2026-02-06, 17:24
Medlem
sommarlovs avatar
Vilka skrivbordsriddare ni är som ändå inte vet!
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
haha, oj, vilken världsnyhet!
Jävla fjollor alla här är som tror man dör av att inte ha el i huset.
I stora delar av norrlands byar kom väl elvärmen först på typ 50 talet eller nåt.
Min farfar var född 1924 och han växte upp i ett hus i en liten by i norrbottens inland.
Huset står kvar än idag och min familj använder det som sommarstuga sedan länge och det är inga som helst att bo där hela vintern även om det skulle vara 40 minus i flera veckor.

Så länge du har ved kan du koka snö och få vatten, hålla värmen av elden, och laga mat.
Det är också så att man vänjer sig vid kylan ganska snabbt.
Har man en tjocktröja på sig inomhus är det inga problem att ha en 14 grader inomhus.

Satan, man skäms ju för denna generations fjollor som knappt skulle klara en dag utan el, dom vet väl inte ens hur man gör upp eld haha.
Man smälter inte is och snö, går åt otroliga mängder ved.
Man har en brunn, som håller flytande vatten året runt.
Citat:
Pissade gjorde vi i pottan just utanför dörren, men sket gjorde man ju på dasset.
Går knappast bajsa inomhus för det kommer lukta satan direkt.
Man har vatten i potten, så luktar det inget.

Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Temperaturen faller till +8°C under natten? Så dåligt var der nog inte ens för 100 år sedan i husen som eldade med ved.

Huser behöver nog en bättre kamin + mer isolering.
Instämmer, vad bor de i för jädra Alfons-koja?
Citera
2026-02-06, 17:26
Medlem
hipsterkatts avatar
En väldigt stor del av befolkningen i i ett annat europeiskt land lever så just nu, så bevisligen går det
Citera
2026-02-06, 17:35
Medlem
Citat:
haha, oj, vilken världsnyhet!
Jävla fjollor alla här är som tror man dör av att inte ha el i huset.
I stora delar av norrlands byar kom väl elvärmen först på typ 50 talet eller nåt.
Min farfar var född 1924 och han växte upp i ett hus i en liten by i norrbottens inland.
Huset står kvar än idag och min familj använder det som sommarstuga sedan länge och det är inga som helst att bo där hela vintern även om det skulle vara 40 minus i flera veckor.

Så länge du har ved kan du koka snö och få vatten, hålla värmen av elden, och laga mat.
Det är också så att man vänjer sig vid kylan ganska snabbt.
Har man en tjocktröja på sig inomhus är det inga problem att ha en 14 grader inomhus.

Satan, man skäms ju för denna generations fjollor som knappt skulle klara en dag utan el, dom vet väl inte ens hur man gör upp eld haha.

Det förutsätter ju att det finns en kamin i huset....
Citera
2026-02-06, 17:37
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vi hade vedeldning när jag växte upp och vi eldade inte under natten. Så det var bra kyligt när man vaknade, inte 8 grader, men neråt 12-14 grader var det nog ibland på vintern och givetvis inget varmvatten att tala om. Gick hur bra som helst. Det tändes i pannan på morgonen och snart kom värmen igen. Förresten var jag redan på väg till skolan då om det var vardag.

Vi hade däremot el, men den användes inte för att värma hus eller vatten, utan enbart för belysning, spis, tv etc.

Är väl rätt många som inte har elvärme som har det kallt på morgonen. Har man inte ackumulatortank så är det ju alltid så. Det jag tycker är oansvarigt i detta fall är ju att man måste elda på sommaren också för matlagning och varmvatten. En torr sommar så kan ju en gnista från skorstenen ställa till en skogsbrand för miljarder. Det finns en anledning att elspisar ersatte vedspis. Avskyr såna här typer som ska godhetsknarka med sina det var bättre förr grejer.
Citera
2026-02-06, 17:44
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Temperaturen faller till +8°C under natten? Så dåligt var der nog inte ens för 100 år sedan i husen som eldade med ved.

