2026-02-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Skulle det vara så tråkigt borde all import föbjudas.
De bilarna tas ju från något annat lands bestånd.

Att svenskar överlag är utfattiga och dessutom grissnåla är väl inget nytt?
De får vara utan när de inte vill eller kan betala.
Många av våra USA bilar togs hem redan på sjuttiotalet början åttiotalet.
Då tyckte jänkarna vi var "galna" som kunde köpa "vrak" och betala för dem.

I övrigt har du en poäng
Citera
2026-02-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Jag köpte en kolsvart splitterny Cadillac STS på 90-talet. Det är den snyggaste bil jag någonsin haft. Fick kommentarer hela tiden. En gång ropade en uteliggare som jag trodde var död, "vilken snygg bil". Tyvärr fick den stora mekaniska problem med åren och blev min sista amerikanare.

https://www.curbsideclassic.com/cars-of-a-lifetime/coal-11-94-cadillac-seville-sts/
Startmotorn monterad under insuget, stod det
Citera
2026-02-05, 23:17
Medlem
Citat:
Det har aldrig varit "lönt" att renovera jmfrt med att köpa en riktig bil direkt.
Om du ljuger i egen plånbok och värderar din tid till noll och alla kostnader runtomkring såsom resor att hämta/lämna delar,svetstråd,gas,plåt,slippapper faktiska garagekostnader,verktyg etc till noll så kanske du går jämnt upp
En gång i tiden var det lönt.
Man får inte glömma bort att det är en hobby. Jag har renoverat flera bilar som jag skrev. För mig har det var både roligt och ren avkoppling. Men kanske tycker folk annorlunda idag där allt ska ha ett pris?
Citera
2026-02-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Kommer raset plötsligt eller stegvis. Om stegvis, när bedömer du att det börjar?
Kommer nog precis lagom till att dom slår igen locket på min likkista då, otur som vanligt.
Annars hade jag fyndat...
Citera
2026-02-05, 23:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Nu har du bevisat att du inte har bilintresse som din främsta hobby.

Muskelbilar från senare delen 60-tal fram till ca 1972 är otroligt stort. Inte minst i USA. Hur du bara kan jämföra en Dodge Challengef från 1970 mot en nytillverkad är obegripligt i sammanhanget.

Och varför skulle jag köpa bilar från 30 eller fyrtiotalet? Ur vilken synvinkel är det relevant i ämnet?

Ärligt talat vet jag inte varför jag skulle behöva "motbevisa" något. Jag är ingen bilexpert och jag kör en högst vardaglig bil som tar mig från A till B utan problem.

Jag vet att 60-70-tals bilar var/är väldigt populära men bland de som bryr sig. Frågan är egentligen varför du tror att det ska hålla för evigt?

60-70-kläder var jättepopulära också.. då när dom var faktiskt såldes, och kanske 30 år senare. Bilar följer samma mönster, färgerna, formerna, o.s.v. går i vågor. Med skillnaden att det finns ingen som är särskilt intresserad av att köpa en 100 år gammal bil medan den finns dom som mer än gärna köper 100 år gamla kläder om det råkar vara populärt med det modet just då.
Citera
2026-02-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Du har för mycket text i din trådstart
Funderade faktiskt på det..
Men valde det lite längre för att lite bättre förstå situationen..
Men du har en poäng.
Citera
2026-02-05, 23:25
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Så de länder som får de bilar som exporteras ut ur Sverige har inte den motorkultur som finns där (I Sverige alltså)?
Om det är träskoraggare med hängbuk och deras "kultur" du menar så är det ju iofs rätt unikt svenskt.

Självklart är bilarna lika intressanta eller ännu mer dit de säljs.
Annars skulle de ju bli kvar.
Precis som det var i USA 1970-2005nånting

Jag kan intyga att amerikanska muskelbilar och övriga klassiska varianter från säg 1955-1975-ish blivit väldigt populära i Storbritannien och de importerar gärna fina exemplar från oss, trots att bilarna har ratten på vänstersidan.

