2026-02-09, 09:56
Medlem
Kan det verkligen stämma att det är billigare att ladda bilen på Cirkle K än hemma hos Arthur? Arthur har som han säger ett rörligt elavtal.

Ett rörligt elavtal för januari bör inte vad jag googlat mig till kunna kosta över 4kr/kWh medan Cirkle K tar 5,5–7,5 kr/kWh.
Är Arthur ute och cyklar?

https://www.expressen.se/ekonomi/arthur-36-fick-elrakning--pa-nastan-14-000-kronor/
Låst artikel

Sammanfattning:
Arthur , 36, i Huddinge fick en elräkning på 13 740 kronor – nästan dubbelt så mycket som månaden innan. Familjen bor i en 150 kvm villa med direktverkande el och rörligt elavtal. Trots att elförbrukningen bara ökade från cirka 3 400 till 4 600 kWh upplever han att kostnadsökningen är orimlig.
Familjen har redan vidtagit flera sparåtgärder och de laddar elbilen på Cirkle K och ändå blev räkningen skyhög.
Arthur är frustrerad över hur elpriset påverkas av faktorer som väder och vind, och beskriver valet mellan fast och rörligt elpris som ”pest eller kolera”. Det som oroar mest är ovissheten kring framtida kostnader. Familjen överväger nu ytterligare besparingar, som att resa mer kollektivt, men ser få alternativ kvar.
Senast redigerad av Itoy 2026-02-09 kl. 09:58.
Citera
2026-02-09, 10:04
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De skulle kunna spara mycket om de skaffade bergsvärme, att ha direktverkande el kostar ju skjortan, de vet ju alla.
Citera
2026-02-09, 10:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Kan det verkligen stämma att det är billigare att ladda bilen på Cirkle K än hemma hos Arthur? Arthur har som han säger ett rörligt elavtal.

Ett rörligt elavtal för januari bör inte vad jag googlat mig till kunna kosta över 4kr/kWh medan Cirkle K tar 5,5–7,5 kr/kWh.

https://www.expressen.se/ekonomi/arthur-36-fick-elrakning--pa-nastan-14-000-kronor/
Låst artikel

Sammanfattning:
Arthur , 36, i Huddinge fick en elräkning på 13 740 kronor – nästan dubbelt så mycket som månaden innan. Familjen bor i en 150 kvm villa med direktverkande el och rörligt elavtal. Trots att elförbrukningen bara ökade från cirka 3 400 till 4 600 kWh upplever han att kostnadsökningen är orimlig.
Familjen har redan vidtagit flera sparåtgärder och de laddar elbilen på Cirkle K och ändå blev räkningen skyhög.
Arthur är frustrerad över hur elpriset påverkas av faktorer som väder och vind, och beskriver valet mellan fast och rörligt elpris som ”pest eller kolera”. Det som oroar mest är ovissheten kring framtida kostnader. Familjen överväger nu ytterligare besparingar, som att resa mer kollektivt, men ser få alternativ kvar.

Ett fast avtal hade väl varit en bra början, så slipper man fläka ut sig i Expressen.
Citera
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Nyhetsvärde noll, att det är dyrt att värma ett 150m2 hus med direktverkande el är knappast någon nyhet.

Om familjen hade valt att installera ny värmekälla (förutsätter att de äger huset) istället för att köpa/leasa en elbil hade situationen varit annorlunda.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Arthur har direktverkande el i en större villa och kör elbil. Uppenbart har Arthur gjort flera dåliga investeringar och det är svårt att tycka synd om honom; en dåre och hans pengar går fort skilda vägar.
Citera
2026-02-09, 10:13
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Låst artikel

Sammanfattning:
Tog du med överföringsavgiften? Att strömmen kostar 4kr/kwh är en sak men överföringen för Arthur är inte gratis, gissar att hans huvudsäkring är på 20 eller 25 ampere, det är inte gratis...

Jag laddar aldrig hemma, har inte skaffat en box det blir för dyrt. Laddar billigt på jobbet och har uppsäkrat till 25 ampere vilket gör att det aldrig blir billigare för mig att ladda hemma än på jobbet.

Arthur borde inte betala mer än 5,30 på Circle K med deras kundrabatt.
Citera
2026-02-09, 10:17
Medlem
kalkryggars avatar
Han borde skrota bilen och åka kollektivt för att spara både el, pengar och klimatet.

Sen är frågan hur stor familjen är? Har de verkligen behov av att bo i en så stor bostad? En familj får lätt plats i 60 kvm. Det kommer också att dra ner elkostnaden rejält.

/ Miljöpartiet med Greta.
Citera
2026-02-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Tog du med överföringsavgiften? Att strömmen kostar 4kr/kwh är en sak men överföringen för Arthur är inte gratis, gissar att hans huvudsäkring är på 20 eller 25 ampere, det är inte gratis...

Jag laddar aldrig hemma, har inte skaffat en box det blir för dyrt. Laddar billigt på jobbet och har uppsäkrat till 25 ampere vilket gör att det aldrig blir billigare för mig att ladda hemma än på jobbet.

Arthur borde inte betala mer än 5,30 på Circle K med deras kundrabatt.

Osäker vad som är inräknat. Detta måste vi fan reda ut, skall man börja göra som Arthur och ladda på Cirkle K?
Citera
2026-02-09, 10:20
Medlem
Dundersnubbens avatar
Ja att gråta ut i Expressen är ju en sak men man kan ju investera i annan uppvärmning och inte köra elbil.

Däremot så ser man aldrig någon kritik till sossarna och miljöpartiet för den här utvecklingen då de stängt ner kärnkraften och lägger all tilltro till vädret och osäkra energislag.
Citera
2026-02-09, 10:25
Medlem
kim-bong-ils avatar
Att inte ha stoppat in minst en värmepump i kåken är riktigt korkat.
Det är inte precis en ny grej med dyr el på vintern. Han har haft flera år på sig att lösa det.

Man kan få en från jula för 10k inkl installation.
Citera
2026-02-09, 10:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
De skulle kunna spara mycket om de skaffade bergsvärme, att ha direktverkande el kostar ju skjortan, de vet ju alla.

Håller med men problemet är att i ett hus med direktverkande el så måste man först konvertera detta till vattenburet och även det är en rätt stor kostnad. Att montera bergvärme landar ofta på dryga 200 000kr plus då konverteringen på liknande peng gissar jag.
Kommer ta sin lilla stund att betala av 400 000kr men höjer både värde på huset och de får ner driftkostnaderna.

En annars billigare och enklare lösning är att sätta in luft/luft som då kommer göra en del för räkningens nivå.
Att ladda bilen på Cirkel K kan fan aldrig bli billigare då jag har svårt att tänka mig att familjen betalar över 5,5kr/kwh hemma som man får göra på Cirkel K. Det är bara en flytt av kostnader.

Jag har ett hus på dryga 200m2 och fick denna månad en räkning på 6800kr men då är det både el, vatten och fjärrvärme.
Citera
2026-02-09, 10:36
Medlem
RiMaXs avatar
Direktverkande eluppvärming är antagligen det dyraste du kan ha numera, en Luft-Luftvärmepump kan få ner förbrukningen rejält. Kostar mellan 20-30.000 att köpa och få installerat. Har han kamin så är det bara att sätta igång och elda så mycket han orkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in