2026-02-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Eftersom inte mycket annat hjälper mot nervsmärtor, så får man väl göra det då?

Det kan vara värt för TS att undersöka i alla fall.
Thca är ju ett lagligt alternativ för att testa.
Citera
2026-02-05, 11:44
Medlem
Dr Coimbras protokoll - höga doser vitamin D.
Kombinera med K2 för att minska risken för hyperkalcemi.
Citera
2026-02-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
80-125% vad? Vad består skillnaden i?

Ts. Har du pratat med din läkare om APL/extempore? Licens?

Jag har mailat APL/extempore, men frågan är om de verkligen får tillverka exakta kopior av Yentreve 20mg. Fyfan, det brinner i benen dygnet runt hur kan det ens få gå till på detta vis att samma medicin fungerar helt olika. ;(
Citera
2026-02-05, 16:48
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Thca är ju ett lagligt alternativ för att testa.

Det var något nytt för mig. Du menar att det skulle kunna hjälpa TS på samma sätt?

Och var köper man detta?
Citera
2026-02-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det var något nytt för mig. Du menar att det skulle kunna hjälpa TS på samma sätt?

Och var köper man detta?
Här exempelvis, men det är inte billigt.

https://smoketower.com/
Citera
2026-02-05, 20:46
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Forskningen som pågår i många, många, många år kostar höga löner, lokaler, material, djurförsök och försök på människor.

Att göra en tablett från ett redan givet recept och bygga upp en produktionslinje i en redan fungerande fabrik i ett låglöneland i Asien kostar inte lika mycket.

Det enda som är vettigt i det du skriver är låglöneland. Alla investeringar kan räknas bort vid jämförelsen för de är redan gjorda.

Mest troligen handlar det om att man vill göra större vinster och därför byter till att sälja ett nytt preparat som det är patent på.

Patent i väst varar länge. Kolla bara på t.ex. Novo Nordisk och andra bolag. Läkemedelsbolag är bland de största vi har. Så det är inte direkt synd om dem.
Citera
2026-02-06, 03:48
Medlem
Helvete vad ont det gör, sitter här mitt i natten med extrem nervsmärta.
Jävla skit att generika kan suga så hårt i jämförelse med orginalet.

Citera
2026-02-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diagnos1
Tack för alla svar!

Ja, har testat en massa olika läkemedel men inte så många olika fabrikat då jag inte visste att samma medicin kan skilja så enormt mycket mellan olika fabrikat. Har tidigare b.la testat:
Palexia tapentadol (blev beroende), Lyrica pregabalin (gav yrsel), Gabapentin (dålig effekt) och Saroten (kraftig hjärtklappning).

Duloxetin Yentreve 20mg var det enda som gav bra effekt utan överdriven biverkning. Finns 4st generika/kopior på svenska marknaden, har testat 2 av dessa. Länk: https://fass.se/product/20040607009727/pl
-Duloxetin Actavis 20mg (gav kraftiga biverkningar)
-Duloxetin Stada 20mg (den har jag nu, ger kraftigt stickande värk i ben och fötter, ger heller inte speciellt bra effekt, dock bara gått 3 veckor sen jag började testa denna variant).
Ej testat: Duloxetin Accordpharma 20mg och Loxentia 20mg. Enligt ChatGPT är de inte speciellt lika Yentreve, vet ej om det stämmer dock.

Tack för tipset, ska testa maila dem! Synd att man inte känner någon som jobbar som kemiskt som kan tillverka en egen exakt kopia av Yentreve. Det hade ju räddat mitt liv. Typ chefen på den enheten

Jag ska be min ms-läkare om en remiss till smärtläkaren igen. Tack.
Ja, det suger verkligen att samma "medicin" från olika fabrikat kan skilja så pass mycket.

