2026-02-04, 11:44
Medlem
bajssprutans avatar
Ponera att jag har en bamsehög gamla Pytontidningar köpta på tradera och pallar scanna in allihop.
Kan jag få en AI att göra nya serier med samma karaktärer efter manus jag hittar på ?

Vilken modell är lämpligast för ändamålet ? Något man kan köra lokalt på datorn ?
Citera
2026-02-04, 12:08
Medlem
supremanics avatar
Ja det bör gå. Jag hade använt stable diffusion sd 1.5 som basmodell sen tränat en LoRA för ändamålet med verktyget kohya-ss.
Det jobbiga är förberedelserna som på nåt sätt antagligen vore smartast att på nåt vis automatisera med AI.
I princip behöver du klippa ur varje bildruta, helst rensa all text, sen skriva bra beskrivningar på vad scenen innehåller. Så för varje ruta har du då en bildfil + en textfil med beskrivningar. Alla dessa lägger man i en folder som indata till kohya-ss.

Genereringen av bildrutorna kan du köra i comfy-ui
Det lär inte precis bli så att du kan skriva ett manus, utan du kan då generera ruta för ruta enligt ditt manus. Pratbubblor lär du få lägga till själv, eller så kanske det finns smarta verktyg för det som jag inte känner till.
Citera
2026-02-06, 18:56
Medlem
SodaFointains avatar
Ja chat gpt gör det
Citera
2026-02-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Ja det bör gå. Jag hade använt stable diffusion sd 1.5 som basmodell sen tränat en LoRA för ändamålet med verktyget kohya-ss.
Det jobbiga är förberedelserna som på nåt sätt antagligen vore smartast att på nåt vis automatisera med AI.
I princip behöver du klippa ur varje bildruta, helst rensa all text, sen skriva bra beskrivningar på vad scenen innehåller. Så för varje ruta har du då en bildfil + en textfil med beskrivningar. Alla dessa lägger man i en folder som indata till kohya-ss.

Genereringen av bildrutorna kan du köra i comfy-ui
Det lär inte precis bli så att du kan skriva ett manus, utan du kan då generera ruta för ruta enligt ditt manus. Pratbubblor lär du få lägga till själv, eller så kanske det finns smarta verktyg för det som jag inte känner till.
Man behöver inte göra så mycket jobb. ChatGPT eller Nanobanana har säkert redan karaktärerna och bilderna i minnet. Om inte beskriv kort namnen och bifoga en bild, sedan kan den skapa likadana.
Citera
2026-02-06, 20:05
Medlem
brianmolkos avatar
Så man skulle kunna få en AI att göra ett nytt Tintin album, vilket verkar förbjudet.
Citera
2026-02-07, 07:07
Medlem
Det är nog inte förbjudet att göra, men däremot att sprida eller sälja som ett nytt tintin-album.

Kommer ihåg att Arne Anka klarade sig juridiskt, med motiveringen att Arne inte egentligen hade en likadan anknäbb som Kalle Anka, bara en löstagbar näbb, men inte säker på om det stämmer.

Så om du hittar på ett lite annat namn och figuren har en gul mössa istället för Tintin-håret kanske det går.
Citera
2026-02-07, 08:38
Medlem
SodaFointains avatar
De gjorde serie med mina magneter
Citera
2026-02-07, 08:39
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ponera att jag har en bamsehög gamla Pytontidningar köpta på tradera och pallar scanna in allihop.
Kan jag få en AI att göra nya serier med samma karaktärer efter manus jag hittar på ?

Vilken modell är lämpligast för ändamålet ? Något man kan köra lokalt på datorn ?
Bamses barn åldras aldrig kan de låta barnen åldras.
Citera
2026-02-07, 17:36
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så man skulle kunna få en AI att göra ett nytt Tintin album, vilket verkar förbjudet.
Det blir ju rätt träligt eftersom det bara finns 23 olika album att träna på. Men modellen kanske kan träna på Tintin + Milo Manara för att få lite piff på Castafiore.

AI-företagen bryr sig inte om något så trivialt som copyright och det finns 1000-tals olagliga videos på nätet där Nintendos Luigi och Mario gör olika saker. Av någon okänd anledning så kommer AI-företagen undan med både stöld av data och copyrightbrott.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-07 kl. 17:38.
Citera
2026-02-07, 19:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det blir ju rätt träligt eftersom det bara finns 23 olika album att träna på. Men modellen kanske kan träna på Tintin + Milo Manara för att få lite piff på Castafiore.

AI-företagen bryr sig inte om något så trivialt som copyright och det finns 1000-tals olagliga videos på nätet där Nintendos Luigi och Mario gör olika saker. Av någon okänd anledning så kommer AI-företagen undan med både stöld av data och copyrightbrott.

Jaha en porrtecknare
Citera
2026-02-07, 20:28
Medlem
D0wnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neger-apan
Det är nog inte förbjudet att göra, men däremot att sprida eller sälja som ett nytt tintin-album.

Kommer ihåg att Arne Anka klarade sig juridiskt, med motiveringen att Arne inte egentligen hade en likadan anknäbb som Kalle Anka, bara en löstagbar näbb, men inte säker på om det stämmer.

Så om du hittar på ett lite annat namn och figuren har en gul mössa istället för Tintin-håret kanske det går.

Det stämmer. Dom brukar göra satir av detta i vissa utgåvor.
Citera
2026-02-08, 01:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neger-apan

Disney insåg efter det att de hade framstått som löjliga om de hade fortsatt. Hade Arne Anka varit större kommersiellt hade de nog inte gett sig så lätt. Plus att det är ett svagare case att hävda att alla serier med ankor svagt påminnande om Kalle skulle vara varumärkesintrång. Övriga karaktärer var heller inte disneylika. Du kan knappast göra en Tintin med bara små skillnader utan att få rättighetsinnehavarna till Herges verk på dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in