Tänderna
Citat:
Ursprungligen postat av
Tokugawa
Det fanns många orosanmälningar. Katastrofalt uselt skött av samtliga som ska vara till för att skydda barn. Kan de inte anställa självständigt tänkande som kan ta strid för barnen?
Barnet hade inga framtänder. Sådant såg man för 70 år sedan…
Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Undrar vad hon fått genomlida, särskilt om det stämmer att hennes tänder var borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tramsis
Var hittade du det om Tänderna? Menar du att mamma slagit ut dem el att hon tappat dem pga att hon inte borstat dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Det var någon i tråden som skrev det i ett tidigt skede. Vet inte om det stämmer eller vad som i så fall hänt, har inte läst hela fupen än.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trusttheprocess
Det var en tand som jag har tolkat det. Oklart varför den var tappad men mjölktänderna i underkäken brukar trilla av först vid cirka 5 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Visst, men nu var det alla tänderna som skulle saknas. Enligt tidiga uppgifter.
Men det verkade inte stämma sen.
Blir jätteförvirrad av denna tanddiskussionen så tänker att vi reder ut det nu när jag läst alla 1600 sidorna av FUPen.
Som cp-mongo skrev så saknar hon tänder för att hon är ca 5 år och då börjar man tappa sina mjölktänder. Hon har alltså inte tappat tänderna pga vanvård utan det rör sig om mjöktänder och det är helt normalt att tappa dem.
Enligt FUP:en anges aldrig hur många mjölktänder hon tappar. Dock i samband med Emmas granne Jennie utför HLR på flickan så blöder flickan i munnen, varav följande uttalas om flickans mjölktänder (FUP, s. 1084)
Jennie, granne, i sitt förhör
‘’Mamman [Emma] tryckte på bröstkorgen och när hon stoppad gjorde jag inandning. Jag kände att det gurglade och jag fick slem på mig som kom från hennes mun. Jag sa att det kommer blod och frågade varför det gjorde det. Där någonstans sa mamman att barnet precis tappat tänder och att det kanske var därför [som Jennie känner blodsmak vid inandningsförsöken under HLR] .’’
Hur många tänder som saknas framkommer inte i FUPen. Hon kan ha tappat alla, hon kan ha tappat en. Oavsett så tappar hon tänder för att hon är 5 år, inte pga vanvård. Så, då har vi klarat upp det.