2026-02-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Kontanter gör att du spenderar mindre - psykologisk effekt
Det gör det nog - för folk som inte tänker
Det krävs ingen större tankeförmåga att använda kortet för betalning så där har du tänkt totalt fel.
Att använda kontanter gör att du kan försöka hålla växelkassan i plånboken så liten du förmår.
Vad behöver en kortnisse tänka på annat än ha plus på kontot så köpet täcks?
Nu tänkte du inte

Många kortnissar tänker inte på att de gör av med mer än de har råd med, för varför har annars många svindyra kreditkortsskulder...?
Citera
2026-02-08, 20:14
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Det finns mycket sanning i att man ser pengarna som en vara om man faktiskt kan hålla dem i handen.
Detta gör att man kan agera mer sparsamt med dem naturligt än säg exempelvis en siffra på en skärm.
Citera
2026-02-08, 20:59
Medlem
Man kan inte använda kontanter på så många ställen idag tyvärr. Men när jag var student hade jag min matbudget i kontanter för att inte småköpa godis och strunt på Ica
Citera
2026-02-08, 21:01
Medlem
Låter som propaganda från kontant-maffian. Men visst, ska man hålla på med den jobbiga sysslan att kånka runt på massa mynt och skrynkliga sedlar så blir det ju som att man får räkna pengarna varje gång man betalar för nånting. Då vet man ju bättre hur mycket som finns kvar.
Citera
2026-02-09, 02:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Självklart spenderar man mer när betalningarna görs via kort, swish eller blipp.

Nää. Jag har stenkoll på vad som är på kontot, kollar vad saker kostat och så. Vet hur mycket jag har att röra mig med. Hur kan det vara enklare att ha utgifter här och där som inte dokumenteras, och man sitter inte och räknar sedlarna på kvällen varje dag. Man blir ju också med internetbanken väldigt varse om det blir dyrare att storhandla med tiden, vilka affärer som man verkar spendera för mycket i. Med sedlar ska man ha all info i huvudet, hur enkelt är det?

Sedan om man vill jämföra något, så kan man gå tillbaka flera år i internetbanken.

Man vet ju att man betalar när man blippar sitt kort. Kontanter är mer overkliga. Vet inte ens hur sedlarna ser ut, mynten ännu värre, känns inte som svenska mynt.
Citera
2026-02-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nää. Jag har stenkoll på vad som är på kontot, kollar vad saker kostat och så. Vet hur mycket jag har att röra mig med. Hur kan det vara enklare att ha utgifter här och där som inte dokumenteras, och man sitter inte och räknar sedlarna på kvällen varje dag. Man blir ju också med internetbanken väldigt varse om det blir dyrare att storhandla med tiden, vilka affärer som man verkar spendera för mycket i. Med sedlar ska man ha all info i huvudet, hur enkelt är det?

Sedan om man vill jämföra något, så kan man gå tillbaka flera år i internetbanken.

Man vet ju att man betalar när man blippar sitt kort. Kontanter är mer overkliga. Vet inte ens hur sedlarna ser ut, mynten ännu värre, känns inte som svenska mynt.

Exakt!

Man är fan lågbegåvad om man måste se pengar fysiskt för att kunna hantera sin ekonomi....
Citera
2026-02-09, 21:18
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Brukar själv alltid stoppa i kortet som är kopplat till ICA Stammis eller scanna Lidl Plus innan jag betalar med kontanter, så alla mina köp med kontanter dokumenteras.
Citera
2026-02-09, 21:29
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Instämmer. Att ge en anekdot om att det tog 3 månader att få tillbaka pengarna är weird.

Okej. Kanske beror på vilka man har att göra med också. Det var också besvärligt för mig att få tillbaka pengarna från AXA Schengen när de vägrade betala tillbaka ca 850kr. Fick en massa löjliga copy paste svar när jag kommunicerade med dem. Tror att det tog över en månad. Jag påbörjade en reklamation, men fick snabbt tillbaka pengarna när jag skrev en negativ recension där jag tillade att jag inlett en kortreklamation mot dem.

Trodde faktiskt inte att kiwi.com skulle vara så jävliga hursomhelst. Innan denna händelse köpte jag resor via dem vid ett tiotal tillfällen. De vägrade att göra rätt för sig in i det sista och jag fick inte mina pengar innan de blev tvingade att betala tillbaka. Brukar därför använda mig av kreditkortet när jag bokar dyrare flyg sedan dess.
Citera
2026-02-09, 21:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Brukar själv alltid stoppa i kortet som är kopplat till ICA Stammis eller scanna Lidl Plus innan jag betalar med kontanter, så alla mina köp med kontanter dokumenteras.

Det är ju rätt bra att man kan göra så.

Nu har jag begränsat mitt medlemsskap till Willys. Jag HATAR alla dessa jävla medlemskap.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in