2026-02-09, 20:26
Medlem
Sixten00s avatar
Jag blir flera gånger i veckan uppringd av olika 079-095 xxxx nummer. Jag svarar aldrig och spärrar varje nummer när jag blivit uppringd. Jag har försökt att spåra vem som äger numren men det visas aldrig några kunduppgifter. Dock är operatören alltid Tele2. Trots att jag spärrar alla nummer blir jag efter någon dag uppringd av ett snarlikt nummer. Jag skulle inte tro att de som ringer har skaffat så oändligt många abonnemang, i så fall borde ju Tele2 reagera och stoppa skiten. Eller är de bara glada för att få sälja sina tjänster?

Någon som har något förslag på hur man kan hantera eländet, dvs få stopp på ringandet? Och får Tele2 verkligen göda den här verksamheten?
Citera
2026-02-09, 20:39
Medlem
JustTrollings avatar
Det lär ju vara telefonförsäljare. Är inte ovanligt att dom har ett ental olika nummer som dom ringer ifrån. Är en dator som ringer upp och har flera nummer kopplade till den. Så länge du inte svarar så kommer du stå kvar på listan över nummer att ringa.
Citera
2026-02-09, 20:42
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag blir flera gånger i veckan uppringd av olika 079-095 xxxx nummer. Jag svarar aldrig och spärrar varje nummer när jag blivit uppringd. Jag har försökt att spåra vem som äger numren men det visas aldrig några kunduppgifter. Dock är operatören alltid Tele2. Trots att jag spärrar alla nummer blir jag efter någon dag uppringd av ett snarlikt nummer. Jag skulle inte tro att de som ringer har skaffat så oändligt många abonnemang, i så fall borde ju Tele2 reagera och stoppa skiten. Eller är de bara glada för att få sälja sina tjänster?

Någon som har något förslag på hur man kan hantera eländet, dvs få stopp på ringandet? Och får Tele2 verkligen göda den här verksamheten?
Det är datorer som ringer, så de byter bara telefonnummer. Om du har en iPhone kan du aktivera funktionen Tysta ned okända uppringare. De är sådana nummer du inte har sparat eller interagerat med tidigare. De skickas till eventuell röstbrevlåda och hamnar i listan över senaste samtal. Android vet jag inte hur de gör. Telefoner har den ovanan att låta sig nås av telefonnummer, det ligger i farans riktning.
Citera
2026-02-09, 20:52
Avslutad
Tror inte operatörerna tjänar nåt på det där mer än att de kanske har sålt abbonemang till de där uppringarna! Hade samma problem härom året, satte igång och blockera alla nummer som kunde ha nån anknytning till försäljning. Efter några månaders blockande så slutade det att ringa från såna nummer.
Citera
2026-02-09, 21:09
Medlem
che3s avatar
Citat:

Du kan göra det enkla du svarar utan att säga något och sedan kopplar du ifrån.
Vill man ha lite roligt som jag brukar göra ibland, så svarar jag och spelar gravt efterbliven och svammlar en massa skit, mamma är inte hemma och jag ska få en ny cykel har du en cykel mmmm
Citera
2026-02-09, 21:13
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Tror inte operatörerna tjänar nåt på det där mer än att de kanske har sålt abbonemang till de där uppringarna! Hade samma problem härom året, satte igång och blockera alla nummer som kunde ha nån anknytning till försäljning. Efter några månaders blockande så slutade det att ringa från såna nummer.

Efter några månader... jag tror jag drabbats i 7-8 månader och det verkar inte sluta. Är det någon som tror att det skulle hjälpa att svara en gång och kanske bli avförd hos uppringaren?
Citera
2026-02-09, 21:15
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Vill man ha lite roligt som jag brukar göra ibland, så svarar jag och spelar gravt efterbliven och svammlar en massa skit, mamma är inte hemma och jag ska få en ny cykel har du en cykel mmmm

Ha ha, ja det kan ju faktiskt vara rätt kul. Jag minns för länge sedan när tips gavs om att man skulle spela lite intresserad och be uppringaren vänta.. jag ska bara gå och hämta en penna. Och det skulle få ta lååååång tid, jag har aldrig provat.
Citera
2026-02-09, 21:24
Medlem
exoticspices avatar
Jag har slutat att svara och då slutar de att ringa efter några gånger.
Citera
2026-02-09, 21:31
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Hahaha ett annat sätt är att ropa hallåå hallåå när uppringaren börjar prata och sedan trycka av samtalet. Ringer de igen gör man samma sak halllåå hallåå.
Citera
2026-02-09, 21:41
Medlem
Gaspodins avatar
Ett första steg borde vara att Nixa dit telefonnummer.
https://www.nixtelefon.org/om-nix
Citera
2026-02-09, 21:59
Medlem
Citat:

Jag har precis samma problem. Dom har ringt varje morfar i 3 mån m olika nr
Citera
2026-02-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det lär ju vara telefonförsäljare. Är inte ovanligt att dom har ett ental olika nummer som dom ringer ifrån. Är en dator som ringer upp och har flera nummer kopplade till den. Så länge du inte svarar så kommer du stå kvar på listan över nummer att ringa.

Hjälper inte att svara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in