2026-02-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, precis.
Ok, weird.
Citera
2026-02-08, 14:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ok, weird.
Instämmer. Att ge en anekdot om att det tog 3 månader att få tillbaka pengarna är weird.
Citera
2026-02-08, 14:23
Medlem
Citat:
Jag använder sällan kontanter (av praktiska skäl då vissa butiker inte tar emot kontanter samt de faktum att det inte finns så många uttagsautomater i närheten där man bor). Dock använder jag inte kreditkort eftersom det medför bara ett incitament att slösa mer pengar än vad man för tillfället har. Att handla på kredit har i princip inga fördelar mer än att man kan köpa saker för pengar man egentligen inte har, vilket i många fall är en nackdel snarare än en fördel.

Att handla på kredit och att betala med kreditkort är inte samma sak, men jag antar att du menar att köpa nu och betala senare är dåligt, och inte betala med kredikort, få tex förlängd garanti och sen flytta över pengar från sitt sparkonto till kreditkortet innan det börjar ticka ränta.
Citera
2026-02-08, 14:27
Medlem
Citat:
Okej? Jag har iaf gjort flera reklamationer utan problem trots att jag handlat med mina egna pengar.

Finns klara fördelar med att betalar med kreditkortet, tex att slippa papperskvitton (som ibland knappt går att läsa, speciellt efter nått år) samt att man kan bestrida ett köp via kreditbolaget som då håller inne utbetalningen.
Citera
2026-02-08, 14:31
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Självklart spenderar man mer när betalningarna görs via kort, swish eller blipp. Det har banker, nasare och regering vetat länge och det är därför man medvetet pushar så hårt för att fasa ut kontanter. Det driver upp konsumtionen och får oss att impulsköpa en massa skit vi inte skulle ha köpt annars.
Kontanter = egna pengar, full koll
kort/swish/blipp = syns inte förrän man kollar kontot och får en chock, noll koll
Tack, anarquisten. Vi har sagt detta allt sedan plastkorten kom, sedan den söta Swish-marängen dukades fram, sedan alla drakar lanserade egna "Pay"-lösningar (Äpplet, Samzung, hornper-å-hans-bolag).

Folk är numer helt i händerna på Kommersen, Katpitalet och Makten. Dessa storspelare som får Mr. Jeff Eppste1n framstå som en liten snäll fabbro' jobbar stenhårt på få till ett Sverige HELT utan kontanter.

Svenskarna känner sig då malligt modärna och är 110% med på det kontantlösa snälltåget till Hornpers Nöjesland.

Arma förledda folk.

-Sverige, vakna ur hype-nosen -kräv plånkan med blandad sallad åter!
Citera
2026-02-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag är tvärtom.

Kontanter är låtsaspengar som det inte märks när man spenderar, iom att summan på ens bankkonto inte ändras.

Om jag mot förmodan har kontanter räknar jag inte in dem i mina tillgångar, och det man köper för den känns som man får något gratis.

På ett sätt så håller jag med dig. Man pallar aldrig gå och sätta in pengarna hos banken. Kontanter är dessutom gjort för typ loppis och annat, kanske en schysst vinylskiva nånstans.

Kontanter blir ju dessutom mindre värda. Har jag pengarna på ett sparkonto eller liknande så får jag ränta och kan dessutom snabbt investera pengarna i aktier och fonder.

Men absolut, Klarna och liknande är väl gjort för att lura pöbeln att det ska kännas enklare att spendera.
Citera
2026-02-08, 15:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
MSN skriver idag att folk när de använder kort och mobiltelefon för att betala tenderar att slösa mer. Det gäller särskilt varor som är till för att belöna sig själv eller signalera status eller livsstil.

Vissa personer tar därför ut kontanter som de lägger i olika budgetgrupper, så när pengarna är slut får de inte handla mer i den budgetgruppen, s.k. cash stuffing.

Vad säger ni? Tar ni ut kontanter? Känner ni att ni slösar mer med kortet/mobilen?

"En vetenskaplig studie som publicerades 2024 i ’Journal of Retailing’ visar att sättet vi betalar på påverkar hur mycket vi spenderar.

Forskarna analyserade 71 tidigare studier från 17 länder med totalt omkring 11.000 deltagare."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/du-b%C3%B6r-inte-anv%C3%A4nda-ditt-bankkort-n%C3%A4r-du-handlar/ar-AA1VSuwB?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=69885e88578f44 98b3ac9e2b5a66

Det är bara mentalt handikappade som behöver lägga kontanter i olika högar för att inte ”slösa” pengar. Vi normalbegåvade kan ha alla våra pengar på ett kort utan att råka impulsköpa massa onödiga prylar i tid och otid.
Citera
2026-02-08, 15:59
Medlem
TUKs avatar
Jag använder en hel del kontanter och hävdar att det stämmer att man håller hårdare i pengarna när man betalar i cash. 1000 kronor i sedlar känns betydligt mer än 1000 kronor på kontot.

Brukar rekommendera folk att använda kontanter för att slösa mindre, men har aldrig fått någon positiv respons på det. Folk tycker istället att det är jag som är annorlunda och konstig som har ett annat synsätt på betalningsmedel.

Läderplånbok fullproppad med sedlar doftar så gott dessutom!
Citera
2026-02-08, 16:47
Avstängd
jag blir alltid lite deprimerad när jag måste "spräcka" en tusenlapp kontant.
Men kan spendera tusentals via mobilen utan några bekymmer.
Citera
2026-02-08, 18:28
Medlem
Apfyllans avatar
Det intressanta som händer i ett samhälle där kontanter börjar fasas ut, är ju att kontanter i praktiken blir mindre värdefulla än pengar på ett bankkort.

Om jag helt plötsligt måste ta mig någonstans med nästa tåg/buss så kan jag ju oftast inte betala med kontanter, utan måste köpa biljetten antingen via en app eller biljettautomat som inte tar emot kontant. Detsamma gäller flertalet restaurangen som inte tar emot kontanter, så om man är hungrig och vill ha snabbmat någonstans så är det fullt möjligt att dina kontanter inte kommer vara till mycket hjälp. 500kr i kontant är ju alltså värt mindre än 500kr på kortet i praktiken, vilket gör det lättare för mig att spontanspendera kontanter när jag väl får chansen - för vad annars ska jag ha dem till?

När jag har varit på resande fot på balkan så har samma fenomen uppstått men åt andra hållet - med bankkortet är det mycket mer komplicerat att köpa bussbiljetter eller en kaffe på stan än om man har lite mynt som man snabbt kan lägga fram.

Om man skulle införa ett lagstadgat krav på att kontanter, bankkort och swish ska kunna användas i samma utsträckning överallt i landet så tror jag att saker hade sett annorlunda ut, men i praktiken så kommer det nog aldrig hända.
Citera
2026-02-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Kontanter gör att du spenderar mindre - psykologisk effekt
Det gör det nog - för folk som inte tänker
Citera
2026-02-08, 19:39
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det gör det nog - för folk som inte tänker
Det krävs ingen större tankeförmåga att använda kortet för betalning så där har du tänkt totalt fel.
Att använda kontanter gör att du kan försöka hålla växelkassan i plånboken så liten du förmår.
Vad behöver en kortnisse tänka på annat än ha plus på kontot så köpet täcks?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in