Igår, 23:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
En gammal Bentley från 20 och 30-talet betingar höga summor. Man kan följa auktioner i USA på nätet. Ex.vis från Mecum eller Barret Jackson. Många bilar i den kategorin går för flera miljoner.

Nu pratar du om vad några enstaka samlare är beredda att betala. TS pratar om vad gemene (startande) bilentusiast har råd med. Det finns väldigt få som varken har kapital eller intresse av att betala sånt.

Min poäng var att man kan köpa ungefär lika gamla bilar som TS köpte när han köpte sin första, för ungefär samma pengar. Att de få 50-tals bilar som forfarande finns i cirkulationen kostar mer än då (tillgång/efterfrågan) är helt naturligt så länge det fortfarande finns intresserade.

Om 20 år när dagens entusiaster har dött ut kommer bilar från det tidsperioden inte vara värda ett skit eftersom nuvarande generation dels inte har samma förhållande till bilar men kanske framförallt för att om de nu vill rusta upp någon nostalgisk bil så är det från några decennier senare.

Varför inbillar du dig att just 50-70 talet skulle vara någon form av guldålder som alla vill ha? Det gäller för en viss generation, nästa kunde inte bry sig mindre.
Citera
Igår, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu pratar du om vad några enstaka samlare är beredda att betala. TS pratar om vad gemene (startande) bilentusiast har råd med. Det finns väldigt få som varken har kapital eller intresse av att betala sånt.

Min poäng var att man kan köpa ungefär lika gamla bilar som TS köpte när han köpte sin första, för ungefär samma pengar. Att de få 50-tals bilar som forfarande finns i cirkulationen kostar mer än då (tillgång/efterfrågan) är helt naturligt så länge det fortfarande finns intresserade.

Om 20 år när dagens entusiaster har dött ut kommer bilar från det tidsperioden inte vara värda ett skit eftersom nuvarande generation dels inte har samma förhållande till bilar men kanske framförallt för att om de nu vill rusta upp någon nostalgisk bil så är det från några decennier senare.

Varför inbillar du dig att just 50-70 talet skulle vara någon form av guldålder som alla vill ha? Det gäller för en viss generation, nästa kunde inte bry sig mindre.
Det var ju på ditt påstående jag svarade om priser på riktigt gamla bilar.
Btw så är det jag som är TS till tråden..

Om bilarna inte är värda ett skit om tjugo år som du skriver, är väl egentligen ingen som vet idag?

Jag har aldrig påstått att bilar från 50 till 70 talet skulle vara "guldålder". Jag utgick helt ifrån de bilar jag själv äger och haft intresse för. Och hur prisbilden på dessa fullständigt rusat.
Citera
Idag, 00:23
Medlem
Citat:
Exakt, och det är det jag är rädd för.
Risken är också att de stora genuina träffarna försvinner.
Nu tog "Kjelle Power" pension efter att i många år arrangerat Powermeet. Man hoppas ju att det finns folk som kan ta över denna träff.

Det är ju faktiskt ändå lite gulligt att ni tror att ni har ensamrätt som bilentuiaster och alla klassiska bilar måste vara från -50 och -60 talets USA med ytterst få undantag. Kvar av er kommer det bara finnas lite sub-bilkulturer som är mer inne på att trasha och ”supa in” bilarna.

Det hände med -30 och -40 tals bilarna, som sedan kapades sönder av olika bilsubkulturer som hot-rods. I Sverige kommer ungdomarna, ja vi vet hur dessa bilar kommer behandlas i framtiden

Jänkebilarna kommer till slut att dö ut, med all rätt och en ny generation med entusiaster och veteranfordon med nya klassiker börjar redan nu växa fram. Bilar från -90 och början av tidigt -00 kommer vara omåttligt populära om 20år. I synnerhet tyska bilar då.

Det är fan lustigt hur ni tror att all bilkultur bara kretsar kring er, och den har hållit på alldeles för länge också, men vi ser tecken på att det börjar dö ut. Ni gubbar börjar tappa lite köpkraft helt enkelt.
Senast redigerad av sunnis Idag kl. 00:25.
Citera
Idag, 00:30
Medlem
AlanGarners avatar
Intressant perspektiv! Jag är väldigt sugen på en 90-tals Merca eller BMW. Jag har kikat lite och sett att priserna är lite ”u”formade. Bilar går ner i pris från nya (såklart) men när man tittar på begagnat från tyskarna så stiger priserna igen när man kommer till 90-talet.

