Citat:
Ursprungligen postat av
Sosse2002
Det jag menar är att den naiva synen på personer med multifunktionell problematik måste tas på allvar. Alla får skaffa bar hur man vill- men barnen då? Barnperspektivet saknas och vi skulle verkligen behöva ett förbud mot IVF och tvångssterilisering igen.
Fast du skrev att det är föräldrarnas ansvar och ingen annans som kommentar på min synpunkt att omgivningen har ett ansvar. Ett ansvar att agera när de ser ett barn som far illa. Det är inget annat än en jävla skandal att ett samhälle kan låta barn som far illa sitta i klorna på såna här människor. Det fanns folk som såg. En pappa som flyttar utomlands och "erbjuder sig" att ta hand om barnet via sms är ju helt ofattbart. Hade aldrig i livet lämnat mitt barn åt ett sådant öde, kosta vad det kosta vill, hade kämpat in i döden för mitt barn.
Att förbjuda en viss grupp att skaffa barn kommer för övrigt enbart att göra att en massa andra kassa föräldrar missas och att en del som trots allt hade klarat av det aldrig får chansen. Fullständigt rättsosäkert och godtyckligt.