2026-02-05, 03:59
Medlem
Mohaves avatar
Det händer ibland (alldeles nyss till exempel) att jag vaknar upp från en dröm som var så himla trevlig att jag bara vill somna om och drömma vidare den.

Finns det någon bra teknik för att göra detta?
Citera
2026-02-05, 04:13
Medlem
HerrTragisks avatar
Det ska finnas klardrömstekniker där man ska kunna drömma det man vill och styra drömmarna.
Jag själv har inte ägnat mig åt klardrömmar men en teknik kan vara att man testar sig själv dagtid huruvida man drömmer eller ej.

Sedan gör man förhoppningsvis detta i drömmen också, blir medveten om att man drömmer och kan därmed styra sin dröm.

Nu har jag aldrig gjort eller lyckats med detta med det är vad jag hört.

Mina lyckodrömmar är där jag drömmer hur jag flyger, där jag är pilot och flyger ett plan jag inte får flyga. Jag känner mig coolast i världen när jag får starta med ett snabbt flygplan och dra på gasen. I drömmen gör jag något förbjudet.

Sedan har jag flygdröm nummer två där min kropp kan studsa fram. Jag kan hoppa och flyga långa sträckor innan jag måste ta fart igen och känner mig märkvärdig när jag flyger förbi andra människor i drömmen som inte har denna förmåga.
Citera
2026-02-05, 05:06
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Ja det går , har gjort det flertalet gånger men kan tyvärr inte förklara hur det går till.
Citera
2026-02-05, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Det ska finnas klardrömstekniker där man ska kunna drömma det man vill och styra drömmarna.
Jag själv har inte ägnat mig åt klardrömmar men en teknik kan vara att man testar sig själv dagtid huruvida man drömmer eller ej.

Hur sjukt det än så låter så kan jag och miljontals människor intyga att detta funkar. Finns tom ett slags regelverk i drömvärlden.

Om man lägger ned lite tid och dedikation på klardrömmande med teknikerna i vaket tillstånd och drömdagbok så kan man bli en mästare. Jag lyckades inducerar klardrömmae nästan varje natt förut.
Citera
2026-02-05, 07:15
Medlem
Är det ”lucid dreaming” vi är inne på då?
Citera
2026-02-05, 09:17
Medlem
pn222jws avatar
Jag gör det ibland, så det är fullt möjligt. Du återminns så många starka detaljer som möjligt från drömmen - särskilt slutet - så att den kan fortsätta. För en högre drömsömn-kvalitet rekommenderas B-vitaminer.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29665762/
Citera
2026-02-05, 10:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Minns att jag lyckats med det några gånger. Fantiserar om drömmen under insomningen och sen fortsätter den när jag somnat.

Och det är inget mystiskt med det. Finns inget färdigt "manus" i hjärnan som ska berättas utan den tar ju sin egen väg.
Citera
2026-02-05, 14:08
Medlem
vitalsignss avatar
Det funkar ibland genom att fortsätta ha ögonen stängda, sen vänder du dig till andra sidan lugnt och sakta och slappnar av och somnar om.
Citera
2026-02-05, 17:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Får mig o tänka på när jag opererade ryggen, gick från att aldrig ha använt oxycontin/oxynorm till 40mg per dag första veckan.

Sov nästan dygnet runt första veckan och harre jävlar alltså, jag hade en dröm som sträckte sig över 6 dagar, varje gång jag somna så fortsatte jag med samma dröm och inte nog med att jag fortsatte, det va den mest färgstarka, väldetaljerade och tydliga dröm jag nånsin haft.

Trots att det gått lång tid så kommer jag fortfarande ihåg rätt mycket detaljer, oxy är en rätt elak medicin kan bla trigga beroende så tyvärr inget som kan använda regelbundet men ändå en intressant effekt, tyvärr försvann detta rätt snabbt när jag gick ned i dosering, 5mg hade ingen drömeffekt alls.
Det är nåt medicinbolagen borde titta på, kan dom få fram en medicin som triggar sånt drömmande utan elaka bieffekter så är det definitivt ett steg framåt i antidepressionsvärlden.
Citera
2026-02-20, 05:38
Medlem
Mohaves avatar
Igår natt var jag med om precis tvärtom. Jag hamnade i en dröm där jag var förföljd och allt var obehagligt, vakande till, somnade om men sen fortsatte bara den onda drömmen, typ som del 2 på en läskig tv-serie.

När jag vaknade mellan dessa drömmar försökte jag använda tankekraft för att halka in på en skön dröm, men jag fixade det inte.
Senast redigerad av Mohave 2026-02-20 kl. 05:41.
Citera
2026-02-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Minns att jag lyckats med det några gånger. Fantiserar om drömmen under insomningen och sen fortsätter den när jag somnat.

Och det är inget mystiskt med det. Finns inget färdigt "manus" i hjärnan som ska berättas utan den tar ju sin egen väg.

Jag brukar återkommande drömma att jag går in i nya byggnader och kollar var jag har utgångarna. Och nästa natt så brukar jag komma ihåg var jag har mina utgångar i byggnaden som jag drömde om natten innan 🙃

Sen är det för jäkla gott att sova och drömma, finns fan inget skönare 😅
Citera
2026-02-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Får mig o tänka på när jag opererade ryggen, gick från att aldrig ha använt oxycontin/oxynorm till 40mg per dag första veckan.

Sov nästan dygnet runt första veckan och harre jävlar alltså, jag hade en dröm som sträckte sig över 6 dagar, varje gång jag somna så fortsatte jag med samma dröm och inte nog med att jag fortsatte, det va den mest färgstarka, väldetaljerade och tydliga dröm jag nånsin haft.

Trots att det gått lång tid så kommer jag fortfarande ihåg rätt mycket detaljer, oxy är en rätt elak medicin kan bla trigga beroende så tyvärr inget som kan använda regelbundet men ändå en intressant effekt, tyvärr försvann detta rätt snabbt när jag gick ned i dosering, 5mg hade ingen drömeffekt alls.
Det är nåt medicinbolagen borde titta på, kan dom få fram en medicin som triggar sånt drömmande utan elaka bieffekter så är det definitivt ett steg framåt i antidepressionsvärlden.

Var det bara behagliga drömmar, ingen stress?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in