• 1
  • 2
2006-09-08, 20:17
Medlem
Ska köpa en ny dator äntligen och tänkte höra vad ni tror om detta.

Är inne på en mac, nämligen nya imac 24". Det som lockar är att man får skärm och dator i samma dator. hm.. Sen har den helt okej spec tycker jag. Hade tänkt köra både osx och windows. Är relativt dålig på datorer så jag ställer lite frågor här.

1. Skärmen - är den tillräckligt bra för en proffsfotograf? Ljusstyrka och viewing angle (178° horizontal/178° vertical säger inte mig ett piss) Är inte proffsfotograf men vil ändå ha nåt bra!

2. Grafikkort - NVIDIA GeForce 7600 GT graphics processor with 256MB of GDDR3 memory using PCI Express. Funkar för alla spel?

3. Processorn - Core 2 Duo 2.16 är väl inget mankan klaga på?

4. Ljud - Internal 24-watt digital amplifier. Funkar det att spela musik högt på dom och det låter fortfarande bra? Svårt att säga kanske, men räcker 24 watt vanligtvis?

5. Fler specar på http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Priser på denna leksak är 17k med studentrabbatt, plus att man får en ipod på köpet och en skrivare värd 850kr....

Bra eller anus? vad säger ni?
Citera
2006-09-09, 10:37
Medlem
felstavadds avatar
Bra, sen är den förbannat snygg också . -Jag röstar för.
Inte heller jag är speciellt hemma på tekninska specifikationer men Apple har överlag bra grejjer i sina maskiner.

Finns dock en sak som du kanske gör att du ska fundera på att vänta ett litet tag, det är att den innehåller som sagt de nya Core 2 duo processorena. Dessa är vad jag vet otestade i Macar och kan ev finnas lite barnsjukdomar. De ersatte som sagt de relativt nya Core duo processorena som sitter i Macbook Pro. Då hade vad jag vet ett fåtal MB Pro problem med värmeutveckling. Nu är ju Imacen stationär så just det problemet är väl kanske inte aktuellt men det kan ju finnas andra.

Gå in på www.99mac.se och kolla om några veckor så har kanske diskussionerna hunnit komma igång med lite synpunkter och tester. -De är ju de som är de riktigt vana Macanvändarna.

Beställde själv en Macbook som jag ser fram emot att få hem inom kort.
Citera
2006-09-09, 10:43
Medlem
Mm den är väldigt trevlig :-) Har också hört om macbookens barnsjukdomar.. Faktum är att jag står och väljer mellan en macbook och imac 24".. och det är väldigt stora skillnader :-)

Orkar nog inte vänta på att eventuella barnsjukdomar upptäckts och tagits bort. Apple brukar väl vara snälla och byta ut maskinen om man får en dålig..?
Citera
2006-09-09, 15:39
Medlem
526s avatar
Den senaste firmwaren till Macbook gör att fläkten går mer så temperaturen sjunker.

Grafikkortet i IMac 24" är utbytbart och kan alltså uppgraderas efter behov. Förlänger livstiden för maskinen.

Tror iMac 24" är en höjdare. (hoppas) Har beställt en i tisdags. Lite lång lev.tid dock.
Citera
2006-09-12, 12:20
Medlem
disco_volantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zman
Apple brukar väl vara snälla och byta ut maskinen om man får en dålig..?

Ska du inte vara helt hundra på. Om de är trevliga nog kan det nog dröja en bra stund innan du får en ny. Har en polare som köpte en ny MB som blev överhettad direkt och han skulle få en ny, väntade 6 månader men fick ingen. vet inte om han fått den nu, det var ett tag sen jag snackade med honom.
Citera
2006-09-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disco_volante
Ska du inte vara helt hundra på. Om de är trevliga nog kan det nog dröja en bra stund innan du får en ny. Har en polare som köpte en ny MB som blev överhettad direkt och han skulle få en ny, väntade 6 månader men fick ingen. vet inte om han fått den nu, det var ett tag sen jag snackade med honom.

Det är min erfarenhet iaf.. Och sen är det 4 månader sedan MB lanserades.. tråkigt om din kompis väntat i 6 månader då :-)
Citera
2006-09-12, 16:01
Medlem
Rans avatar
När det gäller frågorna om spelen och ljudet:
Vilka spel kommer du spela?
Idag fungerar alla spel på marknaden utan problem med ett 7300GT-kort, så det är inte så mycket att klaga på. Och när det gäller ljudet... Vill man spela musik för att lyssna på (och inte som bakrundsmusik/liknande) så måste man givetvis köpa högtalare. Ett par högtalare inbyggda i en datorskärm är aldrig lika bra som ett par datorhögtalare. Jag rekomenderar gärna Logitech Z-5500, kostar visserligen 3000:-, men väldigt fint ljud i dem.
Citera
2006-09-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
När det gäller frågorna om spelen och ljudet:
Vilka spel kommer du spela?
Idag fungerar alla spel på marknaden utan problem med ett 7300GT-kort, så det är inte så mycket att klaga på. Och när det gäller ljudet... Vill man spela musik för att lyssna på (och inte som bakrundsmusik/liknande) så måste man givetvis köpa högtalare. Ett par högtalare inbyggda i en datorskärm är aldrig lika bra som ett par datorhögtalare. Jag rekomenderar gärna Logitech Z-5500, kostar visserligen 3000:-, men väldigt fint ljud i dem.

