Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Nej det är en missuppfattning, det finns en broms som helt kan stoppa pensionen om Sverige går dåligt. Dessutom får väl de flesta en ganska stor del som tjänstepension, som utbetalas 5 eller 10 år och sedan Noll.
De flesta länder t.ex UK USA Frankrike har en enorm pensionsskuld och man kommer inte att kunna hålla beloppen uppe på nuvarande nivå, särskilt inte när antalet invånare i nästan alla västländer börjar sjunka om 10 år. Som Italien eller Japan nu. I Japan får man nästan ingen pension längre och det finns 100.000-tals som måste jobba när de är över 80. Japan tappad 1M människor förra året och det blir samma de kommande 30 åren.
Det finns även en gas. Men det har inget med om du är på första året av pensionen eller varit pensionär i 20 år, det är ju utvecklingen i samhället som styr det. Pengar betalas ju löpande, att ens eget "konto" är tömt har ingen betydelse, det är ju bara ett teoretiskt värde på hur mycket man betalt in
Jag har halva min tjänstepension vald som livet ut (med efterlevandeskydd), andra halvan ska jag ta ut så fort så möjligt (men utan att hamna på statlig skatt) så de sitter på mitt konto om man dör tidigt. Sen tar jag ut av de pengarna i lagom takt. Troligen ha man större behov vid 65 än 80, och bara den livslånga nivån är tillräckligt hög kan man ha lite högre kostnader i början, tex resa, köra sportbil eller vad man nu vill göra.