2026-02-09, 10:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
...men överföringen för Arthur är inte gratis, gissar att hans huvudsäkring är på 20 eller 25 ampere, det är inte gratis...
Då bor arthur på fel ställe, det finns områden o sverige som 63A säkring inte kostar mer än ~2200kr per helår sen räcker inte 20A långt, det har man till små lägenheter utan värme utan tvättmaskin.
Citera
2026-02-09, 10:49
Medlem
4 vuxna finns folkbokförda på adressen: Arthur 36 år, Jana Nicole 56 år, Victor 40 år och Alex 50 år, jag anar ugglor i mossen här.
Citera
2026-02-09, 10:58
Medlem
Det är fascinerande hur halva tråden lyckas missa själva frågan och istället kör någon slags kollektiv skadeglädje-OS.

TS ställer en konkret, teknisk fråga: kan det ens vara billigare att ladda på Cirkle K än hemma med rörligt avtal? Det går att räkna på. Punkt.

Istället får man 20 inlägg av typen ”han är dum i huvudet”, ”köp bergvärme”, ”sälj huset”, ”åk buss”. Det är inte analys, det är lågstadiets mobbningsmentalitet paketerad som privatekonomi. Att hånle åt någon annans räkning gör ingen till energiekonom, det gör en bara småaktig.

Sakligt då:
4600 kWh och 13 740 kr ger ~3 kr/kWh i snitt totalt. Det inkluderar elpris, nätavgift, energiskatt och fasta avgifter. Det är fortfarande klart under Cirkle K:s 5,5–7,5 kr/kWh. Alltså är publik laddning nästan garanterat dyrare per kWh – han flyttar bara kostnaden, han sänker den inte. Undantag är om han har extrem effekttariff/uppsäkring eller väldigt höga fasta nätkostnader, men då pratar vi marginaler, inte halva priset.

Problemet är inte bilen. Problemet är 150 kvm direktverkande el mitt i vintern. Det är ren COP = 1-fysik. Varje kWh blir exakt en kWh värme. Ingen hävstång. Där blöder pengarna. En enkel luft/luft-pump halverar ofta värmeelen direkt. Det är den enda åtgärden som faktiskt förändrar kalkylen.
Resten av tråden är sålunda mest Flashbacks klassiska läktarmentalitet: noll matte, noll lösningar, hundra procent hånflin.
Citera
2026-02-09, 11:12
Medlem
EnCartes avatar
Det stora problemet är förstås EU, att det är de som styr Sveriges energipolitik. För det är inte brist på el eller produktionskostnader som det handlar om, utan att de i andra länder är beredda att betala mer för våran el, vilket trissar upp priserna här när det är kallt. Vi har blivit de som ska hålla tyskarna och andra med el, när de själva har begränsat sin egen elproduktion och inte kan försörja sig själva med det.

Men så blir det när man avskaffar sin egen självständighet och överlåter besluten åt andra.

Tror vi kommer att se mer människor som klagar, när elräkningarna för januari börjar ticka in och är fördubblade mot december.
Citera
2026-02-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
4 vuxna finns folkbokförda på adressen: Arthur 36 år, Jana Nicole 56 år, Victor 40 år och Alex 50 år, jag anar ugglor i mossen här.
Varför skulle det vara något misstänkt med det, menar du?

Det står också i länken från trådstarten att hushållet har "två vanliga löner".
Det står också att alla i hela landet fått svindyra elräkningar och Arthur beskiver att räkningen fördubblats från ena månaden till den andra.
Mitt hushåll fick en mer än fördubblad elräkning. Nu rör jag mig inte på de nivåerna som Arthur gör, har ingen elbil och inte rörligt pris.
Några citat ur artikeln:
Svenskar över hela landet har fått saftiga elräkningar senaste tiden.
familjen redan har gjort flera åtgärder för att minska elförbrukningen.
Vi har konstaterat att det blir billigare med rörligt.
Att det har blåst lite på sistone är en av faktorerna som drivit upp elpriset.

I en annan artikel om elen från 29 januari står:
Vi har historiskt höga priser.
Jämfört med januari i fjol är priserna i genomsnitt 150 till 200 procent högre. I norra Sverige handlar det om 250 procent.
Även vattenbrist, svag vind och en ny ledning till Finland i norra Sverige – som gör att Sverige påverkas.
Det här är tillfälligt. Vind- och vattenkraft är billigare än kärnkraft. Elpriserna varierar mer men blir billigare över tid, även om enskilda månader kan bli dyrare av de finska elpriserna.
Citera
2026-02-09, 11:18
Medlem
Det är ju helt valfritt att välja fast eller rörligt elpris. Väljer man rörligt tar man en risk att det kan bli dyrt. Att gnälla i media är ingen lösning på det problemet.
Citera
2026-02-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Varför skulle det vara något misstänkt med det, menar du?

Det står också i länken från trådstarten att hushållet har "två vanliga löner".
Det står också att alla i hela landet fått svindyra elräkningar och Arthur beskiver att räkningen fördubblats från ena månaden till den andra.
Mitt hushåll fick en mer än fördubblad elräkning. Nu rör jag mig inte på de nivåerna som Arthur gör, har ingen elbil och inte rörligt pris.
Några citat ur artikeln:
Svenskar över hela landet har fått saftiga elräkningar senaste tiden.
familjen redan har gjort flera åtgärder för att minska elförbrukningen.
Vi har konstaterat att det blir billigare med rörligt.
Att det har blåst lite på sistone är en av faktorerna som drivit upp elpriset.

I en annan artikel om elen från 29 januari står:
Vi har historiskt höga priser.
Jämfört med januari i fjol är priserna i genomsnitt 150 till 200 procent högre. I norra Sverige handlar det om 250 procent.
Även vattenbrist, svag vind och en ny ledning till Finland i norra Sverige – som gör att Sverige påverkas.
Det här är tillfälligt. Vind- och vattenkraft är billigare än kärnkraft. Elpriserna varierar mer men blir billigare över tid, även om enskilda månader kan bli dyrare av de finska elpriserna.

Så de är fyra vuxna i hushållet, varför bara två löner? Varför detta jättehus där de tar in gratis inneboende? Varför tror de ens att det är billigare att ladda på Cirkle K? Frågorna hopar sig.
Citera
2026-02-09, 11:26
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Då bor arthur på fel ställe, det finns områden o sverige som 63A säkring inte kostar mer än ~2200kr per helår sen räcker inte 20A långt, det har man till små lägenheter utan värme utan tvättmaskin.

Det menar du? Har själv 20A som huvudsäkring här, bor i ett funkishus med vattenburen elvärme och Luft-Luftvärmepump. Har aldrig ens fått svikt i elsystemet här. Aldrig behövt byta nån huvudsäkring under alla de åren jag har bott här.
Citera
2026-02-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Så de är fyra vuxna i hushållet, varför bara två löner? Varför detta jättehus där de tar in gratis inneboende? Varför tror de ens att det är billigare att ladda på Cirkle K? Frågorna hopar sig.
Jag förstår fortfarande inte vad det har med skenande elpriser att göra?
Det står också i artikeln från trådstarten att:
Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600.
Men jag vet inte om det motiverar dubbla kostnaden, säger Arthur Isaksson.

Som sagt så mitt hushåll fick en mer än fördubblad elräkning för samma period och med oförändrad förbrukning.
Citera
2026-02-09, 11:29
Medlem
Har själv 16A huvudsäkring i hus, fungerar bra, givetvis 3 fas. Har luft luft pumpar som är relativt billiga och snabba att installera. Finns en gammal värmepanna med direktverkande el men det startar bara om det blir -20 eller mer. Krävs ganska lite för att få lägre elpris.

Läskunnighet från Arthur, läs vad din laddning kostar och jämför kvitton med räkningen för elen på huset.
Citera
2026-02-09, 11:33
Avstängd
kyrkstockens avatar
150kvm och direktverkande el? Och det är bilens fel?

En luft/luft värmepump kostar ju för fan inget idag. BÖrja där kanske?

JAg känner flera som hade 40-50k sist det begav sig. Var det 2022?
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-02-09 kl. 11:35.
Citera
2026-02-09, 11:38
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag förstår fortfarande inte vad det har med skenande elpriser att göra?
Det står också i artikeln från trådstarten att:
Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600.
Men jag vet inte om det motiverar dubbla kostnaden, säger Arthur Isaksson.

Som sagt så mitt hushåll fick en mer än fördubblad elräkning för samma period och med oförändrad förbrukning.

Tror inte bara det är elpriserna som skenat iväg utan att förbrukningen har ökat rejält! Förvisso har elpriserna varit jäkligt höga, snittpriset för januari var över 1kr/kWh! Då kostar det också. De har 3ggr så hög förbrukning som jag har här, men de är också 4 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in