2026-02-04, 20:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
80-125% vad? Vad består skillnaden i?

Man mäter hur mycket substans som är i blod efter samma intervall.

Originalmedicinen är 100 % aktiv substans. Generika får vara mellan 80 och 125 %.
Citera
2026-02-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diagnos1
Hej!

Jag lider av MS (multipel skleros) och har extrem nervsmärta. Är sängliggande och har ständigt minst 7/10 i smärta, kan ej sova om nätterna p.g.a smärtan, kan ej ta mig ut eftersom kylan gör det ännu värre.
Tack vare smärtläkare har vi lyckats hitta en medicin, Yentreve (duloxetin) som hjälpt mig väldigt mycket.

Idag dessvärre fick jag nyheten att Yentreve slutat tillverkas!
"We would like to inform you that Yentreve has been discontinued and is no longer manufactured globally".

Eftersom jag testat alla kopior/generika av duloxetin som finns på marknaden och inget fungerat ens i närheten lika bra så är jag rätt så körd.

- Hur kan det ens få se ut så här att tillverkare bara helt plötsligt kan sluta tillverka en medicin som t.ex varit en livräddare för mig?

- Hur kan fabrikat skilja sig så mycket när det är samma medicin? Man testar ju nästan alltid ett fabrikat. Funkar det dåligt eller ger biverkningar säger man “den här funkade inte” och då byter läkaren ofta till en helt annan medicin? Varför informeras vi inte om detta? Tvärtom ljuger ofta Apotekare om att generika d.v.s kopian är likadan men billigare.

Detta är ju helt sjukt!

Eftersom duloxetinhydroklorid är det verksamma ämnet och det finns andra mediciner som har detta så borde det gå att hitta nåt som funkar? Duloxetin Stada eller Sandoz eller något av de andra namnen? Anclaim, Aritavi?
Har du provat Gabapentin som också är mot nervsmärta?
Jag håller med om att det suger när mediciner plötsligt utgår men håller tummarna för att du hittar nåt!
Citera
2026-02-04, 20:19
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man mäter hur mycket substans som är i blod efter samma intervall.

Originalmedicinen är 100 % aktiv substans. Generika får vara mellan 80 och 125 %.
Har du en källa på att en generika kan innehålla 80% av aktiv substans och det då är bioekvivalent med originalläkemedlet?
Citera
2026-02-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag tror inte apotekare ljuger, däremot så är det en mängd som är mindre kunniga i dag än förr. I alla fall sa min läkare att man gjort om utbildningen till Apotekaryrket så att den är sämre nuförtiden.

Därför så är det bra att man själv läser på och håller koll som du ju gör.

Jag funderar på om du skulle kunna få kontakt med typ nån kemist som kanske kan göra en analys. KAN Det finnas flera verksamma ämnen eller något som gör att den tas upp olika eller något ? är man kanske inte riktigt ärlig med mängden. Dom andra kanske inte har samma mängd.

Om det är flera ämnen kanske man kan kombinera två olika recept i så fall ?

Skriv till det här bolaget beskriv problemet, om dom kan rekommendera någon ersättande medicin av någon konkurrent. Försök kontakta dom bolagen du testat och säg att dom inte får lika bra effekt och se om du får svar ?

Det är vad jag kommer på just nu.

Hur många ggr har man inte stått framför en apotekare som stirrar på sin skärm och säger;
Nej den medicinen är slut och restad i hela Europa.

Sen får du ägna 10minuter åt att tjafsa med vederbörande för att tillslut få reda på att det finns 99 andra mediciner, varav 50st olika ligger på hyllan bakom henne, samma sak men med ett annat namn, ibland även en annan variant från samma tillverkare.

Jag tänker att om ett bolag slutar tillverka en medicin så borde de väl logiskt sett kunna hjälpa till så man kan hitta en lösning på problemet oxå.
Citera
2026-02-04, 20:45
Medlem
borrasss avatar
Det som kommer hjälpa dig är Heroin.
Ja det är helt sant och det går att leva ett vanligt liv även fast man är beroende av heroin.
Skit i moral och allt det, du har MS och vill må ok jue.
Citera
2026-02-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Har du en källa på att en generika kan innehålla 80% av aktiv substans och det då är bioekvivalent med originalläkemedlet?

https://www.tlv.se/download/18.467926b615d084471ac33151/1592908040715/Kunskapsunderlag_forskrivare_tryckoriginal.pdf
Citera
2026-02-04, 23:06
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag fattar din besvikelse. Att äntligen hitta nåt som hjälper. Och så blir det så här.

Jag tror det är så här:

Yentreve var den första medicinen med duloxetin. Och man hade rätt till patenten i ett antal år. Sen fick andra bolag rätt att tillverka medicinen. Förmodligen till ett billigare pris eftersom de företagen inte hade några dyra forskningskostander. Och då blev det tyvärr till slut inte lika lönsamt att tillverka Yentreve.

