2026-02-05, 17:42
Avslutad
Blev utelåst, katt som befann sig på insidan såg mig genom fönstret och rörde med tassen på handtaget men blev för komplext med låset. Någon som varit med om liknande?
Citera
2026-02-05, 17:53
Medlem
Jag har vid många tillfällen varit med om katter som kan öppna olåsta dörrar. En brukade knacka hårt - som en människa - på låsta dörrar (skrämde nästan livet ur mig första gången det hände).
Någon katt som lyckats låsa upp dörren har jag tyvärr inte upplevt ännu.
Citera
2026-02-05, 17:56
Medlem
zombie-nations avatar
Mina katter är dumma som spån. De är blandraser, där raskattens ointelligenta lynne tagit över. Som barn hade vi en katt som öppnade dörrar, men då var ju katterna en helt annan sort. Tror inte han klarat att låsa upp, hade också problem med dörrar som gick inåt.
Citera
2026-02-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mina katter är dumma som spån. De är blandraser, där raskattens ointelligenta lynne tagit över. Som barn hade vi en katt som öppnade dörrar, men då var ju katterna en helt annan sort. Tror inte han klarat att låsa upp, hade också problem med dörrar som gick inåt.
Rejäla huskatter är oftast de smartaste. En katt löste det där med dörrar som gick inåt med att kasta sig upp med kraftigt våld och sedan hänga sig kvar i dörrhandtaget med framtassarna medans han tog fart med resten av kroppen så dörren svingades öppen. Men han var en exceptionell liten katt. Tyvärr alldeles för uppfinningsrik och påhittig så hans liv blev alltför kort.
Citera
2026-02-05, 18:13
Medlem
Trycka ner handtaget är en sak och vrida om låset en annan betydligt svårare. Men jag har sett en katt vrida ett sådant dörrhandtag man vrider om så helt omöjligt är det nog inte.
Citera
2026-02-05, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Någon katt som lyckats låsa upp dörren har jag tyvärr inte upplevt ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror inte han klarat att låsa upp, hade också problem med dörrar som gick inåt.

Verkar ta stopp när ett extra hinder finns
Citera
2026-02-05, 18:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douglaess

Mm.. svårt att få dem att förstå att de ska låsa upp.
Citera
2026-02-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douglaess
Det är nog mer konstruktionen, hur låsmekanismen är utformad tror jag. Säga vad man vill om katter som de fantastiska djur de är. Tummar hava de ändå icke.
Citera
2026-02-05, 18:19
Medlem
Har tre orientaler som är alldeles för smarta för sitt eget bästa. Grabbarna öppnar dörrar utan problem om de når upp, tack och lov har de inte kommit på att de kan hoppa och hänga sig på handtaget än.
Citera
2026-02-05, 18:43
Medlem
Umarells avatar
Jag hade en katt som inte klarade av att hantera nycklar. Men kodlås gick bra. Ofta kan man sätta sådana där man annars har nyckel.
Citera
2026-02-05, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigMus
Har tre orientaler som är alldeles för smarta för sitt eget bästa. Grabbarna öppnar dörrar utan problem om de når upp, tack och lov har de inte kommit på att de kan hoppa och hänga sig på handtaget än.
Jag har ingen egen katt längre, åkte istället på en grannkatt som bestämt att min lägenhet bara var en förlängning av hans egen. Redan vid första besöket hos mig gick han runt och öppnade varje skåpdörr (sådana där knäpplås i rostfritt från 50-talet) och gick in och rotade runt. Ett satt lite väl högt så han lyckades inte varje gång. Då ställde han sig och vrålade rakt ut av vanmakt.

Fruktansvärd personlighet, men det tricket gick jag bara på de första fem-sex gångerna!

Nu har han tack och lov flyttat så nu terroriserar han iaf inte mig längre
Citera
2026-02-05, 18:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Jag hade en katt som inte klarade av att hantera nycklar. Men kodlås gick bra. Ofta kan man sätta sådana där man annars har nyckel.

Nu antar jag att du skojar? Men det går att lära en katt att ringa 112 om matte tuppar av. Om man har en stor knapp på telefonen och det räcker att trycka ner den.
Senast redigerad av Merwinna 2026-02-05 kl. 19:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in