Citat:
Ursprungligen postat av
def321
Varför tycker du att staten ska registrera dessa saker? Uppenbarligen tycker massa människor olika om detta och är i väldigt affekt - varför ska staten lägga sig i det? Vad är syftet med att skatteverket för ett register över juridiskt och/eller biologiskt kön?
Det tycker jag inte alls, att det behöver föras något register. Det räcker att det går att härleda kön genom sista siffrorna i personnumret som det alltid har gjort hittills.
Eftersom juridiskt kön har följdverkningar gällande lagar och regler, som är olika för kvinnor och män, så är det viktigt att detta inte godtyckligt går att manipulera.
För det skapar problem med rättssäkerhet och onödiga kostnader för samhället, när könsförvirrade individer söker uppmärksamhet, eller vill skaffa sig personliga fördelar genom att byta kön.
Så min bestämda åsikt är att man bör behålla det juridiska kön som man fötts med.
Det räcker att samhället accepterar dom socialt för vad dom är och hur dom känner sig. Vilket det säkerligen behöver jobbas för en hel del med, om man ska vara ärlig.
Men att ändra i en massa lagar och regler "för deras skull" kommer mer att reta upp den stora allmänheten, än hjälpa dom att bli accepterade. Tror jag i alla fall...