2026-02-08, 20:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Det är ju tvärtom. Jag har klart och tydligt skrivit att alla inte mår som de förtjänar.
Dvs att de inte mår så dåligt som du tror att de förtjänar. Detta är bara pga din depression. Sök hjälp.
Citera
2026-02-08, 20:21
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Det är ju tvärtom. Jag har klart och tydligt skrivit att alla inte mår som de förtjänar.
Du menar nog att en person som tillexempel har misshandlat någon bör må dåligt, eftersom den har gjort något dumt.

Eller en som sliter inom vården med dåliga arbetstider och skitlön bör må bra, eftersom den gör något bra för andra.

Men ofta är det kanske tvärtom.
Citera
2026-02-08, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Du menar nog att en person som tillexempel har misshandlat någon bör må dåligt, eftersom den har gjort något dumt.

Eller en som sliter inom vården med dåliga arbetstider och skitlön bör må bra, eftersom den gör något bra för andra.

Men ofta är det kanske tvärtom.

Ofta är det tvärtom. Läste t ex att psykopater ofta mår bra och känner att de har tillfredsställande liv.

Sen har vi ju allt det som vi inte tänker på som människor men som i praktiken ödelägger allt.
Citera
2026-02-08, 20:31
Medlem
Norrbagg79s avatar
Visst, dom moraliska mår dåligt för att dom omoraliska gör världen till en dåligare plats.
Tyvärr är världen så, men sök tröst i att du faktiskt är lite bättre och att dom omoraliska inte vaknat än och kanske heller inte mår så bra.
Nån belöning kommer ofta till dom goda till slut
Citera
2026-02-08, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Visst, dom moraliska mår dåligt för att dom omoraliska gör världen till en dåligare plats.
Tyvärr är världen så, men sök tröst i att du faktiskt är lite bättre och att dom omoraliska inte vaknat än och kanske heller inte mår så bra.
Nån belöning kommer ofta till dom goda till slut

Är det inte så att antisocialt beteende i praktiken belönas av samhället, förutsatt att det håller sig inom vissa starka normer och är i kanske man kan säga gråzonen för vad som är kriminellt?
Citera
2026-02-08, 21:10
Medlem
Citat:
Lycka definierar jag som stunder av eufori, och det är ju inte helt normalt att känna det hela tiden. Tror inte många går omkring såna några längre stunder.

Men de flesta mår hyfsat väl om man ska göra en genomsnittlig bedömning. Även folk som man i någon moralisk bedömning skulle säga är dåliga.
Nej för fan. 90% av alla människor vill ju vara odödliga och leva för all framtid. De tycker döden är det värsta tänkbara ödet och att födseln är ett mirakel. Det är ingenting man säger om livet endast är ”okej”.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att den genomsnittlga människan fullkomligen badar i eufori. Varje steg, varje andetag är en fullbordad spirituell förening med gud. Den enda anledningen till att deras ögon inte rullar bak i ögonhålorna är att de aldrig har känt annorlunda. Fisken i vattnet och det där du vet. De vet inte hur det är att ha tråkigt, dock finns det saker de hellre vill göra, då det så klart finns grader i himlen. Till och med ”negativa” känslor är endast bitterljuva; mörk chokladambrosia som fullbordar den eufori-emotionella färgcirkeln.
Citera
2026-02-08, 21:21
Medlem
ts konto avslutat, skål
Citera
2026-02-08, 21:35
Medlem
När är det bra att må dåligt?
När man slagit någon ?
Aj mina händer , jag förtjänar det
Citera
2026-02-08, 21:54
Medlem
Må bättre eller sämre än jag förtjänar. Kanske största lögnen i historien att säga så.
Jag kan få en person som mår bra att må dåligt resten av livet genom ett svek. Det räcker för att störa balansen i någon annans liv.
Citera
2026-02-08, 22:37
Medlem
Hehe ja man mår bättre om andra må dåligt hehe
Citera
2026-02-08, 23:37
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Hur vet du hur andra mår innerst inne?
Precis vad jag skulle säga, eller att de är så genuint goda som människor. Det har man definitivt ingen aning om.

Jag har blivit förvånad många gånger över att folk mått så dåligt utan att ha uttryckt det på nåt sätt. Eller betett sig på ett sätt jag aldrig trodde att de skulle kunna göra.

Men för att inte vara så negativ har jag lika många ggr trott illa om folk som i själva verket visat sig haft goda avsikter.

TS är visst avslutad...
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-08 kl. 23:50.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in