Igår, 09:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det jag tror många inte riktigt förstår när de tittar på minpension.se och ser att pensionen minskar kraftigt om de går vid 63 istället för vid 67 är att det inte beror särskilt mycket på intjäningen mellan 63 och 67.

Det beror ju mest på att pensionsmyndigheten räknar på en genomsnittslivslängd på 83. Går man i pension vid 63 räknar de på att pengarna ska räcka i 20 år. Går man i pension vid 67 behöver pengarna bara räcka i 16 år. Därav drygt 20% lägre pension.
Men du har väl tjänstepension från din arbetsgivare, eller?
Den betalas in normalt till man fyller 65. Är så enligt kollektivavtalet och går att förhandla med arbetsgivaren att de fortsätter att betala in till man slutar om man jobbar längre än 65.

Jag tror det är rätt många som behöver lära sig hur pensionen fungerar. Annars blir det ett bistert uppvaknande när man ska få ut pension som ofta är betydligt lägre än tidigare inkomst.
Citera
Igår, 09:56
Medlem
Jag slutade vid ~55 med kontorsslaveriet. Gör iofs lite annat nu. Det absolut viktigaste för mig var att se till att klara mig UTAN statlig pension. Det kommer urholkas tack vare allla raketforskare/Gängkriminella/SFI proffs/10 barns kärringar som också ska ha sin välförjänta pension.

Statlig pension ska ses som ren bonus. Det lilla som blir.
Citera
Igår, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja det beror väl också på inkomst. Jag kommer enligt prognos ha 87.000 kr i pension vid 67 som ökar varje år. Man kan väl ändra på den också och börja högt och minska.

Men med isk och pension kan jag gå vid 60 om jag vill

Ja, då blir det såklart större skillnad, jag ligger runt 40, och det lever jag bra på. Kommer att kunna unna mig mer än idag iom utflyttade barn, lägre/inga lån, slutar spara, löst de stora underhållspunkterna på huset.
Citera
Igår, 10:07
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
För att man inte vill skatta bort 50%?

Varför är det 50% skatt om man bara lever på tjänstepensionen? Lär inte bli gigantiska belopp.
Citera
Igår, 10:10
Medlem
Tricket är att ha en förmögenhet som kan jobba, dvs ge en avkastning som motsvarar en lön. Då kan man sluta jobba närsomhelst faktiskt, även om man är 20 år och aldrig har jobbat.

Tyvärr uppnår man inte denna "magiska" nivå, då förbrukas pengarna ganska snabbt. Ju mindre förmögenhet kvar desto snabbare förbrukas de.

En del kalkylerar med att gå i pension tidigt för de tänker att de dör vid 60-65 års ålder och de lever då ganska gott, medan andra som går i pension tidigt kan vara ganska bekymrade över hur ekonomin då blir när de är 70-85 år gamla.

Andra kalkylerar med att de ändå kommer att få garantipension och att det spelar ingen roll att det är såpass lite pengar, de ska ändå bara bo i en liten billig sommarstuga och inte göra något mer av sina liv än att sitta där i sin lilla billiga sommarstuga.
Citera
Igår, 10:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVaFxx
Jag slutade vid ~55 med kontorsslaveriet. Gör iofs lite annat nu. Det absolut viktigaste för mig var att se till att klara mig UTAN statlig pension. Det kommer urholkas tack vare allla raketforskare/Gängkriminella/SFI proffs/10 barns kärringar som också ska ha sin välförjänta pension.

Statlig pension ska ses som ren bonus. Det lilla som blir.
Oj, då har du nog misslyckats med att skaffa dig en bra pension.
Jag får ut nästan 40 000 kr/månad (före skatt) i pension från Pensionsmyndigheten.
Utöver det får jag ut en hel del i tjänstepension från olika bolag.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Varför är det 50% skatt om man bara lever på tjänstepensionen? Lär inte bli gigantiska belopp.
Om man fortsätter att arbeta så blir det stora belopp. Jag tror att det är få som har tillräcklig tjänstepension för att sluta arbeta vid 55.

Mitt mål (just nu) är att sluta arbeta vid 64 och börja ta ut allmän pension vid 73, då kommer jag att ligga på en pension runt 60k i månaden från 64 och resten av livet. Fyller 50 i år.
Citera
Igår, 10:20
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Om man fortsätter att arbeta så blir det stora belopp. Jag tror att det är få som har tillräcklig tjänstepension för att sluta arbeta vid 55.

Mitt mål (just nu) är att sluta arbeta vid 64 och börja ta ut allmän pension vid 73, då kommer jag att ligga på en pension runt 60k i månaden från 64 och resten av livet. Fyller 50 i år.

Om man tar ut den vid 55 gällde frågan. Tjänstepensionen är en bonus utöver sparade medel. Ingen risk för 50% skatt och låsta pengar blir egna olåsta pengar.
Citera
Igår, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ja, då blir det såklart större skillnad, jag ligger runt 40, och det lever jag bra på. Kommer att kunna unna mig mer än idag iom utflyttade barn, lägre/inga lån, slutar spara, löst de stora underhållspunkterna på huset.

Ja det kommer bli en härlig tillvaro. Får hoppas pengarna är värda något vid den tidpunkten
Citera
Igår, 10:29
Medlem
Paris24s avatar
Rent matematiskt så borde din pension minska med minst 50%. De sista 10 åren man jobbar drar in ett enormt överbelopp och värdestegringar på börsen av ditt pensionskapital sker nästan totalt de sista 10 åren.

Jag tänker göra tvärtom, jobba tills jag dör i min egen firma, och spara alla pensionspengar på bankkontot. Men då gillar jag naturligtvis mitt jobb och det går att sköta när man är 80.
Citera
Igår, 10:52
Medlem
löls avatar
Du får väl ute en 1/5 del?
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Om man tar ut den vid 55 gällde frågan. Tjänstepensionen är en bonus utöver sparade medel. Ingen risk för 50% skatt och låsta pengar blir egna olåsta pengar.

Men om jag tar ut det vid 55 och fortsätter att jobba med en lön som redan ligger över brytpunkten, då blir det 50% skatt på hela delen från tjänstepensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in