Idag, 02:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är såklart beundransvärt att du försöker föra över dina intressen och kunskaper till dina barn. Men kommer de bo så att det fungerar att hålla en eller flera veteranbilar i skick? När nya lägenheter byggs i städerna så ingår inte längre garage eller parkeringsplatser eftersom stat och kommun vill få bort bilarna (de bryr sig inte ens om att nya bilar går på el…). Vissa stadsdelar i Stockholm som Nya Djurgårdsstaden erbjuder inte längre boendeparkering (inte ens mot betalning) ute på gatan längre.

Sedan glömmer många bort hur otroligt dålig kvalitet det är på gamla bilar, inte minst amerikanska bilar. De tarvar rejält med underhåll men krånglar ständigt ändå. För att inte tala om bensinförbrukning och giftiga avgaser.
Du har nog aldrig ägt en amerikanare? Sköter man om en 50, 60-talare så är dom i stort sett outslitliga OCH pålitliga.
Dessutom klarar en normal människa av att reparera dom, vilket man knappast kan säga om dagens bilar som är proppfulla med elektronik och finesser, som ingen behöver men ändå går sönder.
Inte ens märkesverkstäderna klara av att felsöka och reparera dom, utan byter delar/komponenter på måfå tills dom löst problemet.
Citera
Idag, 02:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En 67:a Fastback för 3,9 miljoner (!) är svindyrt!

https://www.blocket.se/13386052
Det där är ingen "67:a Fastback" som du så nedlåtande skriver. Det är en helt unik bil som inte har mycket med trådens ämne att göra.
Den är ett rent samlarobjekt som antagligen inte har rullat ens 50 mil om 10 år.
Citera
Idag, 03:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Låter ju riktigt nice. När tror du dom blir värdelösa på ett ungefär?
Citera
Idag, 03:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är inte många år kvar innan generationen som betalar för gamla bilar dör ut, då kommer 95% av alla jänkare oavsett skick vara mer eller mindre värdelösa. Precis som det gått för frimärkssamlandet, bara några år senare.

Så är det. Dagens ungdomar har allt mindre intresse skaffa körkort och tillika intresse i bilar.

Åker man på bilträffar är ju ägarna pensionärer. Vem tycker det är spännande med gamla T-Fordar?
Citera
Idag, 03:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Funderade faktiskt på det..
Men valde det lite längre för att lite bättre förstå situationen..
Men du har en poäng.
Bra uppdelat i stycken och lättläst, så är man intresserad av ämnet ser jag inget problem där.
Citera
Idag, 03:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu pratar du om vad några enstaka samlare är beredda att betala. TS pratar om vad gemene (startande) bilentusiast har råd med. Det finns väldigt få som varken har kapital eller intresse av att betala sånt.

Min poäng var att man kan köpa ungefär lika gamla bilar som TS köpte när han köpte sin första, för ungefär samma pengar. Att de få 50-tals bilar som forfarande finns i cirkulationen kostar mer än då (tillgång/efterfrågan) är helt naturligt så länge det fortfarande finns intresserade.

Om 20 år när dagens entusiaster har dött ut kommer bilar från det tidsperioden inte vara värda ett skit eftersom nuvarande generation dels inte har samma förhållande till bilar men kanske framförallt för att om de nu vill rusta upp någon nostalgisk bil så är det från några decennier senare.

Varför inbillar du dig att just 50-70 talet skulle vara någon form av guldålder som alla vill ha? Det gäller för en viss generation, nästa kunde inte bry sig mindre.
Du har precis bekräftat att du inte är intresserad av gamla bilar. OCH att du inte vet i stort sett någonting om bilhobbyn.
Citera
Idag, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du missar en viktig sak, det allra mesta från 50-tal och framåt är faktiskt körbart utan alltför mycket kunskap och handpåläggning. Dessutom finns nya slitdelar fortfarande i mängder till dom vanligare märkena.
Det gäller definitivt inte för förkrigsbilar i originalskick, där måste man kunna en hel del både om hur bilen fungerar och hur man lagar den. Annars är den idag mest ett museiföremål.

