2026-02-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det tycker jag inte alls, att det behöver föras något register. Det räcker att det går att härleda kön genom sista siffrorna i personnumret som det alltid har gjort hittills.
Att man registerar någon med ett visst nummer baserat på kön är att föra ett register över vad folk har för kön. Hur kan du inte förstå det?

Citat:
Eftersom juridiskt kön har följdverkningar gällande lagar och regler, som är olika för kvinnor och män, så är det viktigt att detta inte godtyckligt går att manipulera.
För det skapar problem med rättssäkerhet och onödiga kostnader för samhället, när könsförvirrade individer söker uppmärksamhet, eller vill skaffa sig personliga fördelar genom att byta kön.
Så min bestämda åsikt är att man bör behålla det juridiska kön som man fötts med.

Vilka lagar ska vara olika för vilka kön? Jag tycker att det låter dumt. Alla bör vara lika inför lagen, oavsett biologiskt eller inbillat kön.

Citat:
Det räcker att samhället accepterar dom socialt för vad dom är och hur dom känner sig. Vilket det säkerligen behöver jobbas för en hel del med, om man ska vara ärlig.
Men att ändra i en massa lagar och regler "för deras skull" kommer mer att reta upp den stora allmänheten, än hjälpa dom att bli accepterade. Tror jag i alla fall...

Ja, så varför ska det inte vara lika för alla? Staten behöver inte lägga sig i kön alls.
Citera
2026-02-07, 15:04
Medlem
Nej.

TS anledningar framstår som rena svepskäl för så dumma är de. Vad är din egentliga tanke?
Citera
2026-02-07, 15:07
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Resonemanget bygger på ett märkligt hopp från enskilda övergrepp till administrativa totalregister. Att blanda ihop patientsäkerhet med folkbokföringens behov av historiska identitetsmarkörer är att ersätta konkret riskhantering med symbolpolitik. När staten börjar arkivera människors livshistorik för att kompensera för brister i tillsyn och arbetsledning har man sannolikt identifierat fel problem.

Väl sagt!
Tråden är färdig nu.
Citera
2026-02-07, 15:46
Avslutad
Citat:
Varför inte några gynekologer också, för att säkerställa fysisk könstillhörighet med jämna mellanrum från tid till annan?

Går inte det se med blodprov för att inte inkräkta så mycket? Och bara en gång.
Citera
2026-02-07, 17:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Jag försökte vara sarkastisk, men misslyckades tydligen.
Citera
2026-02-07, 17:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Att man registerar någon med ett visst nummer baserat på kön är att föra ett register över vad folk har för kön. Hur kan du inte förstå det?

Vilka lagar ska vara olika för vilka kön? Jag tycker att det låter dumt. Alla bör vara lika inför lagen, oavsett biologiskt eller inbillat kön.

Ja, så varför ska det inte vara lika för alla? Staten behöver inte lägga sig i kön alls.
Många frågor.
Jag har redan redovisat vad jag tycker och varför. Så nu kan du fråga någon annan.

För att sammanfatta, så tycker jag att det har fungerat bra som det varit tidigare och inga förändringar behövs.
Kvinnor kan sitta i fängelser utan män. Kvinnor kan få ha sina omklädningsrum ifred osv osv...
Citera
2026-02-07, 20:28
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Resonemanget bygger på ett märkligt hopp från enskilda övergrepp till administrativa totalregister. Att blanda ihop patientsäkerhet med folkbokföringens behov av historiska identitetsmarkörer är att ersätta konkret riskhantering med symbolpolitik. När staten börjar arkivera människors livshistorik för att kompensera för brister i tillsyn och arbetsledning har man sannolikt identifierat fel problem.
Vad tycker du att samhället ska göra då?

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, det är klart de redan har koll på könsbytare.
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Könsbytet är ett myndighetsbeslut som måste diarieföras/registreras. Det borde även gå att få ut historiska uppgifter om en viss person genom historiska personbevis.
Man kan tycka att det borde gå att få ut informationen, men frågan är om det de facto eller ens de jure är möjligt som arbetsgivare att få fatt i den här typen av data?

