2026-06-10, 00:27
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Mjölktänderna tappar alla barn i 5-års ålderna!
Visst, men nu var det alla tänderna som skulle saknas. Enligt tidiga uppgifter.
Men det verkade inte stämma sen.
Citera
2026-06-10, 00:27
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Var det med tändare som anlades branden?
Flickan eller annan person?
Flickan
Citera
2026-06-10, 00:42
  #207
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Flickan

Men...
Vi ringer då JB och berättar detta och mamman grips då för mord.
Jag håller förhör med den prehospitala läkare(läkarbilen) som var den som allra först
uppmärksammade likstelhet på flickan redan på plats där flickan påträffades första gången.
Jag håller även förhör med den ansvariga läkaren för vården av flickan på sjukhuset kring
hennes upplevelser.
Båda dessa läkare uppger att flickan förmodligen var död innan ambulansen kom till platsen
och förmodligen innan branden.
och
När vi väntar på att kroppen skall föras till RMV kommer en läkare fram till oss. Läkaren
Amanda Rosendal berättar att de haft en debriefing med de andra inblandade i ärendet och att
flertal av hennes kollegor samt hon uppmärksammat att den avlidne avsaknar vissa spår av
inandning av rök. Hon berättar för oss att den avlidne borde ha spår av mer sot runt hennes
luftvägar om hon skulle avlidit genom att hon andats in rök. Amanda uppger att det är svårt att
tolka om någon torkat av sot från den avlidnes ansikte samt att barnet kanske inte levde innan
branden startade. (Se tjänsteförteckning för kontaktuppgifter till läkare Amanda).
Misstänkt Emma ringer SOS Alarm 112 klockan 12:52:21 den 7 februari 2026. Dörrtaggen till hennes lägenhet passerar IN genom ytterdörren i entrén klockan 12:46:19 samma dag. Alltså ca 6 minuter innan SOS-samtalet inkommer.
Hoppas man inte tillmätt det någon betydelse.
Att det blippar där och då säger bara en sak. Att blippen varit på plats vid den tiden.
__________________
Senast redigerad av gofigur 2026-06-10 kl. 00:54.
Citera
2026-06-10, 00:55
  #208
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Men...
Vi ringer då JB och berättar detta och mamman grips då för mord.
Jag håller förhör med den prehospitala läkare(läkarbilen) som var den som allra först
uppmärksammade likstelhet på flickan redan på plats där flickan påträffades första gången.
Jag håller även förhör med den ansvariga läkaren för vården av flickan på sjukhuset kring
hennes upplevelser.
Båda dessa läkare uppger att flickan förmodligen var död innan ambulansen kom till platsen
och förmodligen innan branden.
och
När vi väntar på att kroppen skall föras till RMV kommer en läkare fram till oss. Läkaren
Amanda Rosendal berättar att de haft en debriefing med de andra inblandade i ärendet och att
flertal av hennes kollegor samt hon uppmärksammat att den avlidne avsaknar vissa spår av
inandning av rök. Hon berättar för oss att den avlidne borde ha spår av mer sot runt hennes
luftvägar om hon skulle avlidit genom att hon andats in rök. Amanda uppger att det är svårt att
tolka om någon torkat av sot från den avlidnes ansikte samt att barnet kanske inte levde innan
branden startade. (Se tjänsteförteckning för kontaktuppgifter till läkare Amanda).
Misstänkt Emma ringer SOS Alarm 112 klockan 12:52:21 den 7 februari 2026. Dörrtaggen till hennes lägenhet passerar IN genom ytterdörren i entrén klockan 12:46:19 samma dag. Alltså ca 6 minuter innan SOS-samtalet inkommer.
Hoppas man inte tillmätt det någon betydelse.
Att det blippar där och då säger bara en sak. Att blippen varit på plats vid den tiden.

Har du någon uppfattning efter att ha läst FUP när branden faktiskt startades?
Citera
2026-06-10, 00:57
  #209
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Har du någon uppfattning efter att ha läst FUP när branden faktiskt startades?
Jag har inte läst hela FUP. Jag har bara läst några få utvalda sidor av den. Än så länge..

Och nu kom jag till ny uppgift:
Rättsläkare Malgorzata Pietrzak återkommer med besked kring kolmonoxid.
Allt tyder på att Danaya har andats in rökgaser och alltså var vid liv när branden utbröt.
Men var barnet vaken när hon andades in röken?
Troligen inget mord om man utrett det ordentligt.
__________________
Senast redigerad av gofigur 2026-06-10 kl. 01:03.
Citera
2026-06-10, 01:00
  #210
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Men...
Vi ringer då JB och berättar detta och mamman grips då för mord.
Jag håller förhör med den prehospitala läkare(läkarbilen) som var den som allra först
uppmärksammade likstelhet på flickan redan på plats där flickan påträffades första gången.
Jag håller även förhör med den ansvariga läkaren för vården av flickan på sjukhuset kring
hennes upplevelser.
Båda dessa läkare uppger att flickan förmodligen var död innan ambulansen kom till platsen
och förmodligen innan branden.
och
När vi väntar på att kroppen skall föras till RMV kommer en läkare fram till oss. Läkaren
Amanda Rosendal berättar att de haft en debriefing med de andra inblandade i ärendet och att
flertal av hennes kollegor samt hon uppmärksammat att den avlidne avsaknar vissa spår av
inandning av rök. Hon berättar för oss att den avlidne borde ha spår av mer sot runt hennes
luftvägar om hon skulle avlidit genom att hon andats in rök. Amanda uppger att det är svårt att
tolka om någon torkat av sot från den avlidnes ansikte samt att barnet kanske inte levde innan
branden startade. (Se tjänsteförteckning för kontaktuppgifter till läkare Amanda).
Misstänkt Emma ringer SOS Alarm 112 klockan 12:52:21 den 7 februari 2026. Dörrtaggen till hennes lägenhet passerar IN genom ytterdörren i entrén klockan 12:46:19 samma dag. Alltså ca 6 minuter innan SOS-samtalet inkommer.
Hoppas man inte tillmätt det någon betydelse.
Att det blippar där och då säger bara en sak. Att blippen varit på plats vid den tiden.