Ang ljudet så kommer jag streama musik till stereon med hjälp av aitport extreme som jag redan har (kom jag på). Så de som sitter i skärmen duger säkert som datorhögtalare..

En annan fråga är: Hur bra är ATI Radeon X1600 med 256 MB VRAM (detta sitter på nya imac 20")? Jag spelar iofs inte jättemycket (för jag har ingen bra dator nu) men vill kunna spela UT2004, DOOM och liknande spel...
Citera
2006-12-24, 00:47
Medlem
pönoshts avatar
hm har funderat på att köpa ny dator ett tag nu, pc såklart hade jag ju tänkt men sedan jag upptäckte iMac'en på 24" blev jag helt såld.

Tycker det verkar vara ett jävligt bra köp, men... jag har inte lyckats förstå vad det finns för utgångar för ljud på maskinen, finns det några? är det bästa att köra med usb/firewire.ljudkort eller? (har ett audiophile usb, ska nog köpa ett bättre snart) Och finns det ingångar för bild? om man till exempel ville köra med en annan dator på samma skärm? med likvärdigt en kvm switch kanske..?

och sen. vad finns det för uppgraderingsmöjligheter på den? är det lika lätt att skruva isär den och byta delar som på en PC?

/Pönosht
Citera
2006-12-24, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
hm har funderat på att köpa ny dator ett tag nu, pc såklart hade jag ju tänkt men sedan jag upptäckte iMac'en på 24" blev jag helt såld.

Tycker det verkar vara ett jävligt bra köp, men... jag har inte lyckats förstå vad det finns för utgångar för ljud på maskinen, finns det några? är det bästa att köra med usb/firewire.ljudkort eller? (har ett audiophile usb, ska nog köpa ett bättre snart) Och finns det ingångar för bild? om man till exempel ville köra med en annan dator på samma skärm? med likvärdigt en kvm switch kanske..?

och sen. vad finns det för uppgraderingsmöjligheter på den? är det lika lätt att skruva isär den och byta delar som på en PC?

/Pönosht

Det du kan byta i 24" är : Grafikkort, hd och RAM Kanske CPU inte säker.

ONT: Sitter själv på 20" och är glad som en julgran över det hela. Inte haft ett enda problem. Kör även XP på den och kan lira dom senaste spelen (har dock bara 128mb kortet i) utan problem.

Sen att datorn är snyggast på dreamhack gör inte saken bättre.
Slå till, haru frågor skaru kolla in 99mac.se, vädligt hjälpsamma gubbar där.

Datorn kommer hålla. Min 600mhz iMac pensionerade jag 22mars detta året efter 5års hårdbruk.

edit: MAXAR ut2004 med max på ALLT på min 20" så du kan spela på i maxfps och panga hs
Lycka till nu!
Citera
2006-12-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zman
Ang ljudet så kommer jag streama musik till stereon med hjälp av aitport extreme som jag redan har (kom jag på). Så de som sitter i skärmen duger säkert som datorhögtalare..

En annan fråga är: Hur bra är ATI Radeon X1600 med 256 MB VRAM (detta sitter på nya imac 20")? Jag spelar iofs inte jättemycket (för jag har ingen bra dator nu) men vill kunna spela UT2004, DOOM och liknande spel...
Du kommer utan problem kunna spela ut2004 och doom(jag förmodar att du menar doom3) med den datorn.
Citera
2006-12-24, 01:49
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
Tycker det verkar vara ett jävligt bra köp, men... jag har inte lyckats förstå vad det finns för utgångar för ljud på maskinen, finns det några?

/Pönosht

Det finns en 3,5mm utgång (och ingång för den delen) som stödjer både analogt ljud och digitalt ljud (över mini-TOSLINK?).

Det finns ingen skärmingång, men däremot en skärmutgång (mini-DVI, kräver adapter för ca 200kr) så man kan använda en till skärm samtidigt med iMacen.

Grafikkortet är i MXM-format (samma som laptops) och kan vara nog så svårt att få tag på uppgraderingar till.

/Adrian
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in