2026-02-07, 11:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Försäljningen av ekologisk mjölk ökat. Samtidigt minskar den totala försäljningen av ekologisk mat, enligt Svensk Dagligvaruhandel.

Mjölkbonden Nils Henrik Eriksson på Rogsta gård ser positivt på utvecklingen. I flera år har ekomjölkproducenter haft dålig lönsamhet, men nu ser det ut att vända.

Vilhelm i Sundsvall fortsätter att välja ekologiska produkter och tycker att det är värt att betala extra för miljön och kvaliteten.

Köper ni ekologiskt?
Köper ni svenskproducerad mat?

https://www.sverigesradio.se/artikel/forsaljningen-av-ekologisk-mjolk-okar
Citera
2026-02-07, 12:05
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Köper ni ekologiskt?

Svenskt ja. Ekologiskt nej.
Citera
2026-02-07, 12:24
Medlem
Onanikrems avatar
Svenskt ja, så långt det inte kostar för mycket. Nötkött blir alltid utländskt då det svenska är för dyrt.
Ekologiskt nej. Fläsk brukar jag köpa svenskt. Ekologiskt nej, för dyrt.
Mjölk nej. Nu dricker jag försvinnande lite mjölk, kanske tre-fyra lite om år. Det är samma mjölk i paketen i vilket fall, bonden som är ekologisk får bara lite mer för sin mjölk och vi (ni) som köper får betala ganska mycket mer.

Grönsaker är kanske lite mer giftfria när de är ekologiska, men jag är för gammal för att bry mig. Äter också rätt lite grönsaker.

Ägg får jag av grannen, tänkt skaffa några hönor till våren själv.
Citera
2026-02-07, 12:41
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag vägrar köpa ekologiska grönsaker då grönsaker i min värld skall vara giftfria.

JAg köper bara svenskt kött och svensk kyckling.

Skall jag köpa kött utifrån så skall det vara från argentina.

OCh inte fan köper jag avesta-glass ifrån holland.
Citera
2026-02-07, 12:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Mjölk och ägg köper jag ekologiskt. Det skiljer inte så mycket i pris.

I ekologisk mjölkproduktion är det höga krav på betesdrift, utevistelse, grovfoderandel, kalvhållning, tillgång till strömaterial med mera. När det gäller ägg rör sig hönsen fritt, har sittpinnar, reden och sandbad. Under sommarhalvåret har de tillgång till utevistelse på grönytor.
Citera
2026-02-07, 12:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Försöker köpa svenskt så mycket jag kan.
Köper aldrig ekologiskt om det går.
Citera
2026-02-07, 12:54
Medlem
Köper svenskt så mycket som möjligt. Ekologiska ägg. Där är skillnaden större i djurhållningen än i mjölk och köttproduktion.
Citera
2026-02-07, 13:36
Medlem
Närproducerat om möjligt. Åsens gammaldags mjölk smakar bäst. Det där med ekologiskt tror jag inte gör det bättre men väl dyrare. Se på t.ex. ägg. Går de ute så är risken påtaglig för salmonella. I t.ex. Irland och Argentina går kött-djuren ute och betar men i Sverige får vi gamla mjölkkor som mest stått inne. I Norge kostar en normalväxt kyckling samma som en med tillväxthormon men i Sverige blir den plötsligt minst dubbelt så dyr.
Citera
2026-02-07, 13:44
Medlem
Sereenas avatar
Sjukersättning på lägstanivån + skuldsanering = svenskt och ekologiskt är ofta på tok för dyrt.

Köper dock alltid Lidl's ekologiska yogurt naturell (Arla bas om jag minns rätt) då den inte är homogeniserad (ie den har en naturlig fetthalt på 3,8-4,5%
Citera
2026-02-07, 13:59
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Köper ni ekologiskt?

Ibland köper man ekologiskt, och svenska varor prioriteras.
Citera
2026-02-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag vägrar köpa ekologiska grönsaker då grönsaker i min värld skall vara giftfria.

JAg köper bara svenskt kött och svensk kyckling.

Skall jag köpa kött utifrån så skall det vara från argentina.

OCh inte fan köper jag avesta-glass ifrån holland.

Det var nog det mest korkade uttalandet du kom med.

Du köper alltså inte ekologiska grönsaker odlade utan gifter,bekämpningsmedel utan köper grönsaker som är besprutade med gifter för att du anser att alla grönsaker ska vara obesprutade i dina fantasier.

Det skulle vara som att säga att du vägrar köpa dieselbil för i din värld ska alla bilar vara diesel och köper istället en skräpig etanolbil.

Kött från argentina,brasilien ska man förövrigt verkligen rata som pesten.

Argentina är helförstört pga amerikanska giftföretag som monsanto som förstört hela deras jordbruk,grundvatten och natu rmed gmo och gifter som ger cancer och massa sjukdomar till bönderna och alla som bor i och runt odlingsbältena och deras grundvatten är totalförgiftat.

Mer mutat land,politiker än argentina är svårt att hitta i sydamerika.
brasilien sa ju totalnej till gmo odling först tills de också fick mutor och plötsligt ändrade sig helt så de har förgiftat sitt vatten och land också på många ställen vilket sen komme ri köttet och maten.

+ att de använder massa förbjudna fulimporterade gifter ovanpå det i argentina,brasilien,ukraina,kina,indien,pakistan och runt afrika osv.

så det är länder man aldrig ska röra mat ifrån.
Citera
2026-02-08, 03:03
Medlem
frozens avatar
Alltid svensk mat för min del.

Köpte även allting ekologisk tidigare men dagens livsmedelspriser gör att vissa ekologiska varor får stryka på foten i bland.
Ett paket svenskt ekologiskt smör för 99 spänn, alltså kom igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in