Citat:
Varför tycker du att det ska vara juridiska skillnader på kön?
Jag vet inte om jag har sagt att jag tycker det. Jag skrev att det finns vissa vårdtagare som vill ha rätt att välja kön på vårdare, om det nu är samma sak i din värld.
Citera
2026-02-07, 20:59
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
För min del handlar det varken om ett äldreboende eller en korvkiosk, men mina anställda rör sig hos kunder som ibland är äldre, och i undantagsfall har någon typ av handikapp.
Jag vill naturligtvis inte riskera att anställa människor som riskerar att utsätta kunderna för brott, men för den sakens skull är det inte okej att jag får tillgång till all information som vården och myndigheterna har tillgång till.
Om en person exempelvis fick könskorrigerande kirurgi för 25 år sedan så är det inte min ensak som potentiell arbetsgivare.
Folk har rätt till ett visst mått av integritet!
Har du frågat dina kunder vad de tycker om det? Har du frågat Gunilla 96 år om hon känner sig bekväm med att bli tilldelad en vårdare - utrustad med grov flashbackdase och grova händer - som visar upp ett personbevis på att hen har bytt kön och nu är en juridisk kvinna? Du säger att du inte vill utsätta vårdtagare för brott, men ärligt talat: tror du risken minskar om det förs register över biologiskt kön eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Uppgiften finns i Skatteververkets folkbokföringsregister då det innebär ett byte av personnummer men omfattas av sekretess enligt OFL då det anses vara en känslig uppgift.

Dock visas bara den aktuella köntillhörigheten och personnummer i ett personbevis.
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Eftersom födselkön är en parameter vid beräkning av personnummer har Skatteverket redan informationen, den är bara inte sorterad i något specifikt könsbytesregister.

Det kan istället plockas fram genom att korsreferera mot aktuella personnummer med potentiellt ändrade juridiska kön.
Det verkar i praktiken vara svårt att få ut dessa uppgifter för en arbetsgivare, även om det säkert rent tekniskt går att få fram uppgifterna om man rotar i vissa register och samkör dem etc. Jag tror inte heller att de flesta arbetsgivare har koll på hur det skulle gå till rent praktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigbaraboom84
När det gäller äldrevården är du något på spåret. Om spröda människor är oroliga för sin säkerhet får det gå före allas rättigheter till arbete.

Detta har knappt med något att göra:
En sån som senaste "trans på pappret"-mördaren kunde med råstyrka mördat henne båda med och utan penisborttsgningsoperation. Inte orkar googla hen men om man inte opererat bort penis bör man rimligtvis inte få sitta på kvinnofängelse. Även om man opererat bort penis är man ändå mycket starkare så hen kan strypa medfångar som är kvinnor. Det med namnbyte så är man kvinna är väl en sak - för deras självkänslas skull - men att man räknas som 100% kvinna som gör att en får sitta på kvinnofängelse är galet och osäkert.)
Här finns det en intressekonflikt mellan vårdtagarens säkerhet och trygghet å ena sidan, å andra sidan vårdarens integritet kring könstillhörighet. Jag tycker att en svag och gammal vårdtagare i det här fallet ska prioriteras högre.
Citera
2026-02-07, 21:11
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Juridiskt bör ursprungligt kön behållas för att vi ska slippa allt kostsamt jävla trams med byte av fängelser, krav på screening av kvinnosjukdomar för dom som bytt kön mm mm.
Vissa ickebinära har kan ha hormonproblem som beror på att de är födda med könsatypiska kroppar, så att dessa kan kollas för kvinnosjukdomar tycker jag faktiskt kan vara påkallat.