Hur kan ett företag som inte har produktionskapaciteten för ett läkemedel sätta upp denna och sälja billigare än det företag som redan har den? Det måste ju rimligen kosta dem mer än för företaget som redan har den och inte behöver köpa något.
Citera
2026-02-05, 00:05
Medlem
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Eftersom duloxetinhydroklorid är det verksamma ämnet och det finns andra mediciner som har detta så borde det gå att hitta nåt som funkar? Duloxetin Stada eller Sandoz eller något av de andra namnen? Anclaim, Aritavi?
Har du provat Gabapentin som också är mot nervsmärta?
Ja, har testat en massa olika läkemedel men inte så många olika fabrikat då jag inte visste att samma medicin kan skilja så enormt mycket mellan olika fabrikat. Har tidigare b.la testat:
Palexia tapentadol (blev beroende), Lyrica pregabalin (gav yrsel), Gabapentin (dålig effekt) och Saroten (kraftig hjärtklappning).

Duloxetin Yentreve 20mg var det enda som gav bra effekt utan överdriven biverkning. Finns 4st generika/kopior på svenska marknaden, har testat 2 av dessa. Länk: https://fass.se/product/20040607009727/pl
-Duloxetin Actavis 20mg (gav kraftiga biverkningar)
-Duloxetin Stada 20mg (den har jag nu, ger kraftigt stickande värk i ben och fötter, ger heller inte speciellt bra effekt, dock bara gått 3 veckor sen jag började testa denna variant).
Ej testat: Duloxetin Accordpharma 20mg och Loxentia 20mg. Enligt ChatGPT är de inte speciellt lika Yentreve, vet ej om det stämmer dock.

Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Något som kan vara värt att undersöka är om läkaren kan hjälpa till med att ansöka om specialtillverkning (extempore) av ditt läkemedel, då med samma dosering av aktiva substansen och samma tillsatsämnen som originalet, förstås. Det måste gå genom företag/region - man kan inte som privatperson beställa specialmedicin.

OBS jag vet inte alls om det går att få igenom detta i fall som ditt, och om det då skulle kosta en massa. Men jag tror att det alltså kan vara värt att kolla upp.

Se https://www.apoteket.se/vard-foretag/tjanster/extempore/ och https://www.apl.se/om-apl.html
Tack för tipset, ska testa maila dem! Synd att man inte känner någon som jobbar som kemiskt som kan tillverka en egen exakt kopia av Yentreve. Det hade ju räddat mitt liv. Typ chefen på den enheten

Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Bör väl kunna bero på lösningens PH, för hur ska man annars på ett logiskt vis kunna förklara att effekterna blir helt olika av exakt samma ämne?
Har du fört detta på tal med din läkare?
Jag ska be min ms-läkare om en remiss till smärtläkaren igen. Tack.
Ja, det suger verkligen att samma "medicin" från olika fabrikat kan skilja så pass mycket.
Senast redigerad av diagnos1 2026-02-05 kl. 00:29.
Citera
2026-02-05, 00:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Hur kan ett företag som inte har produktionskapaciteten för ett läkemedel sätta upp denna och sälja billigare än det företag som redan har den? Det måste ju rimligen kosta dem mer än för företaget som redan har den och inte behöver köpa något.

Forskningen som pågår i många, många, många år kostar höga löner, lokaler, material, djurförsök och försök på människor.

Att göra en tablett från ett redan givet recept och bygga upp en produktionslinje i en redan fungerande fabrik i ett låglöneland i Asien kostar inte lika mycket.
Citera
2026-02-05, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Jag känner en kille som körde omkull på motorcykel. Han har nervsmärtor. Han får medicinsk cannabis utskriven, ja, du hörde rätt. Och detta i Sverige!
Det beror på vilket län man bor i.
Grannen fick det på recept, men blev tvungen att resa till Danmark för att hämta ut det.
Citera
2026-02-05, 06:54
Medlem
Jag har en annan diagnos än dig men har en medicin som gör mig helt smärtfri: Low dose natrexone (LDN). Vet att den fungerar för vissa med MS. Skrivs ut off label och vanlig dos brukar vara 4,5 mg.
https://www.nationalmssociety.org/news-and-magazine/momentum-magazine/living-well/low-dose-naltrexone-usage-in-ms
Citera
2026-02-05, 08:09
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det beror på vilket län man bor i.
Grannen fick det på recept, men blev tvungen att resa till Danmark för att hämta ut det.

Eftersom inte mycket annat hjälper mot nervsmärtor, så får man väl göra det då?

Det kan vara värt för TS att undersöka i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in