2026-02-06, 21:27
Avslutad
Hur får man inte mögel direkt då om man glömmer?

För glömma kommer jag göra.
Citera
2026-02-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Orest Andersen och hans fru Lykke...
Så jävla sexistisk sätt att börja en artikeln är Lykke hans bihang eller nåt
Citera
2026-02-06, 21:53
Medlem
en till som lever utan elräkning
https://www.facebook.com/Torpliv
Citera
2026-02-06, 21:59
Medlem
zombie-nations avatar
Är väl egentligen inte så konstigt. Dock måste de ha en fantastisk spis som håller varmt så länge. Finns ju batterilampor som drar väldigt lite, det var annat när jag levde så, då fick man ha fotogenlampor, för det var det billigaste. Sedan om man jobbar så duschar man såklart på jobbet och äter sin mat där.
Citera
2026-02-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Inget märkvärdigt alls äldre generationer klarade det, varför skulle inte vi göra det. Magiskt dålig artikel, men men vad vänta av Svensk media

Men varför vilja leva så?
Citera
2026-02-06, 22:01
Medlem
Citat:
Jag håller med. Inget rinnande vatten på landstället, vilket funkar utmärkt.

Jaha inte en ständig stress att hela tiden behöva hämta vatten/fylla på/ ta med?
Citera
2026-02-06, 22:03
Medlem
Vilka konstiga kommentarer från folk. Man blir sjuk om man har det svinkallt inne? Dessutom blir man trött och har 0 i energi men jaja om man gillar det så
Citera
2026-02-06, 22:04
Medlem
När jag var barn så hade min farmor ingen elvärme. Klockan åtta på kvällen fick det slockna i vedkaminen. Klockan tio gick man och lade sig frivilligt för det var så kallt inne. Sovrummet var aldrig uppvärmt. Yllefiltar närmast kroppen (för bomullslakan är iskalla) och sedan ett decimetertjockt duntäcke ovanpå. Pottan under sängen så man slapp att gå ut på dass mitt i natten. Jag sover fortfarande bäst i minusgrader. På morgonen värmde man kläderna under täcket innan man klädde på sig.

Att ha elektrisk belysning är skönt för fotogenlampor kan sota en del. Sedan fick vi vatten inomhus och då blev det också lite elvärme så att rören inte skulle frysa. På natten var badrummet det varmaste rummet för där var det iallafall plusgrader.

Om jag skulle kunna leva så igen? Det skulle jag nog. Kylan kan jan leva med. Men jag vill inte leva utan en tvättmaskin. Att ligga vid en isvak med klappträ, det är något jag aldrig vill uppleva.
Citera
2026-02-06, 22:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Jaha inte en ständig stress att hela tiden behöva hämta vatten/fylla på/ ta med?

Nej, inarbetade rutiner. Utedusch. Havet utanför dörren.
Det är underbart.
Citera
2026-02-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Men varför vilja leva så?

Man kanske trivs på en viss plats där det är dyrt att fixa moderna bekvämligheter. Jag skulle kunna tänka mig att byta min moderna lägenhet i en betongförort mot ett hus med sjöutsikt, kanske med en trädgård med fruktträd och bärbuskar, ett eget potatisland och fisk i sjön.

Jag är beredd att offra en hel del bekvämligheter för att få den lyxen.
Citera
2026-02-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Man kanske trivs på en viss plats där det är dyrt att fixa moderna bekvämligheter. Jag skulle kunna tänka mig att byta min moderna lägenhet i en betongförort mot ett hus med sjöutsikt, kanske med en trädgård med fruktträd och bärbuskar, ett eget potatisland och fisk i sjön.

Jag är beredd att offra en hel del bekvämligheter för att få den lyxen.

Ja när du romantiserar det låter det lite mysigt. Men hur ska du ha energi till att ta hand om trädgård, fruktträd, potatisland osv osv om du ständigt går runt och fryser och är trött och blir sjuk hela tiden?
Citera
2026-02-06, 22:20
Medlem
Citat:
Nej, inarbetade rutiner. Utedusch. Havet utanför dörren.
Det är underbart.

Kallt vatten i den duschen då eller? Duschar du ute året runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in