Citat:
Ursprungligen postat av
Biden
Om du har en mobil som inte är 100 år gammal så mår ditt batteri bra av cyklerna. Se till att ladda mobilen under natten så att den har 80-100% när du vaknar, helst 80%. Använd mobilen resten av dagen så att du har 0-20% på kvällen. Stoppa i laddaren när du går och lägger dig. Detta kommer maximera batteritiden.
Rent skitsnack att telefonen skulle "må bra av cyklerna".
Batteritiden maximeras genom att ladda till 100%. Då har du längst batteritid ner till 0%.
Livslängden maximeras genom så få. Cykler som möjligt, gärna av att främst befinna sig mellan 20-80% samt av låg temperatur (undvik snabbladdning och trådlös laddning i onödan). Även dåligt för batteriet i du belastar telefonen hårt då temperaturen i batteriet få blir hög.
Eftersom batterisparläge drar mindre energi och därmed gör att en urladdning tar längre tid så kan det potentiellt leda till något ökad livslängd. Men det blir nog väldigt marginellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Att man skulle ladda till 100% och sedan köra ner till 0% innan man laddade upp igen är någonting som gällde för gamla nickelkadmiumbatterier eftersom dessa hade den så kallade minneseffekten. Denna behandling är inte något som litiumjonbatterier mår bra av.
Enda som jag kan härleda här till litiumjonbatterier är att på den tiden jag flashade custom roms på mina android telefoner var det bra att köra en full laddning och sedan ladda ur helt bara för att kalibrera in "procenten" uppe I hörnet. Men det är ett mycket nischat användningsområde och knappast något som gör någon skillnad rent fysiskt och inget som sker på en telefon man köper rakt ur butik. Och det med nickelkadmiumbatterier stämmer såklart.