Intresset har byggts upp där under många år genom olika TV-serier/streaming-serier.
Citera
2026-02-05, 23:28
Medlem
Finns ju nytillverkade karosser i USA till och med.
För vissa populära modeller går det att med en ny kaross och resten med hjälp av nya reservdelar att bygga sig en helt nytillverkad bil, tex en Mustang fastback...

Så dyrare än så kommer väl iaf inte de gamla Mustang fastbackarna bli

Måste bli lite som att priserna jämnar ut sig själv i det fallet.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-05 kl. 23:38.
Citera
2026-02-05, 23:29
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Den behövde fan grundlackas direkt så man står ut med att jobba med den ...

Cabbar gillar jag inte.

C3:an är också den enda jänkebil frugan faktiskt gillar dessutom

Jag gillar glasfiber, det har jag en del erfarenhet av att jobba med.

Vi får se, är lite sugen på en C8 också, får se vad de ligger på om 10 år.

I min ungdom byggde jag och en kompis en beach buggy med glasfiberkaross. Det var ett orent h-e att hålla på med. En massa gegga av harts och annat. Och jobbigt med skyddsmasker på. Dessutom luktade det förskräckligt.
Citera
2026-02-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ärligt talat vet jag inte varför jag skulle behöva "motbevisa" något. Jag är ingen bilexpert och jag kör en högst vardaglig bil som tar mig från A till B utan problem.

Jag vet att 60-70-tals bilar var/är väldigt populära men bland de som bryr sig. Frågan är egentligen varför du tror att det ska hålla för evigt?

60-70-kläder var jättepopulära också.. då när dom var faktiskt såldes, och kanske 30 år senare. Bilar följer samma mönster, färgerna, formerna, o.s.v. går i vågor. Med skillnaden att det finns ingen som är särskilt intresserad av att köpa en 100 år gammal bil medan den finns dom som mer än gärna köper 100 år gamla kläder om det råkar vara populärt med det modet just då.
Som du förstår är det just till de som är intresserade av jus USA bilar från 50 till 70-talet tråden vändersig till.

Det är möjligt att gamla Lee jeans i fint skick är värdefulla, jag tänker inte jämföra då jag inte har någon kunskap i gamla kläder.

En gammal Bentley från 20 och 30-talet betingar höga summor. Man kan följa auktioner i USA på nätet. Ex.vis från Mecum eller Barret Jackson. Många bilar i den kategorin går för flera miljoner.
Citera
2026-02-05, 23:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Vad tror ni att det kostar att renovera en veteranbil då? Vissa bilar är eftertraktade och därför dyra, och det kan ju såklart ändras, men renoveringskostnaden måste också beaktas.
Det kostar fett med fläsk att i princip bygga en ny bil av ett gammalt vrak, särskilt om man utöver delar skall betala någon för att göra jobbet.
Det är därför priserna är så höga på bra exemplar av rätt modell.
Jag har räknat på en bil som jag har köppt billigt! drygt 60000:- för ca 2,5år sen.
jag körde in den i garaget, (utan bromsar) det var ett bra objekt en omlack och en dålig reperation på 60talet efter en påkörning, stått i en lada i 35 år. ca 90% komplett
rost ja men aldrig rostlagad.
har en budget på 200.000 men då gör jag i princip allt själv.
det jag ska ta in är renovering av topparna, mest för att jag inte får låna hans maskin
Lacken byter jag kanske till mig kanske,, annars är det mesta mitt tidsfördriv.
Har ca 45 dagar på den nu och den ska snart börja monteras igen.lite kvar på ramen att fixa först.
Det är roligt att samla delar,, fast allt finns att köpas nytt men det kostar, så man letar på alla möjliga ställen.

Det är en Chevrolet Belair 57:a sportcoupe.
Citera
2026-02-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har en son som går fordon. Han har bara Saab för ögonen. Inga miljoner där att tjäna
Var glad för den grabben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in