Kan kanske vara värt att skaffa en klassiker från den perioden, både för skojs skull och som investering? Vad tror ni?

Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det är ju faktiskt ändå lite gulligt att ni tror att ni har ensamrätt som bilentuiaster och alla klassiska bilar måste vara från -50 och -60 talets USA med ytterst få undantag. Kvar av er kommer det bara finnas lite sub-bilkulturer som är mer inne på att trasha och ”supa in” bilarna.

Det hände med -30 och -40 tals bilarna, som sedan kapades sönder av olika bilsubkulturer som hot-rods. I Sverige kommer ungdomarna, ja vi vet hur dessa bilar kommer behandlas i framtiden

Jänkebilarna kommer till slut att dö ut, med all rätt och en ny generation med entusiaster och veteranfordon med nya klassiker börjar redan nu växa fram. Bilar från -90 och början av tidigt -00 kommer vara omåttligt populära om 20år. I synnerhet tyska bilar då.

Det är fan lustigt hur ni tror att all bilkultur bara kretsar kring er, och den har hållit på alldeles för länge också, men vi ser tecken på att det börjar dö ut. Ni gubbar börjar tappa lite köpkraft helt enkelt.
Citera
Idag, 00:39
Medlem
Tycker det här är ett bortskämt I-landsproblem. Om inte alla får leka så får ingen leka. Hoppas MP vinner valet och förbjuder såna här leksaker som bara gamla feta vita män har råd med. Det är typ miljöterrorism. Att det är så dyrt att köpa en gammal USA bil är bra. Ingen ska ha råd att förstöra miljön med att hobbyköra i onödan. Dom slukar flera liter varje mil. Usch!
Citera
Idag, 00:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Det var ju på ditt påstående jag svarade om priser på riktigt gamla bilar.
Btw så är det jag som är TS till tråden..

Om bilarna inte är värda ett skit om tjugo år som du skriver, är väl egentligen ingen som vet idag?

Jag har aldrig påstått att bilar från 50 till 70 talet skulle vara "guldålder". Jag utgick helt ifrån de bilar jag själv äger och haft intresse för. Och hur prisbilden på dessa fullständigt rusat.

Jag vet, hänvisade till trådstarten. Men visst, jag kan hänvisa till dig själv också.

Förstås vet ingen, men mitt starka antagande är att när dom som äger bilarna idag dör ut så finns det ingen marknad bland de som är låt oss säga 20-30 år ålder än idag som kommer att vara intresserad av att köpa dom, än mindre dom som är yngre än så.

Det är knappt så att det är någon form av självklarhet att ungdomar idag ens skaffar ett körkort.

Att prisbilden rusat beror på att det finns ett intresse bland en begränsad grupp som snöat in på det och ett ännu mer begränsat utbud. Det kommer att finnas bilar från den tidsåldern även om några decennier men de som vill ha dom kommer inte längre att finnas kvar.

Om en T-ford är ytterst ointressant för de allra flest idag, kommer en kärra från -50talet vara ännu mindre intressant för någon annan när dom når samma ålder. Och som sagt, för att vara helt ärlig så är 50-tals bilarna väldigt ointressanta redan nu och därmed har det blivit en nisch där de redan invigda betalar för dom.

Visst, om man har någon obskyr modell eller exklusivt märke, annars.. nej
Citera
Idag, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Intressant perspektiv! Jag är väldigt sugen på en 90-tals Merca eller BMW. Jag har kikat lite och sett att priserna är lite ”u”formade. Bilar går ner i pris från nya (såklart) men när man tittar på begagnat från tyskarna så stiger priserna igen när man kommer till 90-talet.

Kan kanske vara värt att skaffa en klassiker från den perioden, både för skojs skull och som investering? Vad tror ni?

Jättesvårt att veta vilka som faktiskt blir investeringar, precis som dagens jänkare så är det långt ifrån alla modeller och årsmodeller (och vissa utrustningsnivåer) som får rätt klassiker-status.