Hon har gått in i lgh och hittat dottern död. Tar ut henne ur lgh och ner i trappen. Först då ringde hon SOS. Är min tolkning.
__________________
Senast redigerad av Trusttheprocess 2026-06-10 kl. 01:04.
Citera
2026-06-10, 01:10
  #211
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag har inte läst hela FUP. Jag har bara läst några få utvalda sidor av den. Än så länge..

Och nu kom jag till ny uppgift:
Rättsläkare Malgorzata Pietrzak återkommer med besked kring kolmonoxid.
Allt tyder på att Danaya har andats in rökgaser och alltså var vid liv när branden utbröt.
Men var barnet vaken när hon andades in röken?
Troligen inget mord om man utrett det ordentligt.

Nä, inget överlagt mord. Jag har läst hela, någon del skummade jag. De har fastställt att det troligen var ”barns lek med eld” som var dödsorsaken. Utifrån att flickan var likstel bedöms det att hon varit död ett tag. Men jag har inte kunnat hitta i FUP när branden de facto började.

Flickan dog säkert snabbt av koldioxidförgiftning. Och när mamman kom hem och öppnade dörren, som var stängd, till barnrummet gav hon luft till elden som spred sig. Undrar hur länge den kan ha legat där och pyrt?
__________________
Senast redigerad av Trusttheprocess 2026-06-10 kl. 01:12.
Citera
2026-06-10, 01:16
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Upptagen av sina naglar.
Kan man ens vårda ett barn med så långa spetsiga naglar ?
Mer upptagen av att locka kuk än att ta hand om det förra kuken resulterade i?



Vad fan har naglarna med en uppfostring att göra? Inte speciellt svårt att ta hand om ett barn pga att man har naglar.
Citera
2026-06-10, 03:26
  #213
Medlem
Det vänder sig i magen av illamående när man tänker på den lilla flickan. 😭
Så ensam hon måste ha känt sig varje gång hon lämnades.
Helt obegripligt att man kan göra så mot ett barn.
Citera
2026-06-10, 03:38
  #214
Medlem
mirandakerrs avatar
Tänderna
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det fanns många orosanmälningar. Katastrofalt uselt skött av samtliga som ska vara till för att skydda barn. Kan de inte anställa självständigt tänkande som kan ta strid för barnen?
Barnet hade inga framtänder. Sådant såg man för 70 år sedan…
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Undrar vad hon fått genomlida, särskilt om det stämmer att hennes tänder var borta.
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Var hittade du det om Tänderna? Menar du att mamma slagit ut dem el att hon tappat dem pga att hon inte borstat dem?
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det var någon i tråden som skrev det i ett tidigt skede. Vet inte om det stämmer eller vad som i så fall hänt, har inte läst hela fupen än.
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Det var en tand som jag har tolkat det. Oklart varför den var tappad men mjölktänderna i underkäken brukar trilla av först vid cirka 5 år.
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Visst, men nu var det alla tänderna som skulle saknas. Enligt tidiga uppgifter.
Men det verkade inte stämma sen.

Blir jätteförvirrad av denna tanddiskussionen så tänker att vi reder ut det nu när jag läst alla 1600 sidorna av FUPen.

Som cp-mongo skrev så saknar hon tänder för att hon är ca 5 år och då börjar man tappa sina mjölktänder. Hon har alltså inte tappat tänderna pga vanvård utan det rör sig om mjöktänder och det är helt normalt att tappa dem.

Enligt FUP:en anges aldrig hur många mjölktänder hon tappar. Dock i samband med Emmas granne Jennie utför HLR på flickan så blöder flickan i munnen, varav följande uttalas om flickans mjölktänder (FUP, s. 1084)

Jennie, granne, i sitt förhör
‘’Mamman [Emma] tryckte på bröstkorgen och när hon stoppad gjorde jag inandning. Jag kände att det gurglade och jag fick slem på mig som kom från hennes mun. Jag sa att det kommer blod och frågade varför det gjorde det. Där någonstans sa mamman att barnet precis tappat tänder och att det kanske var därför [som Jennie känner blodsmak vid inandningsförsöken under HLR] .’’

Hur många tänder som saknas framkommer inte i FUPen. Hon kan ha tappat alla, hon kan ha tappat en. Oavsett så tappar hon tänder för att hon är 5 år, inte pga vanvård. Så, då har vi klarat upp det.
Citera
2026-06-10, 06:12
  #215
Medlem
På en av bilderna så är lilltjejen helt röd bilateralt om bägge skinkorna. Har hon blivit misshandlad eller är det frätskador från överfulla bajsblöjor som inte har blivit bytta på många timmar?

https://postimg.cc/SYG9BfcD
__________________
Senast redigerad av Lofiboy 2026-06-10 kl. 06:18.
Citera
2026-06-10, 06:25
  #216
Medlem
Drottningaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
På en av bilderna så är lilltjejen helt röd bilateralt om bägge skinkorna. Har hon blivit misshandlad eller är det frätskador från överfulla bajsblöjor som inte har blivit bytta på många timmar?

https://postimg.cc/SYG9BfcD

Oklart om kameran återger färg på ett sätt som inte är tillförlitligt. Men röstar på blöjeksem isf. Står inget i fup om att hon skulle varit utsatt för fysik misshandel. Därmed inte sagt att det aldrig hänt men inga spår finns efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in