2026-02-04, 15:39
Medlem
Jä.för ingredienser på originalet och alla generika. Vissa kanske har annan fyllning, dragering, färg eller liknande som gör att den ej fungerar för dig. Tabletter oavsett märke diffar max 1% eller så.
Citera
2026-02-04, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Inte vet jag?
Om man verkligen vill ha en medicin, då lyfter man telefonluren och ringer tillverkaren, tar ett par minuter.

Bättre det än att bajsa ner forumet som du gör.

Älskar boomers, det är råge i er.

"Bara ring Pfizer och fråga snält om du får ta 😊"
Citera
2026-02-04, 16:14
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Säger som andra har varit inne på.. Testa cannabis.
Citera
2026-02-04, 16:19
Medlem
Medicinsk cannabis!

Aurea Care eller Sapphire Clinic är bara en googling bort. Funkar kanon mot nervsmärtor och är ett bra komplement till Lyrica/Pregbalin piller 💊.
Citera
2026-02-04, 16:50
Medlem
Många i min eller äldre generation ser cannabis som likställt med heroin. Det är läge att öppna ögonen. Jag har själv sett cannabis effekt på sjuka människor nu när reglerna blivit mer liberala och medicinen blivit mer lättillgänglig.
Vad har du att förlora TS?
Citera
2026-02-04, 17:28
Medlem
geytos avatar
Jag känner en kille som körde omkull på motorcykel. Han har nervsmärtor. Han får medicinsk cannabis utskriven, ja, du hörde rätt. Och detta i Sverige!
Citera
2026-02-04, 17:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Jä.för ingredienser på originalet och alla generika. Vissa kanske har annan fyllning, dragering, färg eller liknande som gör att den ej fungerar för dig. Tabletter oavsett märke diffar max 1% eller så.

Bioekvivalens jämfört med märkespreparatet får ha 80-125 %. Det är därför apotekare säger att det är samma substans i. Eftersom det är sant. Men du hör dem aldrig säga att det är lika mycket.
Citera
2026-02-04, 17:56
Medlem
Något som kan vara värt att undersöka är om läkaren kan hjälpa till med att ansöka om specialtillverkning (extempore) av ditt läkemedel, då med samma dosering av aktiva substansen och samma tillsatsämnen som originalet, förstås. Det måste gå genom företag/region - man kan inte som privatperson beställa specialmedicin.

OBS jag vet inte alls om det går att få igenom detta i fall som ditt, och om det då skulle kosta en massa. Men jag tror att det alltså kan vara värt att kolla upp.

Se https://www.apoteket.se/vard-foretag/tjanster/extempore/ och https://www.apl.se/om-apl.html
Citera
2026-02-04, 19:17
Medlem
litenbokstavs avatar
fyhelvete stackarn, det kanske kommer någon liknande som ersätter den?
Citera
2026-02-04, 19:40
Medlem
08-55331000s avatar
Bör väl kunna bero på lösningens PH, för hur ska man annars på ett logiskt vis kunna förklara att effekterna blir helt olika av exakt samma ämne?

Har du fört detta på tal med din läkare?
Citera
2026-02-04, 19:46
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bioekvivalens jämfört med märkespreparatet får ha 80-125 %. Det är därför apotekare säger att det är samma substans i. Eftersom det är sant. Men du hör dem aldrig säga att det är lika mycket.
80-125% vad? Vad består skillnaden i?

Ts. Har du pratat med din läkare om APL/extempore? Licens?

Gällande sluta tillverka läkemedel så ja, det är ju upp till företaget. Även om det just nu drabbar dig personligen. Du är inte ensam (säkerligen ingen tröst nu) och det kommer fortsätta hända.
Citera
2026-02-04, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diagnos1
Hej!

Jag lider av MS (multipel skleros) och har extrem nervsmärta. Är sängliggande och har ständigt minst 7/10 i smärta, kan ej sova om nätterna p.g.a smärtan, kan ej ta mig ut eftersom kylan gör det ännu värre.
Tack vare smärtläkare har vi lyckats hitta en medicin, Yentreve (duloxetin) som hjälpt mig väldigt mycket.

Idag dessvärre fick jag nyheten att Yentreve slutat tillverkas!
"We would like to inform you that Yentreve has been discontinued and is no longer manufactured globally".

Eftersom jag testat alla kopior/generika av duloxetin som finns på marknaden och inget fungerat ens i närheten lika bra så är jag rätt så körd.

- Hur kan det ens få se ut så här att tillverkare bara helt plötsligt kan sluta tillverka en medicin som t.ex varit en livräddare för mig?

- Hur kan fabrikat skilja sig så mycket när det är samma medicin? Man testar ju nästan alltid ett fabrikat. Funkar det dåligt eller ger biverkningar säger man “den här funkade inte” och då byter läkaren ofta till en helt annan medicin? Varför informeras vi inte om detta? Tvärtom ljuger ofta Apotekare om att generika d.v.s kopian är likadan men billigare.

Detta är ju helt sjukt!

Ja det är märkligt då jag också har reagerat på det, tanten på apoteket säger "vi har den med ett annat märke"
Kommer hem och öppnar upp ser annorlunda ut och även lukten starkt av nagellack eller något åt det hållet medans de andra "likadan" jag haft inte luktar någonting alls.

Tråkigt, bara fortsätta prova olika.
Sen det vanliga sjukgymnastik, värme och så andra sätt som nämnts cannabis men man ska inte glömma spriten den dövar riktigt fint och kan ge en smärtpaus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in