Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Jag satt och hjälpte en kompis med ansökan till arbetsförmedlingen. Och jag reagerade väldigt mycket på en sak där. Man måste anmäla sig dit exakt samma dag man blir arbetslös.
Att man inte får skicka in anmälan för sent kan jag köpa, men varför i helvete får man inte skicka in tidigare? Det är ju jordens enklaste sak att fixa ett fält där man fyller i det datumet anställningen upphör.
Det här känns nästan som att de avsiktligt har gjort på det sättet för att folk ska råka missa det hela.
Du kan inte anmäla dig som öppet arbetslös före den dagen du är det, på grund av att du bland annat (högst troligt) skall söka ekonomisk ersättning för det hos till exempel a-kassa.
Däremot finns det inget hinder mot att du loggar in och skapar profil med CV (är en jäkla massa onödiga moment som ska bockas i för varje jobb man har haft, så det tar en stund).
Du kan då även göra profilen sökbar för potentiella arbetsgivare redan före det att du är öppet arbetslös.
Med tanke på att du hjälper din vän med det här, då blir jag aningen orolig för hans del....