2026-02-10, 08:17
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Ökar det mobilens livslängd eller "sliter" det snarare att gå in och ut ur det läget varje dag? Eller gör det ingen skillnad alls om man alltid har den vanliga batterispararen på?
Batterisparläget gör att batteriet får något längre livslängd då det blir färre cyklar p.g.a. lägre strömförbrukning. Du kan slå av och på läget hur mycket du vill, det påverkar inte livslängden alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Om du har en mobil som inte är 100 år gammal så mår ditt batteri bra av cyklerna.
Du snackar skit. Dagens batterier har en begränsad mängd laddcykler.
Citera
2026-02-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Batterisparläget gör att batteriet får något längre livslängd då det blir färre cyklar p.g.a. lägre strömförbrukning. Du kan slå av och på läget hur mycket du vill, det påverkar inte livslängden alls.

Okej, menar du det vanliga batterisparläget då eller Ultra batterisparläget?

För "Ultra batterisparläge" gör i princip om telefonen till en "gammal" mobil eftersom skärmen blir svart, alla appar blir dolda, förutom SMS, ringa samtal etc.

Brukar sätta på detta läge varje kväll när jag ska sova, men vet inte om det gör mer skada än nytta.
Senast redigerad av Kallopsen 2026-02-11 kl. 15:09.
Citera
2026-02-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog

Faktum är att batterier, alla typer av kemiska batterier, alltid haft en begränsad mängd laddcykler.
Citera
2026-02-12, 13:50
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktum är att batterier, alla typer av kemiska batterier, alltid haft en begränsad mängd laddcykler.

Är det någon som påstått något annat?
Citera
2026-02-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
Är det någon som påstått något annat?

Kanske inte direkt, men du formulerade dig som om du skiljde på gårdagens och dagens batterier i den saken, därför mitt förtydligande.
Citera
2026-02-12, 13:56
Medlem
Minns att min Samsung Galaxy S5 från 2014 hade ultra batterisparläge som stängde av i princip allt och hade bara vit text mot svart skärm mer eller mindre. Man kunde bara ringa, smsa, ställa in larm och hade nån kalender tror jag.

Stod iaf på skärmen att batteritiden var typ tre veckor men jag testade aldrig 😆
Citera
2026-02-12, 15:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Minns att min Samsung Galaxy S5 från 2014 hade ultra batterisparläge som stängde av i princip allt och hade bara vit text mot svart skärm mer eller mindre. Man kunde bara ringa, smsa, ställa in larm och hade nån kalender tror jag.

Stod iaf på skärmen att batteritiden var typ tre veckor men jag testade aldrig 😆

Idag har man inte det men man köra den vanliga batterisparen med maxade options o desutom skapa ett läge med gråskaleskärm

Gör ju mycket så en dag blir 4 istället o man kan ha två startbara appar på hemskärmen
Citera
2026-02-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Om du har en mobil som inte är 100 år gammal så mår ditt batteri bra av cyklerna. Se till att ladda mobilen under natten så att den har 80-100% när du vaknar, helst 80%. Använd mobilen resten av dagen så att du har 0-20% på kvällen. Stoppa i laddaren när du går och lägger dig. Detta kommer maximera batteritiden.

Rent skitsnack att telefonen skulle "må bra av cyklerna".

Batteritiden maximeras genom att ladda till 100%. Då har du längst batteritid ner till 0%.

Livslängden maximeras genom så få. Cykler som möjligt, gärna av att främst befinna sig mellan 20-80% samt av låg temperatur (undvik snabbladdning och trådlös laddning i onödan). Även dåligt för batteriet i du belastar telefonen hårt då temperaturen i batteriet få blir hög.

Eftersom batterisparläge drar mindre energi och därmed gör att en urladdning tar längre tid så kan det potentiellt leda till något ökad livslängd. Men det blir nog väldigt marginellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att man skulle ladda till 100% och sedan köra ner till 0% innan man laddade upp igen är någonting som gällde för gamla nickelkadmiumbatterier eftersom dessa hade den så kallade minneseffekten. Denna behandling är inte något som litiumjonbatterier mår bra av.

Enda som jag kan härleda här till litiumjonbatterier är att på den tiden jag flashade custom roms på mina android telefoner var det bra att köra en full laddning och sedan ladda ur helt bara för att kalibrera in "procenten" uppe I hörnet. Men det är ett mycket nischat användningsområde och knappast något som gör någon skillnad rent fysiskt och inget som sker på en telefon man köper rakt ur butik. Och det med nickelkadmiumbatterier stämmer såklart.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-12 kl. 16:19.
Citera
2026-02-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson

Precis, det är det läget jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Idag har man inte det men man köra den vanliga batterisparen med maxade options o desutom skapa ett läge med gråskaleskärm

Gör ju mycket så en dag blir 4 istället o man kan ha två startbara appar på hemskärmen

I Xiaomi-mobiler finns detta läge fortfarande i alla fall verkar det som.
Citera
2026-02-12, 17:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Precis, det är det läget jag menar.

I Xiaomi-mobiler finns detta läge fortfarande i alla fall verkar det som.

Ja samsung har inte men med det ja skrev o darktheme så får man hyfsat
Citera
2026-02-12, 20:26
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kanske inte direkt, men du formulerade dig som om du skiljde på gårdagens och dagens batterier i den saken, därför mitt förtydligande.

VAD?!?!? Var har jag skrivit nåt liknande? Du yrar... Ta hjälp
Citera
2026-02-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
VAD?!?!? Var har jag skrivit nåt liknande? Du yrar... Ta hjälp

Jag råkade bara ta fel på inlägg/person när jag svarade. Lätt hänt i farten, men ändrar inte det faktum i det jag skrev.

TS behöver i alla fall inte oroa sig för att använda batterisparfunktioner då de kan förlänga batteritid och livslängden på batteriet. Men man får vara beredd på att vissa funktioner då blir långsammare eller sker mer sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in