2026-02-06, 23:50
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Varför ska staten anteckna vad som nu verkar relatera till uppfattad identitet? Borde de också anteckna dina intressen? Favoritfotbollslag, osv?

Nej, jag tycker inte det borde finnas ett juridiskt kön alls faktiskt. Biologiskt, ja, men det har väl med din doktor att göra möjligen, inte skatteverket.
Idag är det juridiskt kön som gäller juridiskt (det hör man ju på namnet). Att man har en kropp som skvallrar om annat är inte något hinder.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är företagare.
Hur mycket information tycker du att jag ska kunna inhämta från myndigheter och vårdinrättningar om de personer som söker jobb hos mig?
Om du ska bedriva vårdboende för äldre och utvecklingsstörda så tycker jag att du ska kunna hämta ut en hel del. Säljer du korv på torget så finns det inga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Dina gamla uppgifter försvinner knappast ur systemet. Frågan är vad som är offentligt. All historik skulle jag gissa men vet inte.
Så vitt jag vet så styrs könet idag i datasystemet genom vilka siffror man har i sitt personnummer. I samband med könsbyte så har jag förstått att en siffra (minst) byts ut hos de sista fyra för att bekräfta det juridiska könsbytet.
Citera
2026-02-06, 23:52
Medlem
Resonemanget bygger på ett märkligt hopp från enskilda övergrepp till administrativa totalregister. Att blanda ihop patientsäkerhet med folkbokföringens behov av historiska identitetsmarkörer är att ersätta konkret riskhantering med symbolpolitik. När staten börjar arkivera människors livshistorik för att kompensera för brister i tillsyn och arbetsledning har man sannolikt identifierat fel problem.
Citera
2026-02-06, 23:52
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Så vitt jag vet så styrs könet idag i datasystemet genom vilka siffror man har i sitt personnummer. I samband med könsbyte så har jag förstått att en siffra (minst) byts ut hos de sista fyra för att bekräfta det juridiska könsbytet.
Könsbytet är ett myndighetsbeslut som måste diarieföras/registreras. Det borde även gå att få ut historiska uppgifter om en viss person genom historiska personbevis.
Citera
2026-02-06, 23:54
Medlem
Japhys avatar
Ja, det är klart de redan har koll på könsbytare.

Hugo - byt kön om du vill. Du är vuxen.
Citera
2026-02-06, 23:59
Medlem
Citat:
Idag är det juridiskt kön som gäller juridiskt (det hör man ju på namnet). Att man har en kropp som skvallrar om annat är inte något hinder.

Varför tycker du att det ska vara juridiska skillnader på kön?
Citera
2026-02-07, 00:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
I och med de uppmärksammade fallen med sexuella övergrepp inom vården på äldre kvinnor, så är det allt fler som kräver att vårdtagare ska ha rätt att neka vårdare av visst kön. Vissa vill till och med förbjuda vårdare av visst kön och ursprung inom äldrevården helt för patientsäkerhetens skull.

Eftersom det är fritt fram för vem som helst att byta kön, så kommer sådana här krav bli ett slag i luften, om inte myndigheterna också har koll på vad folk har haft för kön tidigare.

Bör folkbokföringen hos Skatteverket dokumentera individers historik av könsbyten?

Bra idé! Dock skall de åläggas betala extra skatt på minst 5 prisbasbelopp per byte.
Citera
2026-02-07, 00:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Om du ska bedriva vårdboende för äldre och utvecklingsstörda så tycker jag att du ska kunna hämta ut en hel del. Säljer du korv på torget så finns det inga skäl.

För min del handlar det varken om ett äldreboende eller en korvkiosk, men mina anställda rör sig hos kunder som ibland är äldre, och i undantagsfall har någon typ av handikapp.
Jag vill naturligtvis inte riskera att anställa människor som riskerar att utsätta kunderna för brott, men för den sakens skull är det inte okej att jag får tillgång till all information som vården och myndigheterna har tillgång till.
Om en person exempelvis fick könskorrigerande kirurgi för 25 år sedan så är det inte min ensak som potentiell arbetsgivare.
Folk har rätt till ett visst mått av integritet!
Citera
2026-02-07, 00:18
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet så skrivs väl bara nya könet in. Jag tror inte att det gamla könet dokumenteras vid ett könsbyte. Så om jag byter kön till kvinna i morgon så kan jag söka jobb som vårdare på ett äldreboende för enbart kvinnor. Om någon säger något så pekar jag bara på mitt personbevis där det står "kvinna" som kön (eller exakt hur det nu bokförs).

Uppgiften finns i Skatteververkets folkbokföringsregister då det innebär ett byte av personnummer men omfattas av sekretess enligt OFL då det anses vara en känslig uppgift.

Dock visas bara den aktuella köntillhörigheten och personnummer i ett personbevis.
Citera
2026-02-07, 00:24
Medlem
Citat:

Näst sista siffran i personnumret visar kön. Är näst sista siffran udda (13579) är det ett manligt personnummer. Således om näst siffran är jämn så är eet ett kvinnligt personnummer.
Citera
2026-02-07, 01:21
Medlem
Citat:
I och med de uppmärksammade fallen med sexuella övergrepp inom vården på äldre kvinnor, så är det allt fler som kräver att vårdtagare ska ha rätt att neka vårdare av visst kön. Vissa vill till och med förbjuda vårdare av visst kön och ursprung inom äldrevården helt för patientsäkerhetens skull.

Eftersom det är fritt fram för vem som helst att byta kön, så kommer sådana här krav bli ett slag i luften, om inte myndigheterna också har koll på vad folk har haft för kön tidigare.

Bör folkbokföringen hos Skatteverket dokumentera individers historik av könsbyten?

Har de inte det redan?

Hela den här cirkusen med att byta personnummer gör ju att man blir tvungen att ha historiken för att kunna ha koll på vem som är vem oavsett.

Det duger ju inte ifall du lånar ut pengar till 012345-6789 och du inte kan kräva tillbaks pengarna för att personen nu heter 987654-3210 (och således finns inte 012345-6789 längre). Samma sak om ny kreditgivare funderar över att låna ut pengar till 987654-3210 och inte kan se att han under 012345-6789 blåst dig på massa pengar.
Citera
2026-02-07, 01:57
Medlem
fittanstickerframs avatar
Eftersom födselkön är en parameter vid beräkning av personnummer har Skatteverket redan informationen, den är bara inte sorterad i något specifikt könsbytesregister.

Det kan istället plockas fram genom att korsreferera mot aktuella personnummer med potentiellt ändrade juridiska kön.
Citera
2026-02-07, 04:41
Medlem
Citat:
Det är de som sköter folkbokföringen. Det är väl rimligen där man antecknar individens könstillhörighet?
Ja i personnumrets fyra sista siffror(tredje av de fyra ) ser man om man är av manligt eller kvinnligt kön(ojämn eller jämn siffra).
Så det blir väl att utöka(eller trixa till det på något vis) de fyra sista siffrorna om fler kön än två ska existera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in