2026-02-07, 16:40
Medlem
Hej Flashback lider av kraftig flygskräck och fick 2023 utskrivet oxascand 15mg. Tog 1 tablett och den hjälpte mig inte ett skit förvissa tog jag det innan boarding, jag visste inte då att det är 2 timmar verkan för full effekt. Nu 2026 ska jag ut i luften igen en långflygning 13 timmar och har fått samma skräp utskrivet oxascand 5mg denna gången. Så jag tänker testa mig fram lite nu hemma i lugn och ro. har tagit samma dos 15 mg och det har gått ca 1 timme och jag känner mig faktiskt lugn och kommer troligen klara flygningen i detta tillstånd. Hur är detta möjligt placebo effekt?. Läkaren har ordinerat 25 mg per dygn. Kan man ta alla 5x5 mg på en gång för bättre effekt. Jag är inte ute efter att berusa mig bara vara lugn på flygningen tack för svar 😃😃
Citera
2026-02-07, 16:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ta 20 mg kvällen innan du ska flyga och resten 1h innan du ska upp i luften.
Citera
2026-02-07, 16:55
Medlem
2023 var du också ute och flaxade. Då vet du vad som fungerade:

"Så då var flygningen över tog 45 mg 2 timmar innan. Och 30 mg efter 5 timmar i luften allt gick bra. "

Förväxla inte flygrädsla med ångest - det är en fobi.

Personligen hade jag tagit ett par rejäla whisky innan avgång, och beställt in samma antal ombord.
Citera
2026-02-07, 18:24
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ta 20 mg kvällen innan du ska flyga och resten 1h innan du ska upp i luften.

Effekten är inte så långvarig så de där tjugo milligrammen kvällen innan vore bortkastade.

Men ja, man kan ta 25mg på en gång.
Citera
2026-02-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Effekten är inte så långvarig så de där tjugo milligrammen kvällen innan vore bortkastade.

Men ja, man kan ta 25mg på en gång.

Kanske är skönt att kunna sova gott dagen innan avresa.
Citera
2026-02-07, 22:01
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Kanske är skönt att kunna sova gott dagen innan avresa.

Obefogat gott om man det innebär att man ska flyga med panikångest dagen efter... Då tror jag man sover bättre med vetskapen om att flygturen kommer gå bra.
Citera
2026-02-07, 22:18
Medlem
Ta alla med en whisky innan du går på planet, så blir det bra. Svag skit. Kan knappt kalla den för benso.
Citera
2026-02-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Obefogat gott om man det innebär att man ska flyga med panikångest dagen efter... Då tror jag man sover bättre med vetskapen om att flygturen kommer gå bra.

Det är ju typ 25 sobril i en ask då man kan nog ta 5x5mg och sova och sedan ta 5x5mg igen när man ska flyga.
Citera
2026-02-08, 00:39
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponsseman
Hej Flashback lider av kraftig flygskräck och fick 2023 utskrivet oxascand 15mg. Tog 1 tablett och den hjälpte mig inte ett skit förvissa tog jag det innan boarding, jag visste inte då att det är 2 timmar verkan för full effekt. Nu 2026 ska jag ut i luften igen en långflygning 13 timmar och har fått samma skräp utskrivet oxascand 5mg denna gången. Så jag tänker testa mig fram lite nu hemma i lugn och ro. har tagit samma dos 15 mg och det har gått ca 1 timme och jag känner mig faktiskt lugn och kommer troligen klara flygningen i detta tillstånd. Hur är detta möjligt placebo effekt?. Läkaren har ordinerat 25 mg per dygn. Kan man ta alla 5x5 mg på en gång för bättre effekt. Jag är inte ute efter att berusa mig bara vara lugn på flygningen tack för svar 😃😃
Hade rekommenderat att du går lite högre nu om 15mg ej hjälpte, testa typ 40mg om du ändå inte tänker dricka. Bör göra jobbet. Även utan tolerans kan jag behöva över 50mg för att släcka svår ångest och vet att det är likadant för för att inte säga alla så väldigt många.

Läkemedelsbolagen tänkte verkligen inte till när dem doserade oxazepam tabletter på 5 och 10mg, borde dessutom finnas upp till 50 minst på dessa och den lägsta borde ligga på 15-20
Citera
2026-02-08, 02:09
Medlem
Citat:

Ta med dig i fickan. Och fyll på under flygningen. Oxascand har ganska kort verkningstid. Så fyll på efter halva flygtiden igen.
Citera
2026-02-08, 23:31
Medlem
Citat:
använd inte skiten
Citera
2026-02-09, 09:41
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Har samma och extrem flygskräck. Detta är en väldigt bra lösning på långflygning ca 12 timmar:

25 mg ca 2 timmar innan avgång. Köp whiskey eller valfri sprit i taxfreen efter säkerhetskontrollen å ha i din lilla ryggsäck du har vid ditt säte. OBS mkt viktigt, drick INGEN alkohol innan du känner tydlig effekt av sobrilen.

När sobrilen verkar är det dock fritt fram. Är dom 25 mg bra nog på egen hand så låt det vara så. Men efter kanske 3-4 timmar när effekten börjar vända neråt så kan en 10-15 cl 40% sprit ånga upp behaget igen. Sprit förhöjer benso på ett mkt bra sätt. Ca 6 timmar in i flygningen, om den är ca 12 timmar, kommer jag fylla på med 7 st 5 mg tabs till. Känns effekten liten fyller jag på med sprit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in