2026-02-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, som jag har varit inne på tidigare så kan man naturligtvis inte säga att man ÄR arbetslös före ett visst datum. Däremot borde man kunna anmäla att man kommer BLI arbetslös ett visst datum.

Ska jag vara ärlig är min hjälp mest moraliskt stöd. Min vän behövde en spark i baken för att ta tag i det. Det är ju inte direkt ovanligt att folk som blir av med jobbet går ned sig och sluter sig.

Tanken med det är väl att det är en onödig tjänst att tillhandhålla, det vill säga, de ser inte behovet av det.

Angående det andra du nämner, det var fint att läsa och det hedrar dig.
Citera
2026-02-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tänker lite grann på att det känns ju väldigt enkelt att anmäla första dagen. Det kan ju inte vara några större problem om du tänker förnuftigt.

Nästan inget annat fungerar ju så. Att man måste anmäla flytt exakt den dagen man flyttar, att man ska lämna in sin deklaration på exakt sista dagen. Att man måste besiktiga bilen på exakt den dag det går ut. Att man måste ansöka om lånelöfte exakt den dag man ska gå på visning?

Nej, det är i princip bara här det är så.

Det är fullt rimligt att starta en tråd om det.
Citera
2026-02-05, 13:02
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Det går bra att anmäla sig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen senare om man vill. Jag gick arbetslös i en vecka innan jag anmälde mig hos dom. Det enda som händer är att man inte får någon ersättning från a-kassan för de dagarna man inte var inskriven hos Arbetsförmedlingen.
Citera
2026-02-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man behöver inte anmäla sig första dagen. Endast om man kommer ansöka om någon form av ekonomisk ersättning

Och skulle man missa det, så spelar det ingen större roll. Då får man istället ersättning från den dagen man gör det om man är berättigad till ersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Det går bra att anmäla sig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen senare om man vill. Jag gick arbetslös i en vecka innan jag anmälde mig hos dom. Det enda som händer är att man inte får någon ersättning från a-kassan för de dagarna man inte var inskriven hos Arbetsförmedlingen.
När jag läser på så verkar det som att det kan påverka ens SGI om man är sen.
Citera
2026-02-05, 13:05
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
När jag läser på så verkar det som att det kan påverka ens SGI om man är sen.
Det kan du nog ha rätt i. Jag har inte superkoll på alla regler. Tänkte nog mest på a-kassan när jag svarade tidigare men låter troligt det även kan påverka ens SGI.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-02-05 kl. 13:07.
Citera
2026-02-05, 13:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag satt och hjälpte en kompis med ansökan till arbetsförmedlingen. Och jag reagerade väldigt mycket på en sak där. Man måste anmäla sig dit exakt samma dag man blir arbetslös.

Att man inte får skicka in anmälan för sent kan jag köpa, men varför i helvete får man inte skicka in tidigare? Det är ju jordens enklaste sak att fixa ett fält där man fyller i det datumet anställningen upphör.

Det här känns nästan som att de avsiktligt har gjort på det sättet för att folk ska råka missa det hela.
Du MÅSTE inte anmäla dig samma dag. Du måste faktiskt inte anmäla dig alls. Dock får du ingen a-kassa förrän du anmält dig.

Men varför tycker du det är så konstigt? För min del tycker jag det är självklart att man inte kan anmäla sig som arbetslös förrän man verkligen ÄR arbetslös.

Jämför med sjukskrivning. Du kan inte sjukanmäla dig förrän du verkligen är sjuk. Du kan inte tänka att du kommer att vara sjuk måndag nästa vecka så du sjukanmäler dig i förväg och sedan ska försäkringskassan ringa dig och fråga om du verkligen är sjuk.
Citera
2026-02-05, 13:34
Medlem
Huvudanledningen till att man anmäler sig samma dag som man blir arbetslös och inte när man får veta att man ska bli arbetslös är att väldigt många fixar ett nytt jobb innan de blir arbetslösa, men då blir det extra byråkrati i onödan helt enkelt.
Citera
2026-02-05, 13:50
Medlem
Är ett led i kontrollen. Du kan inte på förhand veta att du kommer vara arbetslös en viss dag. Du kan ju faktiskt få ett jobb. Sedan ska du stå till arbetsmarknadens förfogande den dagen du anmäler dig arbetslös. Så du kommer inte ha ett giltigt skäl att inte ha tid att anmäla dig denna dag.
Citera
2026-02-05, 13:51
Medlem
För att dom vill spara pengar på misstag.
En dag ingen dag för en vanlig människa
Citera
2026-02-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du MÅSTE inte anmäla dig samma dag. Du måste faktiskt inte anmäla dig alls. Dock får du ingen a-kassa förrän du anmält dig.

Men varför tycker du det är så konstigt? För min del tycker jag det är självklart att man inte kan anmäla sig som arbetslös förrän man verkligen ÄR arbetslös.

Jämför med sjukskrivning. Du kan inte sjukanmäla dig förrän du verkligen är sjuk. Du kan inte tänka att du kommer att vara sjuk måndag nästa vecka så du sjukanmäler dig i förväg och sedan ska försäkringskassan ringa dig och fråga om du verkligen är sjuk.
Det finns en rätt markant skillnad mot sjukskrivning och det är att man rätt sällan vet i förväg när man blir sjuk, medan när det gäller arbetslöshet så är det ytterst sällan som man får gå på dagen i och med att man har uppsägningstid.

Och en gång när en kollega skulle utföra en planerad operation så sjukskrev han sig i förväg, just eftersom han visste i förväg när han skulle behöva vara sjukskriven. Så att sjukskriva sig i förväg går det också i de fall när man vet i förväg.
Citera
2026-02-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Är ett led i kontrollen. Du kan inte på förhand veta att du kommer vara arbetslös en viss dag. Du kan ju faktiskt få ett jobb. Sedan ska du stå till arbetsmarknadens förfogande den dagen du anmäler dig arbetslös. Så du kommer inte ha ett giltigt skäl att inte ha tid att anmäla dig denna dag.
Självklart kan man inte veta det med fullständig säkerhet. Men får man ett jobb så är det ju bara att man anmäler att man har fått jobb. Det måste man ju trots allt göra om man får ett jobb efter att man anmält sig, så det är ju inga konstigheter.
Citera
2026-02-05, 14:01
Medlem
Citat:
Självklart kan man inte veta det med fullständig säkerhet. Men får man ett jobb så är det ju bara att man anmäler att man har fått jobb. Det måste man ju trots allt göra om man får ett jobb efter att man anmält sig, så det är ju inga konstigheter.

Vänd på det. Varför inte bara anmäla rätt dag. Jag kommer säkert bli hungrig en viss dag. Då hjälper det inte att äta flera dagar innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in