2026-02-09, 16:36
Medlem
Duuuus avatar
Hallå,

Jag vet att det finns en massa fancy-pancy upphängningar och blåsmackapärer, men det är inte vad jag söker. Jag undrar hur ni gör för att hålla era handskar i drägligt skick på manuellt vis. Har precis flyttat till ny lya och så slog det mig när jag packade upp träningsväskan att handskarna var hyfsat vidriga. (Understatement) De har legat nedpackade och gosat till sig ett bra tag.

Drog av allt med vatten och yes-diskmedel och låter de lufttorka nu, men det känns som en rätt omständig process. Maskintvätt känns ju som big nono, och jag vet inte om jag vågar blötlägga och handtvätta dom heller. Fast det kanske går?

Har träningshandskar som jag inte är särskilt rädd om, men sen har jag seriösa limited edition handskar i läder som jag inte har lust att förstöra.

Tips?
Citera
2026-02-09, 16:43
Medlem
UniktAnvNamns avatar
diskmaskin på låg temp!

Tvättmaskin på låg temp med noll centrifug fungerar på sneakers och allt möjligt.

Att handtvätta och spola är bara meningslöst, det krävs en maskinell genomkörning!
Citera
2026-02-09, 18:00
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
diskmaskin på låg temp!

Tvättmaskin på låg temp med noll centrifug fungerar på sneakers och allt möjligt.

Att handtvätta och spola är bara meningslöst, det krävs en maskinell genomkörning!
Grymt. Man kan alltså använda maskin. Nu har jag ingen diskmaskin, men tvättmaskin har jag ju.

Jag måste bara fråga - är du boxare själv? Så jag vet att du vet vad du pratar om. Det låter nämligen lite för bra för att vara sant. Det är ju stoppning i handskarna, och jag tänker att allt sånt lär väl deformeras om man kör de i maskintvätt?
Citera
2026-02-09, 18:55
Medlem
Jag lufttorkar alltid handskar.
Torkar av dem ibland men oftast inte ens det.
Däremot så har jag alltid alternativ, dvs flera par handskar, så att handskarna alltid får torka ordentligt mellan passen, samma med lindor, eller innehandskar (använde bara lindor+handskar till 99%).
Citera
2026-02-09, 19:07
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duuuu
Grymt. Man kan alltså använda maskin. Nu har jag ingen diskmaskin, men tvättmaskin har jag ju.

Jag måste bara fråga - är du boxare själv? Så jag vet att du vet vad du pratar om. Det låter nämligen lite för bra för att vara sant. Det är ju stoppning i handskarna, och jag tänker att allt sånt lär väl deformeras om man kör de i maskintvätt?

Jag har tvättat handskar och allt möjligt i tvättmaskin, men jag vet inte exakt vad du har för handskar och material så jag tänker inte lova någonting.

Det beror på vad det är för material, men syntetiskt material går generellt alltid att köra i tvättmaskin på låg temp och minsta centrifug!

Är materialet och alla delar syntetiskt ska det gå bra, bara det inte är skinn/mocka så ska det klara det.

Du kan köra sneakers, ryggsäckar, kuddar, mattor och allt möjligt i en tvättmaskin, det handlar om att ställa in rätt program, handtvätt och korttid med minsta centrifug går bra!

Vill man vara extra försiktig kan man slänga in några t-shirts som fungerar som stötdämpare vid centrifugen, det är centrifugen som är det kritiska då det ofta är där det slås sönder om det skulle göra det.

Annars är en diskmaskin optimal, då spolas de rent ordentligt under en timme utan den riskabla centrifugen, men även här måste du ställa in rätt temp och köra typ 30 grader eller handdisk.
Citera
2026-02-09, 19:21
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag lufttorkar alltid handskar.
Torkar av dem ibland men oftast inte ens det.
Däremot så har jag alltid alternativ, dvs flera par handskar, så att handskarna alltid får torka ordentligt mellan passen, samma med lindor, eller innehandskar (använde bara lindor+handskar till 99%).
Mm jag gillar att lufttorka också, precis som jag alltid gör med när jag tvättar normalt också. Hängtork är helt klart det bästa. men nu tänker jag lite mer kampsportsorienterat här. Normalt sett när jag tränar flera gånger i veckan så är det aldrig något problem. Då är det som du säger, man låter skiten lufttorka nuff’ said. Men nu när de har fått legat och gosat till sig någon månad eller två..

