Citat:
Ursprungligen postat av
diagnos1
Hej!
Jag lider av MS (multipel skleros) och har extrem nervsmärta. Är sängliggande och har ständigt minst 7/10 i smärta, kan ej sova om nätterna p.g.a smärtan, kan ej ta mig ut eftersom kylan gör det ännu värre.
Tack vare smärtläkare har vi lyckats hitta en medicin, Yentreve (duloxetin) som hjälpt mig väldigt mycket.
Idag dessvärre fick jag nyheten att Yentreve slutat tillverkas!
"We would like to inform you that Yentreve has been discontinued and is no longer manufactured globally".
Eftersom jag testat alla kopior/generika av duloxetin som finns på marknaden och inget fungerat ens i närheten lika bra så är jag rätt så körd.
- Hur kan det ens få se ut så här att tillverkare bara helt plötsligt kan sluta tillverka en medicin som t.ex varit en livräddare för mig?
- Hur kan fabrikat skilja sig så mycket när det är samma medicin? Man testar ju nästan alltid ett fabrikat. Funkar det dåligt eller ger biverkningar säger man “den här funkade inte” och då byter läkaren ofta till en helt annan medicin? Varför informeras vi inte om detta? Tvärtom ljuger ofta Apotekare om att generika d.v.s kopian är likadan men billigare.
Detta är ju helt sjukt!
Ja det är märkligt då jag också har reagerat på det, tanten på apoteket säger "vi har den med ett annat märke"
Kommer hem och öppnar upp ser annorlunda ut och även lukten starkt av nagellack eller något åt det hållet medans de andra "likadan" jag haft inte luktar någonting alls.
Tråkigt, bara fortsätta prova olika.
Sen det vanliga sjukgymnastik, värme och så andra sätt som nämnts cannabis men man ska inte glömma spriten den dövar riktigt fint och kan ge en smärtpaus.