2026-02-05, 21:31
Medlem
HBTKuks avatar
God afton.

Min käresta prenumererar på så kallade "goodieboxes". Det är en, förvisso tjusig, låda som innehåller en arsenal av skönhetsprodukter. Jag har läst mig till att det är brygder som linnevatten och "mist", men även borstar, nagellack, mindre parfymer och så vidare. Att hon gillar att piffa till sig är naturligtvis positivt och ska premieras, men det riktiga bekymret ligger i logistiken bakom.

Vårt badrum är inte superstort, och majoriteten av ytan upptas redan av dusch, tvättkorg, kattlåda duschgel, schampoon, balsam, raklödder, conditioner i en uppsjö varianter och allsköns annat oknytt. Nu har min redan pyttelilla yta i barumsskåpet decimerats avsevärt. Där jag tidigare med bekvämlighet kunnat ha min tandborste och annat krymper min skåpfrihet för varje vecka. Varje torsdag hämtas en ny låda ut och stridslinjen flyttas ytterligare framåt.

Eftersom det är omöjligt att konsumera produkterna i den takt de levereras behövs inget mattesnille för att förstå att jag själv med tiden kanske inte får plats i badrummet. Det är lite som det lågmälda och -intensiva befolkningsutbytet som det talas om så mycket på forumet. Fast med skönhetsprodukter, och ett faktiskt offer.

Hon vill dessvärre inte lyssna till varken rim eller reson, och detta är en strid jag inte vinner utan att bli handgriplig.

Men hur går jag till väga? Ska jag själv köra långsiktigt? Kasta en liten burk och pryttel här och där. Sakta tunna ut beståndet. Då blir ju problemet att jag inte vet vilka som är hennes favoriter och vilka hon inte använder. På direkt fråga använder hon "naturligtvis alltihop", men det gör hon såklart inte. Vi talar snart hundratals små burkar, borstar och flaskor.
Citera
2026-02-05, 21:43
Medlem
Timoteuss avatar
Hm, knepigt.
Men du kan ju börja med att skaffa en permanent tuschpenna. Skriv datum när varje produkt öppnas på burken/flaskan.
Det står tryckt på alla grejerna hur länge de håller efter öppnandet.
Sedan rensas skåpet regelbundet från utgångna produkter. Hänvisa till hälsan, man skall inte ha utgånget mojs i ansiktet.

Detta räcker troligen inte. Skaffa såna där korgar/hyllor med sugproppar?
Citera
2026-02-05, 21:56
Medlem
zombie-nations avatar
Man ska tydligen inte ha smink i våtrum. Finns det ingen hörna i hemmet där hon kan ha sitt smink och en spegel? När ni ändå håller på, har ni mediciner i badrummet, ta genast ut dem.
Citera
2026-02-05, 21:57
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hm, knepigt.
Men du kan ju börja med att skaffa en permanent tuschpenna. Skriv datum när varje produkt öppnas på burken/flaskan.
Det står tryckt på alla grejerna hur länge de håller efter öppnandet.
Sedan rensas skåpet regelbundet från utgångna produkter. Hänvisa till hälsan, man skall inte ha utgånget mojs i ansiktet.

Detta räcker troligen inte. Skaffa såna där korgar/hyllor med sugproppar?
Ingen dum idé. Man kan även ha ett rörelseschema, där jag noterar vissa flaskor och deras rörlighet. De som stått still länge kan bli föremål för vräkning.

Ett till skåp är en lösning på kort sikt, men inget tillräckligt stort skåp för att matcha inflödet kan få plats. Hur man än vrider på detta kommer det sluta med att rummet konstant fylls på tills något ger vika. Antingen skåpet, väggarna eller tålamodet.
Citera
2026-02-05, 22:09
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man ska tydligen inte ha smink i våtrum. Finns det ingen hörna i hemmet där hon kan ha sitt smink och en spegel? När ni ändå håller på, har ni mediciner i badrummet, ta genast ut dem.
Jag är rädd för att det är en ännu hopplösare strid. Hon vill ha sminket i ett väl upplyst rum med spegel. Det blir naturligt badrummet. Det är inte heller enbart smink, utan massa annat också. Produkter i ordets allra bredaste bemärkelse.

Mediciner förvaras redan i ett skåp utanför badrummet.
Citera
2026-02-05, 22:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag är rädd för att det är en ännu hopplösare strid. Hon vill ha sminket i ett väl upplyst rum med spegel. Det blir naturligt badrummet. Det är inte heller enbart smink, utan massa annat också. Produkter i ordets allra bredaste bemärkelse.