Vore grymt om man visste hur man ska göra en djuprengöring. Både med plasthandskar och läder.

Unik hävdar att man kan köra allt i maskin på låg värme utan centrifug. Har du nånsin kört handskar i maskin? Jag har aldrig gjort det, men jag kanske har missat något. Alltså jag är inte den som är den, det är bara att jag också har läderhandskar som jag absolut inte vill fucka upp. Tänker på stoppningen med mera. Om själva ytterlädret får slitage bryr jag mig mindre om. Det åker ju ändå på stryk vid varje pass.
Citera
2026-02-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duuuu
Mm jag gillar att lufttorka också, precis som jag alltid gör med när jag tvättar normalt också. Hängtork är helt klart det bästa. men nu tänker jag lite mer kampsportsorienterat här. Normalt sett när jag tränar flera gånger i veckan så är det aldrig något problem. Då är det som du säger, man låter skiten lufttorka nuff’ said. Men nu när de har fått legat och gosat till sig någon månad eller två..

Vore grymt om man visste hur man ska göra en djuprengöring. Både med plasthandskar och läder.

Unik hävdar att man kan köra allt i maskin på låg värme utan centrifug. Har du nånsin kört handskar i maskin? Jag har aldrig gjort det, men jag kanske har missat något. Alltså jag är inte den som är den, det är bara att jag också har läderhandskar som jag absolut inte vill fucka upp. Tänker på stoppningen med mera. Om själva ytterlädret får slitage bryr jag mig mindre om. Det åker ju ändå på stryk vid varje pass.

Nej, jag har aldrig tvättat handskar i maskin. Det låter som ett säkert sätt att förstöra stoppningen.
Googla hur man rengör läderskor, tror att det blir ganska bra.
Plasthandskar vet jag inte alls.

Om du inte kommer på något annat så prova med varmt vatten och ev lite tvål.
Läderhandskarna kanske tål 24h i frysen? (Vild gissning)
Citera
2026-02-09, 20:04
Medlem
Kan inte svara på frågan då jag vet inget om boxning som så men kom bara att undra; är dem solida så att säga eller har man en innerhandske innanför lädret man kan ta loss och så? 🤔
Citera
2026-02-09, 20:07
Medlem
Brottargalnings avatar
Lufttorka alltid handskarna efter varje träning och använd alltid lindor som efteråt också lufttorkas och tvättas i tvätt regelbundet. Lindorna blir då lite av en sköld.

Brukar i stort sett aldrig tvätta handskarna nuförtiden. När jag bodde i Thailand dock och kunde använda samma handskar två gånger om dagen så fick man tvätta dom rätt ofta. Då var det bara tvättbalja och tvål, så som thailändarna visade. Typ samma som gammaldags handtvätt.
Citera
2026-02-09, 20:29
Medlem
Duuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Kan inte svara på frågan då jag vet inget om boxning som så men kom bara att undra; är dem solida så att säga eller har man en innerhandske innanför lädret man kan ta loss och så? 🤔
Nej man har inga innerhandskar. Däremot har man lindor. Så de tar ju upp en hel del, men det är fortfarande sjöblött.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Lufttorka alltid handskarna efter varje träning och använd alltid lindor som efteråt också lufttorkas och tvättas i tvätt regelbundet. Lindorna blir då lite av en sköld.

Brukar i stort sett aldrig tvätta handskarna nuförtiden. När jag bodde i Thailand dock och kunde använda samma handskar två gånger om dagen så fick man tvätta dom rätt ofta. Då var det bara tvättbalja och tvål, så som thailändarna visade. Typ samma som gammaldags handtvätt.
Normalt sett gör jag ju så. Efter varje pass så låter jag alltid handskarna lufttorka så gott det går. Men just nu - när man vill göra en ordentlig djuprengöring. När allt legat och mysat till sig i några månader i en svettig träningsväska…vad gör man då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in