2026-02-08, 11:18
Medlem
MSN skriver idag att folk när de använder kort och mobiltelefon för att betala tenderar att slösa mer. Det gäller särskilt varor som är till för att belöna sig själv eller signalera status eller livsstil.

Vissa personer tar därför ut kontanter som de lägger i olika budgetgrupper, så när pengarna är slut får de inte handla mer i den budgetgruppen, s.k. cash stuffing.

Vad säger ni? Tar ni ut kontanter? Känner ni att ni slösar mer med kortet/mobilen?

"En vetenskaplig studie som publicerades 2024 i ’Journal of Retailing’ visar att sättet vi betalar på påverkar hur mycket vi spenderar.

Forskarna analyserade 71 tidigare studier från 17 länder med totalt omkring 11.000 deltagare."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/du-b%C3%B6r-inte-anv%C3%A4nda-ditt-bankkort-n%C3%A4r-du-handlar/ar-AA1VSuwB?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=69885e88578f44 98b3ac9e2b5a66
Citera
2026-02-08, 11:22
Medlem
Har man ingen kredit på kortet, så tar väl pengarna slut lika fort. Oavsett om man använder kontanter eller kort.
Citera
2026-02-08, 11:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man ingen kredit på kortet, så tar väl pengarna slut lika fort. Oavsett om man använder kontanter eller kort.
Absolut, men att se pengarna rent fysiskt försvinna har en psykologisk effekt, som dessutom var välkänd redan innan den här studien gjordes.

Har man bara en röding på fickan så har dom flesta ett psykologiskt motstånd mot att bryta den för att köpa en Snickers.
Citera
2026-02-08, 11:28
Medlem
Jag är tvärtom.

Kontanter är låtsaspengar som det inte märks när man spenderar, iom att summan på ens bankkonto inte ändras.

Om jag mot förmodan har kontanter räknar jag inte in dem i mina tillgångar, och det man köper för den känns som man får något gratis.
Citera
2026-02-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det är meningen att du ska sluta handla innan pengarna tar helt slut, så att du har en säkerhetsbuffert.
Citera
2026-02-08, 11:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag är tvärtom.

Kontanter är låtsaspengar som det inte märks när man spenderar, iom att summan på ens bankkonto inte ändras.

Om jag mot förmodan har kontanter räknar jag inte in dem i mina tillgångar, och det man köper för den känns som man får något gratis.
Hur tänker du här? Du menar att summan inte förändras när du tar ut kontanter?
Citera
2026-02-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Att summan på bankkontot inte förändras vid själva köpet.
Citera
2026-02-08, 11:35
Medlem
Citat:

Den ändras inte när man spenderar dem
Tar inte ut kontanter, men ibland får man när tex sålt något begagnat.

Jag håller snorkoll på min ekonomi, och vet precis hur mycket som är på olika konton osv, så om jag köper ett snickeri med kortet så minskar summan på banken. Om jag råkar ha lite kontanter på fickan så ändras inte bank balansen, alltså känns det som att man får snickersen gratis.

Men själva uttaget kostar ju, men det är redan mentalt avskriven.

Så för mig är den psykologiska effekten av kontanter tvärtom mot studien
Citera
2026-02-08, 11:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Att summan på bankkontot inte förändras vid själva köpet.
Det förklarar inte hur han tänker.
Citera
2026-02-08, 11:38
Medlem
Citat:
Det förklarar inte hur han tänker.
Jag kan förstå det. Det känns som att pengarna redan är dragna från kontot vilket gör att kontanterna känns som gratispengar. Skadan uppstod vid uttaget och sedan spelar det ingen större roll.

Själv kan jag få lite liknande känsla med presentkort eller kuponger. Eller vid skatteåterbäring.
Citera
2026-02-08, 11:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Den ändras inte när man spenderar dem
Tar inte ut kontanter, men ibland får man när tex sålt något begagnat.

Jag håller snorkoll på min ekonomi, och vet precis hur mycket som är på olika konton osv, så om jag köper ett snickeri med kortet så minskar summan på banken. Om jag råkar ha lite kontanter på fickan så ändras inte bank balansen, alltså känns det som att man får snickersen gratis.

Men själva uttaget kostar ju, men det är redan mentalt avskriven.

Så för mig är den psykologiska effekten av kontanter tvärtom mot studien
Det där var ett strålande exempel på det som min styvpappa kallar för 'tonårslogik', men you do you kid.
Avvikelse finns alltid.
Citera
2026-02-08, 11:41
Medlem
Citat:
Det där var ett strålande exempel på det som min styvpappa kallar för 'tonårslogik', men you do you kid.
Avvikelse finns alltid.
Fast det är väl i grunden inte speciellt mycket konstigare än att känna mindre motstånd när man använder kort? Båda två är ju irrationella psykologiska fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in