Förlåt, men medicinen är exakt densamma även om den har tillverkats av en annan tillverkare och det står ett annat namn på förpackningen. Är innehållet detsamma så är effekten densamma.
Citera
2026-02-12, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man mäter hur mycket substans som är i blod efter samma intervall.
Originalmedicinen är 100 % aktiv substans. Generika får vara mellan 80 och 125 %.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bioekvivalens jämfört med märkespreparatet får ha 80-125 %. Det är därför apotekare säger att det är samma substans i. Eftersom det är sant. Men du hör dem aldrig säga att det är lika mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Septagonal
https://www.tlv.se/download/18.467926b615d084471ac33151/1592908040715/Kunskapsunderlag_forskrivare_tryckoriginal.pdf

Tack som fan zombie-nation och Septagonal!
Detta öppnade upp ögonen för mig. Så bara för att det står 20mg, behöver inte ens kroppen ta upp 20mg.

Jag testade 4x Duloxetin STADA 20mg och fick ett smärtstillande som påminner om 3x Duloxetin Yentreve 20mg i effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Eftersom duloxetinhydroklorid är det verksamma ämnet och det finns andra mediciner som har detta så borde det gå att hitta nåt som funkar? Duloxetin Stada eller Sandoz eller något av de andra namnen? Anclaim, Aritavi?
Har du provat Gabapentin som också är mot nervsmärta?

Tack för tipset. Precis, jag ska pröva lite olika tillverkare och se vad jag kan få ut för effekt.
https://fass.se/product/20140816000277/pl
Jag har testat Gabapentin Actavis i höga doser men det var värdelöst.
Citera
2026-02-12, 01:32
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Hej!

Jag lider av MS (multipel skleros) och har extrem nervsmärta. Är sängliggande och har ständigt minst 7/10 i smärta, kan ej sova om nätterna p.g.a smärtan, kan ej ta mig ut eftersom kylan gör det ännu värre.
Tack vare smärtläkare har vi lyckats hitta en medicin, Yentreve (duloxetin) som hjälpt mig väldigt mycket.

Idag dessvärre fick jag nyheten att Yentreve slutat tillverkas!
"We would like to inform you that Yentreve has been discontinued and is no longer manufactured globally".

Eftersom jag testat alla kopior/generika av duloxetin som finns på marknaden och inget fungerat ens i närheten lika bra så är jag rätt så körd.

- Hur kan det ens få se ut så här att tillverkare bara helt plötsligt kan sluta tillverka en medicin som t.ex varit en livräddare för mig?

- Hur kan fabrikat skilja sig så mycket när det är samma medicin? Man testar ju nästan alltid ett fabrikat. Funkar det dåligt eller ger biverkningar säger man “den här funkade inte” och då byter läkaren ofta till en helt annan medicin? Varför informeras vi inte om detta? Tvärtom ljuger ofta Apotekare om att generika d.v.s kopian är likadan men billigare.

Detta är ju helt sjukt!

Jobbig sits, hoppas du löser detta....men intressant tycker jag är att Yentreve är en kiss-medicin för kvinnor som kissar ner sig, förstärker sphincter-muskeln (fisringen/pruttskruven).

Är du säker på att den hjälpt dig med smärtan?? Kan det vara placebo?

I vilket fall, prova CBD-olja.
Citera
2026-02-12, 02:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Detta öppnade upp ögonen för mig. Så bara för att det står 20mg, behöver inte ens kroppen ta upp 20mg.

Jag testade 4x Duloxetin STADA 20mg och fick ett smärtstillande som påminner om 3x Duloxetin Yentreve 20mg i effekt.

Tack för tipset. Precis, jag ska pröva lite olika tillverkare och se vad jag kan få ut för effekt.

Roligt att kunna vara lite hjälpsam.
Citera
2026-02-12, 21:07
Medlem
Citat:

Jag vill bara påpeka att för att läkemedel ska uppfylla läkemdedelsverkets krav på att vara utbytbara så måste de vara bioekvivalenta och alltså ta upp lika mycket av det verksamma ämnet i kroppen så du behöver inte oroa dig för att din kropp ska få olika effekt bara för att det står olika namn på förpackningen. Är de utbytbara så ger de samma effekt - du kan läsa om detta på läkemedelsverket.se om du vill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in