2026-02-05, 11:10
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men om jag tar ut det vid 55 och fortsätter att jobba med en lön som redan ligger över brytpunkten, då blir det 50% skatt på hela delen från tjänstepensionen.

Man kan inte jobba (särskilt mycket) om man ska ta ut tjänstepensionen.
Citera
2026-02-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja det kommer bli en härlig tillvaro. Får hoppas pengarna är värda något vid den tidpunkten

40 är beräknat i dagens penningvärde, insättningarna ökar ju varje år, så den summa man får ut ökar motsvarande.
Citera
2026-02-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Rent matematiskt så borde din pension minska med minst 50%. De sista 10 åren man jobbar drar in ett enormt överbelopp och värdestegringar på börsen av ditt pensionskapital sker nästan totalt de sista 10 åren.

Jag tänker göra tvärtom, jobba tills jag dör i min egen firma, och spara alla pensionspengar på bankkontot. Men då gillar jag naturligtvis mitt jobb och det går att sköta när man är 80.

De pengarna som redan är insatta fortsätter ju att öka, ju närmare pension man kommer desto mindre hinner pengarna växa, så att det blir 50% lägre är det inga beräknar som ger, utan 20-25% lägre är det man hamnar på.
Citera
2026-02-05, 11:18
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Man kan inte jobba (särskilt mycket) om man ska ta ut tjänstepensionen.

Det är det jag menar, de flesta har nog inte en tjänstepension som är stor nog för att kunna ta ut den vid 55, då kommer de inte klara sig till den vanliga pensionen.
Citera
2026-02-05, 11:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
De pengarna som redan är insatta fortsätter ju att öka, ju närmare pension man kommer desto mindre hinner pengarna växa, så att det blir 50% lägre är det inga beräknar som ger, utan 20-25% lägre är det man hamnar på.
Jo men då tänker du utspritt över hela pensionsåldern 67-87 men jag tänker, enbart matematiskt, att de sista åren 80-87 finns nästan inga pengar kvar som kan växa och man får nära noll pension. För en mycket stor del av dina pensionspengar är värdeutveckling, som till största delen sker de sista 10 åren.
Citera
2026-02-05, 11:21
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Det är det jag menar, de flesta har nog inte en tjänstepension som är stor nog för att kunna ta ut den vid 55, då kommer de inte klara sig till den vanliga pensionen.

Tråden handlar om en person med väldigt mycket sparkapital som funderar på att inte ha någon inkomst under tio år.

Det funderar jag också på. Tjänstepension från 55 och inkomstpension vid 65 eller 63 eller vad det är är bonusar.
Citera
2026-02-05, 11:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Tråden handlar om en person med väldigt mycket sparkapital som funderar på att inte ha någon inkomst under tio år.

Gör den" Hur mycket sabbar man pensionen om man slutar arbeta vid 55 år?"

Jag kan inte se att det nämns någonstans.
Citera
2026-02-05, 11:23
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Gör den" Hur mycket sabbar man pensionen om man slutar arbeta vid 55 år?"

Jag kan inte se att det nämns någonstans.

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.
Citera
2026-02-05, 11:26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja.

Ok fair enough.
Citera
2026-02-05, 11:41
Medlem
Citat:
Jo men då tänker du utspritt över hela pensionsåldern 67-87 men jag tänker, enbart matematiskt, att de sista åren 80-87 finns nästan inga pengar kvar som kan växa och man får nära noll pension. För en mycket stor del av dina pensionspengar är värdeutveckling, som till största delen sker de sista 10 åren.

Man får ju samma utbetalning livet ut av det som kommer ifrån pensionssystemet, om man inte väljer att ta ut tjänstepension över en viss period
Citera
2026-02-05, 11:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man får ju samma utbetalning livet ut av det som kommer ifrån pensionssystemet, om man inte väljer att ta ut tjänstepension över en viss period
Nej det är en missuppfattning, det finns en broms som helt kan stoppa pensionen om Sverige går dåligt. Dessutom får väl de flesta en ganska stor del som tjänstepension, som utbetalas 5 eller 10 år och sedan Noll.

De flesta länder t.ex UK USA Frankrike har en enorm pensionsskuld och man kommer inte att kunna hålla beloppen uppe på nuvarande nivå, särskilt inte när antalet invånare i nästan alla västländer börjar sjunka om 10 år. Som Italien eller Japan nu. I Japan får man nästan ingen pension längre och det finns 100.000-tals som måste jobba när de är över 80. Japan tappade 1M människor förra året och det blir samma de kommande 30 åren.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-05 kl. 11:53.
Citera
2026-02-05, 11:58
Medlem
Citat:
Nej det är en missuppfattning, det finns en broms som helt kan stoppa pensionen om Sverige går dåligt. Dessutom får väl de flesta en ganska stor del som tjänstepension, som utbetalas 5 eller 10 år och sedan Noll.

De flesta länder t.ex UK USA Frankrike har en enorm pensionsskuld och man kommer inte att kunna hålla beloppen uppe på nuvarande nivå, särskilt inte när antalet invånare i nästan alla västländer börjar sjunka om 10 år. Som Italien eller Japan nu. I Japan får man nästan ingen pension längre och det finns 100.000-tals som måste jobba när de är över 80. Japan tappad 1M människor förra året och det blir samma de kommande 30 åren.

Det finns även en gas. Men det har inget med om du är på första året av pensionen eller varit pensionär i 20 år, det är ju utvecklingen i samhället som styr det. Pengar betalas ju löpande, att ens eget "konto" är tömt har ingen betydelse, det är ju bara ett teoretiskt värde på hur mycket man betalt in

Jag har halva min tjänstepension vald som livet ut (med efterlevandeskydd), andra halvan ska jag ta ut så fort så möjligt (men utan att hamna på statlig skatt) så de sitter på mitt konto om man dör tidigt. Sen tar jag ut av de pengarna i lagom takt. Troligen ha man större behov vid 65 än 80, och bara den livslånga nivån är tillräckligt hög kan man ha lite högre kostnader i början, tex resa, köra sportbil eller vad man nu vill göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in