2026-02-05, 10:36
Medlem
Jag satt och hjälpte en kompis med ansökan till arbetsförmedlingen. Och jag reagerade väldigt mycket på en sak där. Man måste anmäla sig dit exakt samma dag man blir arbetslös.

Att man inte får skicka in anmälan för sent kan jag köpa, men varför i helvete får man inte skicka in tidigare? Det är ju jordens enklaste sak att fixa ett fält där man fyller i det datumet anställningen upphör.

Det här känns nästan som att de avsiktligt har gjort på det sättet för att folk ska råka missa det hela.
Citera
2026-02-05, 10:40
Medlem
Japp inget man får lära sig i skolan men har du glapp så kan sgi:n försvinna
Citera
2026-02-05, 10:44
Medlem
sebastian66s avatar
Det finns ju någonting som heter att man måste rätta sig efter ledet och regler.
Om Försäkringskassan bara har detta alternativet så får man acceptera detta.
Man kan ju inte ändra på Systemet bara för att du tycker annorlunda. Försäkringskassan är ju sin egen arbetsgivare.
Jag kan inte säga att det kan vara några konstigheter att anmäla sig som arbetslös första dagen.
Visst det kan vara trevligt att göra detta några dagar innan. Men nu är ju läget så som det är.
Då får man liksom bara gilla läget som man säger.
Citera
2026-02-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det finns ju någonting som heter att man måste rätta sig efter ledet och regler.
Man kan ju inte ändra på Systemet bara för att du tycker annorlunda. Försäkringskassan är ju sin egen arbetsgivare.
Jag kan inte säga att det kan vara några konstigheter att anmäla sig som arbetslös första dagen.
Visst det kan vara trevligt att göra detta några dagar innan. Men nu är ju läget så som det är.
Många ord för ett icke-svar

Frågan är vad anledningen är och om det finns någon bra anledning att de inte tillåter att man anmäler i förväg. Och nej, självfallet går det inte att ändra enbart för att jag tycker så, men det här är garanterat något som berör hundratusentals.

Och även om man bortser från att det vore skönt att bara få det gjort för att minimera risken att man glömmer, så kan det ju uppstå problem den dagen. Man kanske blir sjuk eller råkar ut för en olycka, eller så kanske man tappar telefonen eller att internet strular eller att bankid ligger nere eller vad som helst.
Citera
2026-02-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66

Klart ma nrättar sig efter det som är, men att inte få ifrågasätta är korkat. Hur annars ändrar man system? Klart man kan göra förändring. Om inte hade vi fortfarane arbetat på helger och i 10h per dag. Hur fan tror du samhället byggts upp egentligen?
Citera
2026-02-05, 10:56
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Frågan är vad anledningen är och om det finns någon bra anledning att de inte tillåter att man anmäler i förväg. Och nej, självfallet går det inte att ändra enbart för att jag tycker så, men det här är garanterat något som berör hundratusentals.

Och även om man bortser från att det vore skönt att bara få det gjort för att minimera risken att man glömmer, så kan det ju uppstå problem den dagen. Man kanske blir sjuk eller råkar ut för en olycka, eller så kanske man tappar telefonen eller att internet strular eller att bankid ligger nere eller vad som helst.
Jag tänker lite grann på att det känns ju väldigt enkelt att anmäla första dagen. Det kan ju inte vara några större problem om du tänker förnuftigt.
Då känns det ganska meningslöst att göra en tråd för detta.. Du vet ju att det kommer inte att ändras bara för att du tycker detta. Man kan ändå vara glad för att vi har ett system som fungerar.
Citera
2026-02-05, 10:57
Medlem
Citat:

Jag gissar på att det handlar om att man faktiskt inte är arbetslös innan man avslutat sin nuvarande anställning.
Finns ju inget som hindrar personen att hitta ett nytt jobb med start direkt efter nuvarande anställning, och då behöver man ju aldrig vara inskriven på arbetsförmedlingen alls.
Citera
2026-02-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jag gissar på att det handlar om att man faktiskt inte är arbetslös innan man avslutat sin nuvarande anställning.
Finns ju inget som hindrar personen att hitta ett nytt jobb med start direkt efter nuvarande anställning, och då behöver man ju aldrig vara inskriven på arbetsförmedlingen alls.
Möjligt, men det är ju jordens lättaste sak att lösa. Man anmäler sig i förväg. Dagen man blir arbetslös så påbörjas någon process där arbetsförmedlingen kontaktar en och frågar om man har fått jobb.

