldrig använde mobildata (som de ville sälja på mig) för att nätet var farliga grejer osv. Efter det har de inte ringt igen så testa något sådant?

070-381... är bekant, det är iSales eller liknande företag.
Det är förmodligen en bättre strategi att NIX:a sitt nummer och använda en spamblockerare på toppen av detta. Att svara från en serie som nuisiance calls kommer ifrån i allmänhet ingen bra idé även om det funkade i ditt fall. Det är precis som med spam via e-post, genom att alls svara så bekräftar du att numret är aktivt vilket är en attraktiv uppgift som kan och kommer säljas vidare till andra säljare.
Citera
2026-02-11, 09:58
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag har precis samma problem. Dom har ringt varje morfar i 3 mån m olika nr

De har inte ringt min morfar i alla fall. Så några klarar sig tydligen.
Citera
2026-02-11, 10:00
Medlem
borguss avatar
Det är bara att svara och sen lägga ifrån sig luren direkt. Det hjälper efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in