Köp en för skojs skull 👍
Citera
Idag, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Svått att värdera sin fritid.
Hur mycket tjänar man på att kolla på Tv eller att hänga här på Flashback då?
I de fallen tjänar man mer på att lägga den tiden att renovera en bil isåfall.
Annan sak om man inte får tiden att räcka till, som småbarnsförälder eller egen företagare tex. Då blir fritiden en bristvara...

Inte ett skit om man gör det du nämner.
Men ett alternativ är ju att faktiskt jobba samma timmar för en lön.

Ta det du tjänar rent på ditt vanliga jobb och se det som en alternativkostnad kan ju vara vettigt när man ska diskutera vad en renovering kostat.
Citera
Idag, 01:12
Medlem
IceEyess avatar
Så hiskeligt dyra är inte dessa bilar nödvändigtvis. Thunderbird, Electra, DeVille osv. kan man hitta i fullt kör- och godtagbart skick för 150 000 kr.

Dessutom så importeras det mängder av äldre jänkare varje år och cruisingar och dylika tillställningar brukar vara fyllda av dessa bilar så att hobbyn skulle dö ut inom den närmaste tiden känns inte helt sannolikt.
Citera
Idag, 01:37
Medlem
Ja det är något sjukt som hänt med beg-priser överlag sen fejkpandemin.

Rostiga skrothögar från 80-talet som tidigare gick för 5000-8000 kr besiktade och klara ska folk nu ha 35-45.000 för.

T.ex. nån gammal Audi 80 eller VW Passat.

USA-bilar har aldrig lockat mig dock. Tycker äldre gubbar som håller på med såna är patetiska. Hoppas denna bilkultur dör ut med dessa gubbar faktiskt. De kör ju ändå inte bilarna, bara visar upp dem lite när solen skiner på sommaren. Ska det va så ska det va, då ska de fan köras året runt!!!
Citera
Idag, 02:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Knappast.
I stort sett samtliga förkrigare är stendöda och iskalla då alla som minns dessa är i 90årsåldern eller döda.
De som gillar 50talare är snart 80 allihop.

Kul och inne nu är 80-90tal,dvs det som de som är 40-60 minns och ville ha
Du missar en viktig sak, det allra mesta från 50-tal och framåt är faktiskt körbart utan alltför mycket kunskap och handpåläggning. Dessutom finns nya slitdelar fortfarande i mängder till dom vanligare märkena.
Det gäller definitivt inte för förkrigsbilar i originalskick, där måste man kunna en hel del både om hur bilen fungerar och hur man lagar den. Annars är den idag mest ett museiföremål.

Med det sagt är det säkert så att intresset antagligen kommer att minska sakta men säkert, men inte dö ut helt än på många år.
Det är inte mycket som är roligt efter 1975 när det gäller jänkare, jo kanske Corvetter, Viper och nyare Camaro och Challenger förresten.

Kollar man på cruisingar så är ju intresset från allmänheten utan egen hobbybil också fortfarande stort, fast ett visst klientel med insparkade pråmar håller på att förstöra det.
Citera
Idag, 02:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är såklart beundransvärt att du försöker föra över dina intressen och kunskaper till dina barn. Men kommer de bo så att det fungerar att hålla en eller flera veteranbilar i skick? När nya lägenheter byggs i städerna så ingår inte längre garage eller parkeringsplatser eftersom stat och kommun vill få bort bilarna (de bryr sig inte ens om att nya bilar går på el…). Vissa stadsdelar i Stockholm som Nya Djurgårdsstaden erbjuder inte längre boendeparkering (inte ens mot betalning) ute på gatan längre.

Sedan glömmer många bort hur otroligt dålig kvalitet det är på gamla bilar, inte minst amerikanska bilar. De tarvar rejält med underhåll men krånglar ständigt ändå. För att inte tala om bensinförbrukning och giftiga avgaser.
Du har nog aldrig ägt en amerikanare? Sköter man om en 50, 60-talare så är dom i stort sett outslitliga OCH pålitliga.
Dessutom klarar en normal människa av att reparera dom, vilket man knappast kan säga om dagens bilar som är proppfulla med elektronik och finesser, som ingen behöver men ändå går sönder.
Inte ens märkesverkstäderna klara av att felsöka och reparera dom, utan byter delar/komponenter på måfå tills dom löst problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in