2026-02-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Vilka konstiga kommentarer från folk. Man blir sjuk om man har det svinkallt inne? Dessutom blir man trött och har 0 i energi men jaja om man gillar det så

Varför skulle man bli trött och sjuk av kyla?

På dagarna eldar man i ett eller två rum och lever på mindre ytor. Man sover möjligen lite mer på vintern och lever upp på sommaren. Sedan får man klä på sig. Jag mår som bäst i kalla och dragiga hus.
Citera
2026-02-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ja när du romantiserar det låter det lite mysigt. Men hur ska du ha energi till att ta hand om trädgård, fruktträd, potatisland osv osv om du ständigt går runt och fryser och är trött och blir sjuk hela tiden?

Jag har levt så när jag var barn när jag bodde hos min farmor. Hade jag inte behövt vara borta tio timmar om dan måndag till fredag så hade jag lätt kunnat ta hand om en trädgård. Redan nu bakar jag bröd, fiskar syltar och saftar. Skälet till att jag bor i storstad för tillfället är att jag har familj som inte är lika pigga på att bo där jag vill bo.

Men snart går jag i pension och lär få ärva en stadig hög med pengar. Då ska jag försöka komma bort från betongen och ha lär råd att köpa något vettigt utan att behöva flytta norr om polcirkeln.

Det ser jag fram emot.
Citera
2026-02-06, 23:40
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Men varför vilja leva så?
Det enkla livet.

Jag tänker mig att det är behagligt att slippa stressen som kommer med dagens moderna teknik och krav på att vara tillgänglig hela tiden. Att kunna leva långsamt och med tydliga intentioner lockar vissa att återgå till en mer tradionell livsföring. Att leva mer för sig själv och mindre för andra. Det påtvingade samarbetet som dagens marknadssamhälle innebär passar inte alla.

Det är sälert fint om sommaren, vara ute mycket och andas frisk och fri luft. Att se och känna att arbetsinsatserna gör skillnad. I förfallstider och om vintern är mödan större och längtan till värmen starkare och desto mer välkommen när den kommer. Man lär sig uppskatta de små sakerna i livet. Man lär sig att uppskatta enkelheten i friheten.
Citera
2026-02-06, 23:53
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Men varför vilja leva så?
Finns nog en tjusning med det oxå om man nu gillar urban living.
Citera
2026-02-07, 02:09
Medlem
Citat:
Vilka konstiga kommentarer från folk. Man blir sjuk om man har det svinkallt inne? Dessutom blir man trött och har 0 i energi men jaja om man gillar det så

Du blir snarare sjuk av att ha torr luft inne (som alla moderna fastigheter har).
Citera
2026-02-07, 02:16
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Okej.
Men varför?
Tar mycket tid att behöva ordna med det som annars funkar automatiskt. Jag menar, jag har värme hemma utan att behöva ta hand om en brasa. Maten kyls i kylskåpet utan att jag behöver fippla med det. o.sv.

Jobbar de?

Undrade samma sak men i slutet av intervjun säger mannen följande:

"Vi lever i en osäker tid. Ur det perspektivet är den här livsstilen högst aktuell."

Så, det kanske kan ses som någon form av "prepping".

Hur som helst är det väl inget större problem att överleva utan el, även under vintern. Folk har som sagt gjort det utan problem under historiens gång. Vad som skulle blir jobbigt nu för tiden är väl kanske kontakter med samhället där man kan behöva dator eller mobiltelefon, men de kanske "fuskar" lite när det kommer till sådana saker. En mobiltelefon kan man ju faktiskt ladda ganska enkelt utan att vara ansluten till något el-nät.
Citera
2026-02-07, 07:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag håller med. Inget rinnande vatten på landstället, vilket funkar utmärkt.

Det är en sak att leva utan rinnande vatten på sommaren.
Betydligt tuffare och jobbigare på vintern.

Sen är det skillnad på att bo med det ständigt och bo i en sommarstuga.
Citera
2026-02-07, 07:39
Medlem
Conams avatar
Citat:
Lustigt att du säger det, de nyare generationerna klarar inte att leva utan energidryck några längre stunder. Hur i all världen gjorde de innan?
Citera
2026-02-07, 23:08
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nja, blir kallt väldigt snabbt när elden slocknar om man har en vanlig gammaldags kammin.
Då borde dom investera i en täljstenskamin. Sluta elda kl. 20.oo på kvällen och den fortfarande varm kl. 08.oo på morgonen.
Citera
2026-02-09, 10:48
Medlem
-GGs avatar
Rinnande vatten är ett måste för mig, som måste kunna duscha när jag behöver. Det kliar så på kroppen om jag inte duschar regelbundet och smörjer in mig.

Dock bryr jag mig inte om, om det är kallt eller varmt vatten. Bara det rinner. Kallt vatten är också bättre för huden. Jag måste kunna duscha bort svett och dylikt, och raka mig då jag har tjockt hår som kliar när det växt för mycket.

För att inte tala om känslan som ren och nyduschad, man känner sig som en helt ny människa. En av den bästa känslan man kan ha som människa. Och hur mycket fräschare man framstår för andra.

Beundransvärt liv, men ingenting jag själv vill leva i.
Senast redigerad av -GG 2026-02-09 kl. 11:07.
Citera
2026-02-09, 11:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det är en sak att leva utan rinnande vatten på sommaren.
Betydligt tuffare och jobbigare på vintern.

Sen är det skillnad på att bo med det ständigt och bo i en sommarstuga.

Inga problem alls om man är van vid det. Jag har själv bott så i flera år, från och till.

Här är ett par som bor året runt på Svalbard utan rinnande vatten. De löste det så här:

https://youtu.be/OSehH1-wbzs?si=WHE0vPFlVkIN6JbG

https://youtu.be/_F7eG5vGHYk?si=tCZsjeioa-0HFWCL
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-09 kl. 11:15.
Citera
2026-02-09, 11:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Rinnande vatten är ett måste för mig, som måste kunna duscha när jag behöver. Det kliar så på kroppen om jag inte duschar regelbundet och smörjer in mig.

Dock bryr jag mig inte om, om det är kallt eller varmt vatten. Bara det rinner. Kallt vatten är också bättre för huden. Jag måste kunna duscha bort svett och dylikt, och raka mig då jag har tjockt hår som kliar när det växt för mycket.

För att inte tala om känslan som ren och nyduschad, man känner sig som en helt ny människa. En av den bästa känslan man kan ha som människa. Och hur mycket fräschare man framstår för andra.

Beundransvärt liv, men ingenting jag själv vill leva i.

Du vet att det finns en massa olika duschlösningar för hus utan avlopp/framdragna rör?
Varmt vatten är inga problem.

https://youtu.be/_F7eG5vGHYk?si=tCZsjeioa-0HFWCL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in