Men det här systemet verkar ju vara designat för att sparka på de svaga. Sen kan man ju vara empatilös som sebastian66 ovan och tycka att det inte är några konstigheter. Vad bra för honom att han inte har några problem med sådant, men det finns massor av människor som har det.

Man hade ju också kunnat göra det lite mer generöst genom att ha en veckas spann eller något. För ska det verkligen göra så jäkla mycket om man är en dag sen? Och i synnerhet när det inte finns något sätt att skicka in i förväg.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-05 kl. 11:21.
Citera
2026-02-05, 11:23
Medlem
Man behöver inte anmäla sig första dagen. Endast om man kommer ansöka om någon form av ekonomisk ersättning

Och skulle man missa det, så spelar det ingen större roll. Då får man istället ersättning från den dagen man gör det om man är berättigad till ersättning.
Senast redigerad av BetterStories 2026-02-05 kl. 11:26.
Citera
2026-02-05, 11:27
Medlem
Citat:
Jag satt och hjälpte en kompis med ansökan till arbetsförmedlingen. Och jag reagerade väldigt mycket på en sak där. Man måste anmäla sig dit exakt samma dag man blir arbetslös.

Att man inte får skicka in anmälan för sent kan jag köpa, men varför i helvete får man inte skicka in tidigare? Det är ju jordens enklaste sak att fixa ett fält där man fyller i det datumet anställningen upphör.

Det här känns nästan som att de avsiktligt har gjort på det sättet för att folk ska råka missa det hela.

Du kan inte anmäla dig som öppet arbetslös före den dagen du är det, på grund av att du bland annat (högst troligt) skall söka ekonomisk ersättning för det hos till exempel a-kassa.
Däremot finns det inget hinder mot att du loggar in och skapar profil med CV (är en jäkla massa onödiga moment som ska bockas i för varje jobb man har haft, så det tar en stund).
Du kan då även göra profilen sökbar för potentiella arbetsgivare redan före det att du är öppet arbetslös.

Med tanke på att du hjälper din vän med det här, då blir jag aningen orolig för hans del....
Citera
2026-02-05, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man behöver inte anmäla sig första dagen. Endast om man kommer ansöka om någon form av ekonomisk ersättning

Och skulle man missa det, så spelar det ingen större roll. Då får man istället ersättning från den dagen man gör det om man är berättigad till ersättning.
Är det så? Ok, i så fall tycker jag inte att det är någon jättefara. Fortfarande borde det ändras, men då är det inte direkt någon katastrof.
Citera
2026-02-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du kan inte anmäla dig som öppet arbetslös före den dagen du är det, på grund av att du bland annat (högst troligt) skall söka ekonomisk ersättning för det hos till exempel a-kassa.
Däremot finns det inget hinder mot att du loggar in och skapar profil med CV (är en jäkla massa onödiga moment som ska bockas i för varje jobb man har haft, så det tar en stund).
Du kan då även göra profilen sökbar för potentiella arbetsgivare redan före det att du är öppet arbetslös.
Jo, som jag har varit inne på tidigare så kan man naturligtvis inte säga att man ÄR arbetslös före ett visst datum. Däremot borde man kunna anmäla att man kommer BLI arbetslös ett visst datum.

Citat:
Med tanke på att du hjälper din vän med det här, då blir jag aningen orolig för hans del....
Ska jag vara ärlig är min hjälp mest moraliskt stöd. Min vän behövde en spark i baken för att ta tag i det. Det är ju inte direkt ovanligt att folk som blir av med jobbet går ned sig och sluter sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in