Med det sagt är det säkert så att intresset antagligen kommer att minska sakta men säkert, men inte dö ut helt än på många år.
Det är inte mycket som är roligt efter 1975 när det gäller jänkare, jo kanske Corvetter, Viper och nyare Camaro och Challenger förresten.

Kollar man på cruisingar så är ju intresset från allmänheten utan egen hobbybil också fortfarande stort, fast ett visst klientel med insparkade pråmar håller på att förstöra det.

Det nu nämner vet alla som gillar "Gamla bilar".
Just körbarheten/användbarheten är viktig för dagens gubbar.
Gårdagens kunde med att veva igång en Tford med induktionslåda och magnettändning.
Köra med "Slaka mustascher" och Hel-Halvfartspedal.
Enbart bakhjulsbromsar och toppfart runt 60km/t.
Idag vet väl ingen ens vad det är.

Det är helt naturligt att det man drömmer om som halvgammal är det man hade eller drömde om som liten/ung.
Därav att Volvo PV är för gammalt
Amazon börjar bli.
140 är gränsfall men 240 är hett bland de runt 50 som gillar Europebilar.

1981 är 45 år sedan. Tog man körkort runt 1990 var väl en 10-15 år gammal bil ofta den första egna bilen
Citera
Idag, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du har nog aldrig ägt en amerikanare? Sköter man om en 50, 60-talare så är dom i stort sett outslitliga OCH pålitliga.
Dessutom klarar en normal människa av att reparera dom, vilket man knappast kan säga om dagens bilar som är proppfulla med elektronik och finesser, som ingen behöver men ändå går sönder.
Inte ens märkesverkstäderna klara av att felsöka och reparera dom, utan byter delar/komponenter på måfå tills dom löst problemet.

Nja....Du menar vilken normal bilintresserad närmare 60år gammal person som helst.

Det är fan inte lätt hitta en verkstad som både kan och vill renovera en förgasare.
Prova hitta en som vill jobba med mercedes mekaniska insprutning eller en SlimJim låda från Oldsmobile som inte har mer jobb än de mäktar med.
Dagens mekaniker lär sig inte 70år gammal teknik så det likt ångloksreparatörer och kakelugnsmakare dör ut när gubbarna blir för gamla.
På gott och ont blir dagens bruksföremål morgondagens samlar för att sedan bli (rätt) ointressanta
Citera
Idag, 05:02
Medlem
Onanikrems avatar
Har en sådan bil som går för 400-500k Jag behöver inte pengarna så den är inte till salu tyvärr och ja, jag är en snart 66 årig gubbe. Köpte den för 20k i början av 80talet, sedan har jag renoverat den men kört den i princip varje sommar sedan dess. Kul bil, förjävla mycket motor i och snygg. Varför skulle jag sälja?
Citera
Idag, 05:07
Medlem
LA8PVs avatar
Skeppa skiten till Kuba.
Det är det enda ställe där utrankade amerikanska bilar har nåt värde.

Sorgligt för många som lagt ner 1000-tals timmar på vrak som få längre har något intresse av.
Duger inte ens som museiföremål då objekten är modifierade.
Citera
Idag, 05:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Skeppa skiten till Kuba.
Det är det enda ställe där utrankade amerikanska bilar har nåt värde.

Sorgligt för många som lagt ner 1000-tals timmar på vrak som få längre har något intresse av.
Duger inte ens som museiföremål då objekten är modifierade.
Nåja, senaste 50 åren har min bil gått genom besiktningen, har din gjort det? Är den ens 50-60år? Hur länge tror du el-bilarna ens kommer rulla?

Lite skillnad på kvalité när det gäller gamla bilar som var byggda för att hålla.
Citera
Idag, 05:21
Medlem
Kloges avatar
Jag pular med veterantraktorer och det är också en hobby i förändring, kanske mer än jämfört med bilar.

Priser på Volvo Bm från 50/60 talet har stigit till sexsiffriga summor och köparen är en äldre herre som minns sin barndom.

Mina barn har inget intresse för mina traktorer och varför skulle de?
Jag är uppväxt på en gård,vi har en villa på landet.
Jag har åkt hölass och plöjt från morgon till kväll,det har inte de
Vill mina barn ens bo på landet när de är vuxna?

Priset på gamla traktorer lär sjunka inom en inte alltför avlägsen framtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in