Igår, 16:10
Medlem
st33rs avatar
Vad avgör vad som bestämt vad som är en rimlig straffsats för narkotika? Jag tycker det känns helt godtycklig!

Av de jag har i huvudet 0,5 kokain - ringa. Allt över 0,5 g kokain normalgraden
0-5 gr tjack ringa. Allt över 5 gram normalgraden.

Samtidigt tror jag du kan torska på 50g hasch och det är ringa. Över 50 g normalgraden.

Jag såg att läkaren David Eberhart torskat för 28 stycken tabletter 2c-b
Det är väl åt mdma-hållet fast med psykedeliskt typ? Det fick han RINGA för! Det är generöst-

Då det gäller tabletter och benzo och sånt kan man väl ha flera hundra utan att det blir normalgraden
LSD. Där tror jag mycket små mängder blir normalgraden. Enstala trippar.

Ser ingen linje i detta. Finns det nån logik i det ?
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Domstolarna utgår i första hand från formalia: straffskalor och gränser som följer av lagtext, förarbeten och etablerad praxis (HD).

Straffvärdet knyts främst till typ av narkotika, mängd, renhet/styrka och den bedömda samhällsfaran, inte till någon allmän “rimlighetskänsla”.

Därför får olika substanser helt olika gränser för ringa/normalgraden, även när mängderna ser spretiga ut vid en jämförelse.
Citera
Igår, 16:18
Medlem
Linje?

Svensk lagstiftning värderar brottets farlighet och art individuellt. Bedömningen styrs av en kombination av substansens farlighet, mängd, avsikten med innehavet och gällande rättspraxis
Citera
Igår, 16:27
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det finns ingen logik i det här, gränser och straffvärden baseras på den hårt lobbade lagen av polisen i början på 80-talet, så det är över 40 år gammal idioti baserat på vad polisen tyckte!
Citera
Igår, 16:29
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Domstolarna utgår i första hand från formalia: straffskalor och gränser som följer av lagtext, förarbeten och etablerad praxis (HD).

Straffvärdet knyts främst till typ av narkotika, mängd, renhet/styrka och den bedömda samhällsfaran, inte till någon allmän “rimlighetskänsla”.

Därför får olika substanser helt olika gränser för ringa/normalgraden, även när mängderna ser spretiga ut vid en jämförelse.

När jag säger inte rimlig, då menar jag att jag inte ser någon logisk linje i hur en sådan ev "samhällsfara" är beräknad. Varför t ex 28 partydoser av en psykedelisk extacy-liknande drog räknas som ringa medan 0,5 g kokain inte gör det. Varför det ok att ha hundratals benzo och smärtstillande du kan droga ner ett tjog människor med men bara nån enstaka lapp lsd. Man blir nyfiken på hur de beräknat det där.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
När jag säger inte rimlig, då menar jag att jag inte ser någon linje i hur en sådan ev "samhällsfara" är beräknad. Varför t ex 28 partydoser av en psykedelisk mdma-liknande drog räknas som ringa medan 0,5 g kokain inte gör det.
Det finns ingen exakt matematisk formel som ”räknar ut” samhällsfara i varje enskilt fall. Det är en normativ bedömning som lagstiftaren gjort i förarbeten och som domstolarna sedan följer schablonmässigt.

Skillnaden mellan t.ex. MDMA-liknande substanser och kokain beror inte på antal partydoser i praktiken, utan på hur drogen klassificerats historiskt utifrån antagen spridningsrisk, missbrukspotential och koppling till organiserad brottslighet. Kokain har tidigt placerats högt i farlighetshierarkin och därför fått låga gränser, medan psykedelika bedömts som mindre samhällsfarliga trots att de kan vara potenta i låg dos.
Citera
Igår, 16:32
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Det finns ingen exakt matematisk formel som ”räknar ut” samhällsfara i varje enskilt fall. Det är en normativ bedömning som lagstiftaren gjort i förarbeten och som domstolarna sedan följer schablonmässigt.

Skillnaden mellan t.ex. MDMA-liknande substanser och kokain beror inte på antal partydoser i praktiken, utan på hur drogen klassificerats historiskt utifrån antagen spridningsrisk, missbrukspotential och koppling till organiserad brottslighet. Kokain har tidigt placerats högt i farlighetshierarkin och därför fått låga gränser, medan psykedelika bedömts som mindre samhällsfarliga trots att de kan vara potenta i låg dos.

Ok, så straffen är satta helt efter hyfsat godtyckliga ibland rent historiska bedömningar. Det är ju ganska orimligt.
Citera
Igår, 16:36
Medlem
Citat:
Ok, så straffen är satta helt efter hyfsat godtyckliga ibland rent historiska bedömningar. Det är ju ganska orimligt.
Vad skulle en rimligare bedömning vara?
Citera
Igår, 16:42
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Vad som skulle vara rimligare än en godtycklig helt slumpvis bedömning?

Tja, nåt som skulle vara möjligt, kanske antal typiska missbruksdoser?
Har du en mängd som räcker för 50 personer att missbruka kanske det ska ge mer straff än en mängd som räcker för en person en gång.

Grad av samhällsfarlighet är ju svår att bedömma. All narkotika klass ! är betraktad som likvärdig i juridisk mening straffrättsligt.
Skulle man göra en riktig bedömning där skulle man tvinga lagstiftarna att resonera drogliberalt-

En del av samhällsfarlighet borde vara t ex dödlighet eller beroendepotential? I båda fallen skulle ju svamp, lsd och cannabis ha betydligt generösare regler än säg centralstimulanter . Men att det skulle ske hyser jag inga förhoppningar om såklart. Droger som fenatyl och heroin skulle ha betydligt högre straff än alla andra droger sett till dödlighet och beroendepotential. Om man ska gå på samhällsfarlighet då
Senast redigerad av st33r Igår kl. 16:45.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
Citat:
Vad som skulle vara rimligare än en godtycklig helt slumpvis bedömning?

Tja, nåt som skulle vara möjligt, kanske antal typiska missbruksdoser?
Har du en mängd som räcker för 50 personer att missbruka kanske det ska ge mer straff än en mängd som räcker för en person en gång.

Grad av samhällsfarlighet är ju svår att bedömma. All narkotika klass ! är betraktad som likvärdig i juridisk mening straffrättsligt.
Skulle man göra en riktig bedömning där skulle man tvinga lagstiftarna att resonera drogliberalt-

En del av samhällsfarlighet borde vara t ex dödlighet eller beroendepotential? I båda fallen skulle ju svamp, lsd och cannabis ha betydligt generösare regler än säg centralstimulanter . Men att det skulle ske hyser jag inga förhoppningar om såklart. Droger som fenatyl och heroin skulle ha betydligt högre straff än alla andra droger sett till dödlighet och beroendepotential. Om man ska gå på samhällsfarlighet då

Fler faktorer behöver tas hänsyn till än de du räknar upp. Därför är din analys begränsad för att bedömas som rimlig.
Citera
Igår, 17:21
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:

Avkriminalisering såklart.
Senast redigerad av jakirosmother Igår kl. 17:26.
Citera
Igår, 17:24
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Juridik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera