2026-02-08, 18:54
Medlem
Jag har alltid den vanliga batterispararen på, undrar dock om det skulle vara någon fördel att aktivera "Ultra batterisparare" t.ex. innan man ska sova?

Ökar det mobilens livslängd eller "sliter" det snarare att gå in och ut ur det läget varje dag? Eller gör det ingen skillnad alls om man alltid har den vanliga batterispararen på?

När man aktiverar "Ultra batterisparare" så står det följande:

* Begränsa kraftkrävande aktivitet
* Begränsa bakgrundsaktivitet
* Minskar skärmens ljusstyrka
* Byter till mörkt tema
Citera
2026-02-08, 19:35
Medlem
Bidens avatar
Det gör absolut ingenting för att bespara batteriets hälsa, inte heller ditt strömspararläge.
Citera
2026-02-08, 19:43
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Jag har alltid den vanliga batterispararen på, undrar dock om det skulle vara någon fördel att aktivera "Ultra batterisparare" t.ex. innan man ska sova?

Ökar det mobilens livslängd eller "sliter" det snarare att gå in och ut ur det läget varje dag? Eller gör det ingen skillnad alls om man alltid har den vanliga batterispararen på?

När man aktiverar "Ultra batterisparare" så står det följande:

* Begränsa kraftkrävande aktivitet
* Begränsa bakgrundsaktivitet
* Minskar skärmens ljusstyrka
* Byter till mörkt tema

Man minskar ju batteriets antal laddcykler, och på så sätt ökar ju tiden man kan använda samma batteri. T.ex. om du gör 150 laddcykler på ett år och sänker det till 120 laddcykler, kommer ju det ta längre tid innan du måste köpa nytt batteri. Om man ska kalla det "batterihälsa" vet jag inte.
Citera
2026-02-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Det gör absolut ingenting för att bespara batteriets hälsa, inte heller ditt strömspararläge.

Minskar antal cykler, eller?
Citera
2026-02-08, 19:46
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det för telefon du pratar om? Det kan ju vara bra att ange i en sån här tråd.
Citera
2026-02-08, 19:47
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Minskar antal cykler, eller?
Om du har en mobil som inte är 100 år gammal så mår ditt batteri bra av cyklerna. Se till att ladda mobilen under natten så att den har 80-100% när du vaknar, helst 80%. Använd mobilen resten av dagen så att du har 0-20% på kvällen. Stoppa i laddaren när du går och lägger dig. Detta kommer maximera batteritiden.
Citera
2026-02-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är det för telefon du pratar om? Det kan ju vara bra att ange i en sån här tråd.

En Xiaomi har jag.
Citera
2026-02-08, 20:19
Medlem
Citat:
Om du har en mobil som inte är 100 år gammal så mår ditt batteri bra av cyklerna. Se till att ladda mobilen under natten så att den har 80-100% när du vaknar, helst 80%. Använd mobilen resten av dagen så att du har 0-20% på kvällen. Stoppa i laddaren när du går och lägger dig. Detta kommer maximera batteritiden.

Hört att man inte ska ha den ikopplad hela natten? Även om jag antar att moderna telefoner stänger av laddningen när den är klar, förvisso.
Citera
2026-02-08, 20:22
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Hört att man inte ska ha den ikopplad hela natten? Även om jag antar att moderna telefoner stänger av laddningen när den är klar, förvisso.
Ja, moderna telefoner laddar till 80%.

Edit: Kopiera mitt inlägg och skicka det till ChatGPT och fråga om jag har rätt.

Edit2: Jag testade och ChatGPT säger att jag har fel
Senast redigerad av Biden 2026-02-08 kl. 20:30.
Citera
2026-02-08, 20:30
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Vad menar du med "så mår ditt batteri bra av cyklerna"?
Desto fler cykler du kört, desto mindre kapacitet finns kvar i batteriet.
Batterisparläge gör att du inte behöver ladda lika ofta, vilket sparar in delar av cyklerna och förlänger livstiden något. Hur stor skillnad det faktiskt gör kan debatteras.

Det kostar inte en hel cykel att gå från te.x 50% laddat till 100% så att ladda lika mycket på ett dygn vid ett eller fler tillfällen gör ingen märkbar skillnad.
Att köra ner till 0% sen till 80/100% skulle göra någon nytta för litium batterier är något som kommit från gamla Nickel-Cadmium (NiCd) batteritekniken.
Citera
2026-02-09, 11:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att man skulle ladda till 100% och sedan köra ner till 0% innan man laddade upp igen är någonting som gällde för gamla nickelkadmiumbatterier eftersom dessa hade den så kallade minneseffekten. Denna behandling är inte något som litiumjonbatterier mår bra av.
Citera
2026-02-10, 06:09
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja, moderna telefoner laddar till 80%.
Kan laddas till 80 procent om användaren ställer in detta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in