2026-02-08, 16:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
1. Egentligen mår jag mycket värre än jag förtjänar, men poängen är att jag mår dåligt och att det verkar rimligt, men att alla som borde må dåligt inte gör det.
2. Det gör mig lite bättre än dem, lite godare, mer ärorik och hedervärd. Visst är det så?
1. a. På vilket sätt mår du dåligt då och b. varför verkar det rimligt??
2. Varför skulle det göra dig godare? Logiken i detta påstående saknas.
Citera
2026-02-08, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArmhavningsMannen
Vet inte riktigt vad du vill veta.

Men jag tror det blir konstigt att tänka att man är bättre än andra människor.

Är det inte bättre att tänka att du tycker om andra människor som vill göra gott i världen?

Måste du vara bättre än dem? Eller bättre än andra människor?

Jag tror att varför vissa mår dåligt i livet kan ha med andlighet att göra, kanske karma från tidigare liv.

Ser YouTube videos just nu där de säger att vi skriver ett kontrakt innan vi lever ett liv på jorden.

Du kanske har valt det här livet innan du började leva det. För att lära dig saker om dig själv (ditt högre jag, higher self).

Man får väl försöka leva ett så bra och enkelt och fint liv utifrån de förutsättningar man har i just det här livet.

Och försöka hjälpa någon annan ibland om man kan

Bara bättre ur just det perspektivet, i alla andra perspektiv är jag sämre än sämst. Vi har alla olika styrkor och svagheter. Jag är egentligen ingen tävlingsmänniska och brukar oftast inte jämföra mig med andra. Skulle jag ur ett typiskt mänskligt perspektiv jämföra mig med andra så är ju alla jag möter bättre än jag, nästan. Det blir ganska tråkigt i längden.
Citera
2026-02-08, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. a. På vilket sätt mår du dåligt då och b. varför verkar det rimligt??
2. Varför skulle det göra dig godare? Logiken i detta påstående saknas.

Man kan se det på olika sätt. Att överhuvudtaget vara människa borde bringa de flesta en liten känsla av olycka om det hade varit korrekt, men så är det inte. Jag ser och erkänner vår omänskliga mänsklighet, och mina egna brister, till skillnad från de flesta andra.
Citera
2026-02-08, 18:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Egentligen mår jag mycket värre än jag förtjänar, men poängen är att jag mår dåligt och att det verkar rimligt, men att alla som borde må dåligt inte gör det.

Det gör mig lite bättre än dem, lite godare, mer ärorik och hedervärd. Visst är det så?
Nej, så är det inte alls. Har man inte direkta krämpor borde man må bra, och det är det som är rimligt. Att du gnäller och dessutom anser dig vara bättre pga det, gör dig till en sämre människa som inte är till nytta eller till glädje för någon.
Citera
2026-02-08, 18:23
Medlem
SnutteFia03s avatar
Hur vet du hur andra mår innerst inne?
Citera
2026-02-08, 18:24
Avslutad
Vissa mår ”bra” för att de rentutav helt atrofierat i andra sammanhang. Tror jag då.

Själv mår jag dåligt när jag låter andra människor stänga ner min tro på mig själv, något från barndomen. Och det har varit vardag länge. Saker som stänger ner en får en att må dåligt tror jag, och det är faktiskt alltid en själv som tillåter det. Oavsett om det är att man låtit sig bli pushad in i en roll eller om det är faktiska egna uppfattningar man bibehåller som håller en i denna roll.

Detta är ju undantag från att vara ledsen, sorg och i viss mån ilska. Snackar om depression eller rastlöshet och sånt. Allmänt obehag i sig själv.
Citera
2026-02-08, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, så är det inte alls. Har man inte direkta krämpor borde man må bra, och det är det som är rimligt. Att du gnäller och dessutom anser dig vara bättre pga det, gör dig till en sämre människa som inte är till nytta eller till glädje för någon.

Du har tyvärr fel.
Citera
2026-02-08, 19:40
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Inte riktigt men nästan iallafall. Egentligen borde alla människor som bara anammat någon form av mänskligt beteende må dåligt över sin omänskliga mänsklighet, men så är det inte.

Är det inte bättre att du och andra mår bättre då, man kanske är en bättre människa om man mår bra? Då är det inte bra och ädelt att må dåligt, om det nu stämmer att man beter sig bättre i världen om man mår bra.
Citera
2026-02-08, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Är det inte bättre att du och andra mår bättre då, man kanske är en bättre människa om man mår bra? Då är det inte bra och ädelt att må dåligt, om det nu stämmer att man beter sig bättre i världen om man mår bra.

Karusellen går tills skiten träffar fläkten.
Citera
2026-02-08, 20:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Karusellen går tills skiten träffar fläkten.
Detta är inte filosofi, utan psykiatri. Du är deprimerad.

Du mår tyvärr piss och tror, utan argument för det, att detta egentligen även gäller alla andra. Sök psykiatrisk hjälp. Kanske religion kan hjälpa också.
Citera
2026-02-08, 20:02
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Hur vet du hur andra mår innerst inne?
Många tror kanske att andra inte mår så bra innerst inne om man själv känner att man inte mår så bra.

Det syns ju sällan på en om man känner sig deprimerad.

Hade varit intressant veta hur folk mår egentligen.
Citera
2026-02-08, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Detta är inte filosofi, utan psykiatri. Du är deprimerad.

Du mår tyvärr piss och tror, utan argument för det, att detta egentligen även gäller alla andra. Sök psykiatrisk hjälp. Kanske religion kan hjälpa också.

Det är ju tvärtom. Jag har klart och tydligt skrivit att alla inte mår som de förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in