Mediciner förvaras redan i ett skåp utanför badrummet.

Det blir nog du som får ha dina saker någon annanstans. Städskåpet kanske har en hylla ledig?
Citera
2026-02-05, 22:39
Medlem
Onanikrems avatar
Skaffa henne ett sminkbord, i sovrummet, i klädkammaren, i förrådet? Där kan hon sitta i frid och grottmåla sig. Hennes bord, hennes regler och du får ha badrumsskåpet med din tandborste, din rakhyvel och ditt "7 i ett schampo/tvål" i fred.

Gjort så här, fast hon inte ens bor här drar hon med sig diverse konstiga flaskor och burkar hit.
Citera
2026-02-05, 22:58
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Eftersom det är omöjligt att konsumera produkterna i den takt de levereras behövs inget mattesnille för att förstå att jag själv med tiden kanske inte får plats i badrummet. Det är lite som det lågmälda och -intensiva befolkningsutbytet som det talas om så mycket på forumet. Fast med skönhetsprodukter, och ett faktiskt offer.

Småbarnsmammor har inte tid att skaffa en massa skönhetsprodukter. Gör henne på smällen i några omgångar så hinner hon inte med att förnya prenumerationen. Och så motverkar du folkutbytet också.
Citera
2026-02-05, 23:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
God afton.

Min käresta prenumererar på så kallade "goodieboxes". Det är en, förvisso tjusig, låda som innehåller en arsenal av skönhetsprodukter. Jag har läst mig till att det är brygder som linnevatten och "mist", men även borstar, nagellack, mindre parfymer och så vidare. Att hon gillar att piffa till sig är naturligtvis positivt och ska premieras, men det riktiga bekymret ligger i logistiken bakom.

Vårt badrum är inte superstort, och majoriteten av ytan upptas redan av dusch, tvättkorg, kattlåda duschgel, schampoon, balsam, raklödder, conditioner i en uppsjö varianter och allsköns annat oknytt. Nu har min redan pyttelilla yta i barumsskåpet decimerats avsevärt. Där jag tidigare med bekvämlighet kunnat ha min tandborste och annat krymper min skåpfrihet för varje vecka. Varje torsdag hämtas en ny låda ut och stridslinjen flyttas ytterligare framåt.

Hon vill dessvärre inte lyssna till varken rim eller reson, och detta är en strid jag inte vinner utan att bli handgriplig.

Men hur går jag till väga? Ska jag själv köra långsiktigt? Kasta en liten burk och pryttel här och där. Sakta tunna ut beståndet. Då blir ju problemet att jag inte vet vilka som är hennes favoriter och vilka hon inte använder. På direkt fråga använder hon "naturligtvis alltihop", men det gör hon såklart inte. Vi talar snart hundratals små burkar, borstar och flaskor.
Du ska agera som en man och bestämt deklarera att en hylla i skåpet är din, samt att golvet ska vara lådfritt!
Citera
2026-02-05, 23:11
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ingen dum idé. Man kan även ha ett rörelseschema, där jag noterar vissa flaskor och deras rörlighet. De som stått still länge kan bli föremål för vräkning.

Ett till skåp är en lösning på kort sikt, men inget tillräckligt stort skåp för att matcha inflödet kan få plats. Hur man än vrider på detta kommer det sluta med att rummet konstant fylls på tills något ger vika. Antingen skåpet, väggarna eller tålamodet.

Köp ett litet sminkbord till henne som hon kan ha i sovrumet? Gärna med en ljussatt spegel och en vacker pall eller nåt så kan du flytta ut allt hennes bråte där... få badrummet till dig själv och även pluspoäng
Citera
2026-02-05, 23:14
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du ska agera som en man och bestämt deklarera att en hylla i skåpet är din, samt att golvet ska vara lådfritt!
Håller med om detta. Du ska inte behöva ha din tandborste i städskåpet i ditt eget hem. Sätt gränser. Det är inte hon som bestämmer i ett delat boende. Ni måste båda kunna fungera inom hemmets väggar. Om hennes hoarding av sminkprylar redan är så väl tilltagen får hon väl avsluta prenumerationen och använda upp det hon har först, annars får hon ha överskottet i bananlådor under sängen.
Citera
2026-02-05, 23:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Börja prata miljö och ekonomi med din sambo.
Förstår hon inte detta så får du tyvärr kasta ut henne för vem fan vill ha en sminkad och kladdig gris hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in