Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Olaga frihetsberövande är subsidiärt men av det följer inte att enbart en straffnivå under minimi för människorov (4 år) är aktuell. Människorov är ett annat brott och kräver bemäktigande. I RH 2017:45 hade barnet aldrig lämnats ensamt hemma under frihetsberövandet, som hade skett i någon slags uppfostringssyfte och inte varat längre än över natten. Barnet hade fått komma ut och äta middag med familjen osv. Barnet var också två år äldre än Daya, och inte sen i utvecklingen. Frihetsberövandebrottet var avsevärt mindre allvarligt än det aktuella fallet.
Straffmätningen sker gemensamt och i det här fallet rör det sig om 42 fall av olaga frihetsberövande (under längre tid, och värre förhållanden, än i RH 2017:45), 41 fall av framkallande av fara för annan, och 1 fall av grovt vållande till annans död. Redan med minimistraffen för olaga frihetsberövande och grovt vållande till annans död (1+1 år) hamnar vi på en högre nivå än i RH 2017:45. Minimistraffet för den samlade brottsligheten är 1 år och maxstraffet är 14 år. Det finns ganska många försvårande omständigheter i det här målet, och det finns – lyckligtvis – inget bra jämförelsefall. Jag tror inte att man går under 6 år och ser det som ytterst osannolikt att man går över 10 år, men det är självklart en gissning.
Nu var ju detta en replik på att det skulle hamna kring maxstraffet, vilket jag nu uppfattar det som att du inte längre verkar tycka. Så vi verkar ju överens i sak. Att den övriga brottsligheten kommer trissa upp straffet ytterligare är en självklarhet, så där är vi också överens.
Att RH 2017:45 skiljer sig åt detta fallet är jag också medveten om. Ville bara göra en jämförelse med ett fall där det olaga frihetsberövande skedde i det egna hemmet.
Jag vill också flagga för att de olaga frihetsberövandena kan bli föremål för bedömning om huruvida det skall anses som en brottsenhet eller flera. Så huruvida detta kommer att bedömas som ETT ("stort") fall av olaga frihetsberövande eller 42 ("små") fall av olaga frihetsberövande.