Citat:
Varför tycker du att staten ska registrera dessa saker? Uppenbarligen tycker massa människor olika om detta och är i väldigt affekt - varför ska staten lägga sig i det? Vad är syftet med att skatteverket för ett register över juridiskt och/eller biologiskt kön?
Syftet med ett sådant register är för att inte något pervers hundraåringsknullare ska kunna identifiera sig som kvinna i syfte att få intimvårda väldigt gamla kvinnor inom äldrevården och äldreomsorgen. Tyvärr är det en realitet att det här behöver ens diskuteras.

Citat:
Det tycker jag inte alls, att det behöver föras något register. Det räcker att det går att härleda kön genom sista siffrorna i personnumret som det alltid har gjort hittills.
Hur ska man då komma åt konstiga personer som söker sexuellt umgänge med överåriga kvinnor som ligger halvdöda inom vården? Tyvärr är det ju någonting som har hänt och nu reses krav om att äldre kvinnor inte ska få vårdas av unga och medelålders män. tycker du att det här är orimliga krav?

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag förmodar och hoppas att myndigheterna har koll på historik, såväl när det gäller namnbyten, personnr byten och könsbyten och inte raderar tidigare information.
Myndigheterna har tydligen koll på det, enligt andra som har deltagit i den här tråden. Däremot är det svårt för personer som inte själva har tillgång till myndighetsers interna register att nyttja dessa data. Genom att ge en myndighet i uppdrag att föra register över könsbyten, och göra dessa register sökbara så skulle sådan information kunna hämtas ut vid behov.
Citera
2026-02-07, 21:13
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Nej.

TS anledningar framstår som rena svepskäl för så dumma är de. Vad är din egentliga tanke?
Du får nog omformulera din fråga. Jag förstår inte vad du egentligen frågar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Problemet är att det inte går att få ut informationen. Informationen finns redan.
Citera
2026-02-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vissa ickebinära har kan ha hormonproblem som beror på att de är födda med könsatypiska kroppar, så att dessa kan kollas för kvinnosjukdomar tycker jag faktiskt kan vara påkallat.

Syftet med ett sådant register är för att inte något pervers hundraåringsknullare ska kunna identifiera sig som kvinna i syfte att få intimvårda väldigt gamla kvinnor inom äldrevården och äldreomsorgen. Tyvärr är det en realitet att det här behöver ens diskuteras.

Hur ska man då komma åt konstiga personer som söker sexuellt umgänge med överåriga kvinnor som ligger halvdöda inom vården? Tyvärr är det ju någonting som har hänt och nu reses krav om att äldre kvinnor inte ska få vårdas av unga och medelålders män. tycker du att det här är orimliga krav?

Myndigheterna har tydligen koll på det, enligt andra som har deltagit i den här tråden. Däremot är det svårt för personer som inte själva har tillgång till myndighetsers interna register att nyttja dessa data. Genom att ge en myndighet i uppdrag att föra register över könsbyten, och göra dessa register sökbara så skulle sådan information kunna hämtas ut vid behov.

Namnbyte omfattas inte av sekretess då det inte anses vara en känslig uppgift.

Generelt kan man säga att allt i folkbokföringsregistret förutom könsbyten och adoptioner är allmän uppgift.
Citera
2026-02-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
I och med de uppmärksammade fallen med sexuella övergrepp inom vården på äldre kvinnor, så är det allt fler som kräver att vårdtagare ska ha rätt att neka vårdare av visst kön. Vissa vill till och med förbjuda vårdare av visst kön och ursprung inom äldrevården helt för patientsäkerhetens skull.

Eftersom det är fritt fram för vem som helst att byta kön, så kommer sådana här krav bli ett slag i luften, om inte myndigheterna också har koll på vad folk har haft för kön tidigare.

Bör folkbokföringen hos Skatteverket dokumentera individers historik av könsbyten?

Nej, staten bör inte dokumentera detta. Inte heller individers sexualitet, politikhörighet, religion eller vilken helst kategorering den dagens makt tycker är lämlig för att förtrycka folket. . . . Väx upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in