Huser behöver nog en bättre kamin + mer isolering.

Nja, blir kallt väldigt snabbt när elden slocknar om man har en vanlig gammaldags kammin.
I moderna hus finns sedan länge bättre och mycket större kamminer som håller värmen mycket bra även efter elden slocknat.
Citera
2026-02-06, 17:50
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vilka skrivbordsriddare ni är som ändå inte vet!

Man smälter inte is och snö, går åt otroliga mängder ved.
Man har en brunn, som håller flytande vatten året runt.

Man har vatten i potten, så luktar det inget.

Instämmer, vad bor de i för jädra Alfons-koja?

Haha, var långt ifrån alla som hade brunn förr i tiden, i min farfars by fick dom brunn 1938.
Att smälta snö vet du uppenbarligen inte hur det går till.
Man smälter förs litesnö så det blir några dl vatten, sen skopar man i snö delvis och den snön mälter i princip direkt den landar i vattnet, sånt lär man sig för fan i lumpen men den har du väl aldrig gjort.
Går ganska fort att smälta några liter vatten av snön.
Annars om det fanns en kallkälla i närheten eller en bäck hämtade man vatten därifrån.

haha, får skratta igen här för det kommer stinka satan även om du bajsar i en potta med vatten.
Testa bajsa i toan utan att spola, det kommer stinka bajs inom nån timme.
Citera
2026-02-06, 18:27
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2026-02-06, 18:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Händer och fötter tar dock stryk, men också det går att ordna med inneskor och handkräm.

Förr använde de väl urin på händerna mot torksprickor? Fårtalg kanske.

Så visst går det att leva utan el. Men man uppskattar mycket att strömmen går kors och tvärs igenom tråden!

Om det blir mera utbrett att ha 14 grader är det däremot inte riktigt bra ur smittspridningssynpunkt, eftersom människor gärna tränger ihop sig då.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-02-06 kl. 18:39.
Citera
2026-02-06, 18:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
De var fler människor i husen på den tiden, varje människa är som en luftvärmepump, andas in kall luft och andas ut ca 35 grader. Det gör faktiskt skillnad.
Citera
2026-02-06, 19:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De var fler människor i husen på den tiden, varje människa är som en luftvärmepump, andas in kall luft och andas ut ca 35 grader. Det gör faktiskt skillnad.

Stor skillnad.

Även att skotta upp snö mot väggarna, påverkar.
Räcker med en meter snö, så fönstren fortfarande släpper in ljus, det märks ändå.

Förr var det vanligt att boningshuset låg i ena ändan av fäboden.
Den värmen gjorde skillnad.
Citera
2026-02-06, 19:08
Medlem
cebejs avatar
Skulle ni kunna bo och leva utan el?
Skulle ni kunna bo och leva utan rinnande vatten?

I praktiken skulle jag väl kunna det, men jag tror inte att jag vill det. Man har nog levt lite för länge med olika bekvämligheter för att rent mentalt orka gå tillbaka i tiden.
Citera
2026-02-06, 20:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Är väl rätt många som inte har elvärme som har det kallt på morgonen. Har man inte ackumulatortank så är det ju alltid så. Det jag tycker är oansvarigt i detta fall är ju att man måste elda på sommaren också för matlagning och varmvatten. En torr sommar så kan ju en gnista från skorstenen ställa till en skogsbrand för miljarder. Det finns en anledning att elspisar ersatte vedspis. Avskyr såna här typer som ska godhetsknarka med sina det var bättre förr grejer.
Men det ligger ju ett visst nöje i att slippa vara uppkopplad till "The Grid"? Man kan ju kombinera det med solceller, kanske en vindsnurra etc och batterier också. Men folk har väl eldat vedspisar i alla tider även på sommaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in